Test Ducati Multistrada 950: mrštné sportovní endurko
- Publikovno: 11.7.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Malá Multistrada 950 byla v březnu vyhlášena Motocyklem roku 2017 a zvítězila i přesto, že se na ní v té době téměř nikdo nesvezl. Musím však nyní konstatovat, že to byla oprávněná výhra. Tahle motorka je opravdu tak dobrá, že ji nebudete chtít dát z rukou ani na vteřinu.
Vzhledově si ji klidně spletete se silnější „dvanáctkou“, což je pro slabší motorku vždycky dobře. Silnější ségra se pohybuje cenově okolo půl milionu korun a Ducati se povedlo srazit cenu slabší 950 téměř o dvě stě tisíc. S touhle cenovkou ji v Ducati říkají „rozpočtová motorka“. My s tím však problém nemáme, naopak, tohle totiž rozhodně není žádný ošizený bike, jak byste si mohli myslet.
I přesto, že je design Multistrady stejný již delší dobu, tak jak je u Italů zvykem, promyšlený je stále dokonale. Moderní vzhled, zejména pak přední členitá maska, poutá pozornost svým agresivním pohledem. Je i dostatečně rozměrná, aby schovala posádku před nepříznivým počasím. Stejně tak nejsou ošizené ani kryty rukojetí s integrovanými blikači. Pečlivě zkoumám, zda výrobce ušetřil na zpracování, a kromě černých plastů za budíkem a nepatrně nedoléhajícím krytem airboxu na pravé straně, se mi nedaří nějakou slabinu nalézt. Budík je klasický komplet digitální a ovládání je zajištěno v pohodlí z levé rukojeti. Z pohledu ergonomie je to za jedna, i když jedno malé mínus zmíním. Ze začátku se mi tento přepínač pletl se stejným ovladačem na přepínání světel.
První pocity za řídítky jsou skvělé, motorka vám ihned padne do ruky. Tam, kde u jiných motocyklů, a to i ze stejné třídy, musíte chvíli přemýšlet jak na ni, tady se vám to vůbec nestane. Jakmile chytnete řídítka, je okamžitě vaše, na nic nemusíte myslet. Uvolněný posed, širší řídítka, pohodlné sedlo a příjemná poloha uvnitř motocyklu. Příjemný rozjezd dále doplňuje jemný motor, který je na tento typ motoru až neobvyklý. Krásně se rozmotává od volnoběhu a je čistý bez cukání už od 2 000 otáček. Škoda lankové spojky, která si žádá nastavení a chvíli laborování, aby jste nebyli ochuzeni o hladké rozjezdy. Jakmile to ale vychytám, je vše v pořádku a město jako výchozí bod pro test motorky zvládám bez ztráty kytičky.
Okresky pak nezůstávají vůbec pozadu a naopak nechají vyniknout veškerým schopnostem, kterými Multistrada oplývá. Ochotu zatáčet si však nechám až na konec, protože frčím v přímce a příjemně schovaný za plexi, kde mě nic neruší. Stabilita je perfektní a při mé výšce 177 centimetrů je vše tak akorát. Nohy mám schované a ani nejsou na stupačkách výrazněji zalomené. V rovinně je motorka do nějakých 140 km/h klidná a jakmile přijde zatáčka ochotně se skládá aniž musíte výrazněji tlačit na pilu. Pohotovostní hmotnost 229 kilogramů sice není na papíře nízké číslo, ale v provozu to nijak nepocítíte. Pokud od ní chcete mrštnost, není problém, na druhou stranu, v přímce si motorka svými kilogramy drží směr a nic ji jen tak nerozhodí.
Pokud raději trávíte čas na dálnici, tak počítejte s tím, že jakmile se dostanete přes hranici 160 km/h, přece jenom už to pocítíte. Multoška musí zvládat, díky svojí výšce, obrovský nápor větru, takže i lehký sklon vaší hlavy v tu chvíli není od věci. Pokud držíte konstantní rychlost, necítíte žádné nepříjemné vibrace, což je opět perfektní, neboť vymazlené čtyřválce se s tímhle občas perou. A co si budeme povídat, mravenčení do rukojetí a stupaček dokáže cestu po dálnici pěkně znepříjemnit. Ducati naladila tento motor úžasně, jemňoučký chod v nízkých otáčkách není na úkor vyšších otáček. I okolo maximálního výkonu se tak můžete spolehnout, že dostanete jen náznak hrubšího chodu motoru.
Hrubší odezvu dostanete jen od převodovky, ale tím nemyslíme, že by byla nepřesná, nebo jste museli vyvinout vyšší tlak na řadičku než obvykle. Jen počítejte s tím, že sedláte italský stroj, který žádá jasné a razantní povely. Takže se nebojte s převodovkou rázněji komunikovat. Je to pro ní lepší. Co se týká spolujezdce, tak ten má dostatek prostoru a může si vybrat zda se chytne vás nebo postranních rukojetí, která jsou dostatečně velká a vhodně umístěná. Spotřeba je u Ducati vždy o něco menší než u ostatních a ani 950 není výjimkou. Okolo pěti litrů se budete pohybovat nejčastěji.
Z praktického hlediska jde o jeden z nejlepších motocyklů na trhu. Tím myslíme jízdní vlastnosti, které si zamilujete, a zároveň sedláte téměř litrový motor, díky němuž je svižná jízda jisto jistě zaručena. Co se týká cestování, není problém dokoupit postranní tašky a vyjett na delší jízdu. Pokud bych měl vyrazit do Itálie, tak bych rozhodně zvolil tuhle mrštnou holku, která mě tam pohodlně doveze a po příjezdu do cílové destinace poskytne sportovního univerzála, se kterým prosvištím okolí na pohodičku.
Na Ducati Multistrada 950 se špatné vlastnosti hledají těžko a nám se zkrátka natolik líbila, že je pro nás už teď jednou z nejlepších motorek roku 2017. Pomineme-li design, i zajímavou cenu, zůstává nám sportovně cestovní endurko, které zvládne okruh i polňačku a nevypadá u toho vůbec špatně. Na naše silnice pak nemůže být lepší volba. Ducati Multistrada 950 se zkrátka povedla.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do L (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 94 x 67,9 mm, zdvihový objem 937 ccm, kompresní poměr 12,6 : 1. Největší výkon (83 kW) při 9000 1/min. Největší točivý moment 96 N.m při 7750 1/min. Elektronické vstřikování Mitsubishi, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek, přední el. nastavitelná vidlice upside-down Sachs, průměr nosníků 48 mm, zdvih 170 mm, vzadu jednoramenné kyvné rameno s centrální pružicí a tlumicí jednotkou Sachs, zdvih 170 mm. Brzdy kotoučové s ABS, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná, o průměru 265 mm, s dvoupístkovým třmenem. Desetipaprsková litá kola o rozměru 17 a 19“. Pneumatiky 120/70 ZR 19 vpředu a 170/60 ZR 17 vzadu. Rozvor 1594 mm, výška sedla nad zemí 840 mm, suchá hmotnost 205 kg, objem palivové nádrže 20 litrů.
Barevné provedení: červená, bílá
Cena: 339 000 Kč
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 11.7.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro