Test BMW F 800 GS 2016 Triple Black: univerzální voják
- Publikovno: 12.9.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Co chtít víc než univerzální stroj, který zvládne všechno na co si vzpomenete a ještě vás odmění spotřebou do pěti litrů.
Malé GS, jak se také někdy tomuto modelu říká, se od svého vzniku celkem slušně zabydlelo i v našich končinách. Je pravda, že BMW nebude nikdy levná značka a spousta lidí buď skočí rovnou do většího objemu, anebo nakonec pořídí úplně jiný stroj. Postupem času ale čím dál víc lidí chápe, že je sice fajn mít “dvanáctku”, ale když zrovna netoužíte objíždět svět a minimálně každý měsíc vyrazit do Alp, je lepší mít lehčí stroj. F 800GS je právě pro všechny ostatní, co rádi cestují, ale zároveň požadují od motorky každodenní použitelnost.
Motorku jsme vyfasovali v edici Triple Black, která má plastové kufry a tankvak na nádrži. Není tedy nic jednoduššího než na „báwo“ vyskočit a vyrazit někam dál. Píšu vyskočit, protože v téhle plné polní už vnímáte vysoko položené sedlo zas o něco víc. Díky postranním kufrům je to všechno o něco komplikovanější, hlavně pokud máte pod 180 centimetrů. Občas tedy zavadíte o kufr, ale jelikož je plastový a musím podotknout, že z pořádného plastu, tak jen po čase setřete šmouhy od vašich bot a neřešíte žádné škody na laku. Jejich hranatý tvar se k motorce velmi hodí a motorka vypadá o stupeň drsněji než bez nich.
Vzhled motocyklu není ničím novým a tak tu najdete typicky bavoráckou účelnost a precizní zpracování na úkor designových výstřelků. Tahle motorka už ze stojánku dává najevo, že nechce být obletována pozérstvím, ale že v sedle přijme každého, kdo chce zažít opravdové dobrodružství. Posed je pohodlný, s rukama nahoře a nohy uvolněné v kolenou. Pogumované stupačky dávají tušit, že vibrace jsou potlačeny a že o nich výrobce ví. Co jiného také chtít po paralelním dvouválci, který nechá rozjet motorku až k hranici 200 km/h.
Motor sice umí i takto svižně uhánět, ale pokud chcete držet na dálnici stálé tempo je nejlepší usadit ručičku rychloměru na hodnotu 140 km/h. V této rychlosti máte celkem slušnou ochranu před větrem. Byť zde máte v základu krátké plexi. Já se svými 178 centimetry se dobře schovám a ani mě neobtěžují vibrace. Navíc máte i v této rychlosti dostatek šťávy na pružné zrychlení a motor, když je potřeba, zrychlí fofrem na 160 km/h. Skvělé je to tedy i k předjíždění aniž byste museli nutně podřadit. Tady se ukazuje německá preciznost, že to není jen o tom dát řidiči objem osm set a mrštnost v terénu. Motor se zkrátka umí s dálnicí pochlapit a když už dojedete do cílové stanice a požadujete pak i zábavu v zatáčkách, dostanete i to.
Vyšší sedlo a dlouhé zdvihy sice napovídají, že se tu hrálo na pohodlí, ale když k tomu máte i elektricky stavitelný podvozek, kde jedním tlačítkem navolíte co zrovna od motorky chcete, je všechno jinak. Přitvrzení tlumení, respektive navolení režimu sport, o něco víc semkne tlumení, a tak není problém vykroužit zatáčku aniž byste se u toho pohupovali jak na lodi. Měkkost je samozřejmě stále znát, ale v náklonu si nemůžete na nestabilitu stěžovat. Propružení je téměř nulové a pouze větší průměr předního kola a jeho užší profil vám napoví, že z GS superbika rozhodně neuděláte. Avšak v rámci těchto daných parametrů jaké motorka má, jde o hbité ovládání - právě díky užší a větší přední pneumatice.
Prostor dostává GS i ve městě a to díky lepšímu přehledu o provozu, kdy vidíte hodně dopředu co se okolo vás děje. Není tedy problém ani s takto širokými řídítky „vymyškovat“ auta aniž by na vás nadávali, že riskujete a nebo je omezujete. Z pohledu vašeho i přihlížejících to všechno vypadá samozřejmě. Podíl na tom má i lehkost motocyklu a dobré brzdy. Ty sice nevypadají, že jsou kdovíjaká kusadla, ale fungují velmi dobře a když zrovna nemáte navolený režim comfort a nejste naloženi kufry k prasknutí a se spolujezdcem, tak brzdí jak víno.
Spolujezdec pak na komfortním režimu může téměř usnout, jak se s vámi GS pohupuje. Sedačku má vzadu prostornou a i dobře umístěná madla. Občas sice při přeřazení cvakne přilbou do té vaší a hůř se mu přes nasazené kufry nastupuje, ale jinak si motorku oblíbí stejně jako vy. Spotřeba se na motorce pohybuje od 4 litrů do 6 na sto kilometrů. Těch šest ale berte s rezervou, protože to byste museli nasadit tempo 150-160 km/h po dálnici a jet až do Itálie. Jinak se pohybujete na hranici pěti litrů a to se vůbec neomezujete. BMW má spotřebu u svých motorek vždycky zmáknutou dobře.
F 800GS umí skoro všechno co po něm chcete. Párkrát jsem jej do konce viděl v balíku motorek, kde byli samé litrové naháče a supersporty. I když nedivím se, v místech kde není moc vidět do další zatáčky a na zakroucených trasách je tohle lepší stroj. A hlavně s F 800GS přijedete z projížďky čerstvý a to je velké plus, pokud jedete zrovna do práce nebo po těžkém dni z práce domů. Vyloženě slabé místo GS nemá, snad jen bych uvítal větší rozdíl mezi nastavením tlumení z režimu Normal na Sport a do příště větší facelift vzhledu. Ale to už bych asi chtěl vážně moc.
Technické údaje
Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 82 x 75,6 mm, zdvihový objem 798 cm3, kompresní poměr 12 : 1. Největší výkon 85 k při 7500 1/min, největší točivý moment 83 N.m při 5750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový páteřový rám z ocelových trubek, přední vidlice USD 45 mm, zdvih 230 mm, zadní centrální kyvná vidlice, zdvih 25 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 300 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s jednopístkovým třmenem. Pneumatiky 90/90 R 21 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Rozvor 1573 mm, výška sedla nad zemí 880 mm, pohotovostní hmotnost 217 kg. Objem palivové nádrže 16 l. Nejvyšší rychlost 204 km/h.
Základní cena vč. DPH: 299 000,- Kč
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 12.9.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro