Test Ducati Multistrada 1200 Enduro: jen pro chlapy
- Publikovno: 28.11.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Italská Ducati si tentokrát vzala na mušku přímo BMW R1200 GS Adventure a přestavěla svůj nejprodávanější model pro použití v lehkém terénu.
Hochům z Milána asi nebylo po chuti jaké množství „gées“ se prohání po Alpských pasech a i když jejich Multistrada 1200 je komerčně nejúspěšnější dukatkou všech dob, přeci jenom jim chybělo cestovní enduro v „plné polní“ a lépe zvládající lehký terén. Tedy něco jako konkurence BMW R 1200 GS Adventure. A tak vznikla Multistrada 1200 Enduro.
Už při přebírání zeleno stříbrného testovacího exempláře jsem se divil, jak ta holka italská vyrostla. Vyšší zdvihy (200 mm), delší rozvor, zvětšená nádrž, která pojme třicet litrů bezolovnatého paliva, vyšší plexi, lepší ochranu a bojový výraz dodávají stroji na monstróznosti. A opravdu. Hmotnost motocyklu je 234 kilogramů, včetně náplní, ovšem bez kufrů a dalších doplňků. Bohužel vyšší váha je slabinou všech Adventure motocyklů.
Obrovitá nádrž o velikosti dvou kanystrů vám vystačí bezmála na 450 km expediční jízdy, plně natankovaný stroj je ale pěkně těžká kobyla, se kterou bych v terénu zapadnout rozhodně nechtěl. Tu hmotu cítíte při každém otáčení a mých 185 centimetrů je tak akorát pro zvládnutí rovnováhy na místě. Co lze pochválit je velmi stabilní boční stojánek, dostat stroj na ten hlavní chce trochu šikovnosti a popravdě se hodí každé kilo vaší tělesné váhy. Pořádní chlapi při manipulaci s Endurem od Ducati jsou ve výhodě a stejné to bude i mimo zpevněné cesty.
Stejně jako standardní Multistradu, také Enduro pohání dvouválec do L označený Testastretta DVT s variabilním časováním ventilů a výkonem 160 koní. Stejně tak tu zůstává volba ze čtyř jízdních režimů (Sport, Touring, Urban a Enduro). Zatímco na silnici zůstává díky charakteru svého srdce Multistrada s dlouhými zdvihy stále především ostřejším nářadím, v terénu přibyla provedení Enduro jedna podstatná novinka. A totiž asistent s názvem “Vehicle Hold Control”, která vám pomůže při rozjezdech ve svahu nebo na kluzkém povrchu, ovšem která funguje alespoň při částečně zapnutém ABS. Musím říci, že hlavně v lehkém terénu nejistí jezdci, tedy i já, tuhle výbavu uvítají. Zvedat ze země tuhle „obrduknu“ by se dobrovolně nechtělo asi nikomu z nás. Navíc do těžšího terénu bych se určitě nepouštěl, protože mám k tomuto stroji respekt a vzhledem k charakteru motoru se bojím, že bych asi spálil spojku. Takže velký terén je opravdu pro velmi zkušené, co italskému enduru vyhovuje daleko více je upalování vyššími rychlostmi po nějaké rozbité cestě či šotolině.
Zde oceníte citlivě dávkovatelné brzdy a stabilní podvozek, na kterém je asi nejdůležitější oboustranně uchycená kyvná vidlice pro zajištění větší tuhosti a pevnosti. Dále je Multistrada 1200 Enduro vybavena drátěnými koly (přední kolo je devatenáctipalcové), v terénu pak pomůže spodní kryt motoru a také koncovka výfuku je uchycena výše než u klasické Multistrady. Z nabídky originálního příslušenství asi spousta majitelů vybaví svůj expediční speciál příplatkovými kufry od Touratechu, naopak již zmíněný vyšší plexištít, dobrou ochranu rukou s vyhřívanými rukojeťmi a třicetilitrovou nádrž na cestách do vámi neprobádaných krajů oceníte určitě. Se spotřebou kolem sedmi litrů na každých 100 km jízdy se objevíte i při svižnějším tempu na čerpací jednou za 400 kilometrů, takže akční rádius je jednoznačné plus.
Osobně stále přemýšlím nad tím, jestli je pro běžné cestovatele, jako jsem já, kteří jezdí převážně po silnicích a občas v lehkém terénu, vhodné Enduro nebo by mi stačila jen klasická Multistrada 1200 nebo verze S. Tuhle myšlenku mi totiž vnukla situace, kdy jsem zkoušel továrně přednastavené jízdní režimy. Jste-li poklidní jezdci, bude vám Touring a Urban vyhovovat. Podvozek velmi dobře žehlí nerovnosti a vy se po celou jízdu cítíte komfortně. Ovšem probudí-li se ve vás sportovní duch, přepnete na režim Sport, budete každou nerovnost cítit ve vašich řídítkách. Dlouhé zdvihy jsou tu spíše překážkou, a tak pokud jezdíte ostřeji, určitě by pro vás byla lepší klasická obratnější Multistrada 1200, která má rovněž o dvacet milimetrů širší zadní pneumatiku a menší sedmnáctipalcové přední kolo.
Sečteno a podtrženo, tahle off-roadová cestovní prvotina se italské firmě Ducati docela povedla, i když na nekorunovaného krále BMW R 1200 GS Adventure to asi stačit nebude, spíše by mohl tento model fungovat jako dobrá alternativa ke KTM 1190 Adventure R.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do L (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 106 x 67,9 mm, zdvihový objem 1198,4 ccm, kompresní poměr 12,5 : 1. Největší výkon 160 k (117,7 kW) při 9500 1/min. Největší točivý moment 136 Nm při 7500 1/min. Elektronické vstřikování Mitsubishi, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek, přední el. nastavitelná vidlice upside-down Sachs, průměr nosníků 48 mm, zdvih 200 mm, vzadu hliníková oboustranná kyvná vidlice s centrální pružící a tlumicí jednotkou Sachs, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové s ABS s funkcí brzdění v náklonu, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 330 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým třmenem Brembo, vzadu jednoduchá ventilovaná, o průměru 265 mm, s dvoupístkovým třmenem. Drátěná kola. Pneumatiky 120/70 ZR 19 vpředu a 170/60 ZR 17 vzadu. Rozvor 1594 mm, výška sedla nad zemí 870 mm, suchá hmotnost 225 kg, objem palivové nádrže 30 litrů.
Základní cena vč. DPH: 19 990 EUR
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 28.11.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro