Test KTM 390 Adventure: malé velké cestovní enduro
- Publikovno: 24.7.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jedním ze stavebních kamenů rakouské KTM bylo, je a bude cestovní enduro, které zejména po loňském představení 790 Adventure nabralo pořádný vítr do plachet. Svoji pozici silného hráče upevnili také letošní novinkou 390 Adventure mířící na začátečníky a majitele řidičského oprávnění skupiny A2. Jaká je ve skutečnosti jsem si mohla vyzkoušet během našeho testu.
Už na první pohled vidíte, že se od svých silnějších sourozenců neliší. Robustní kapotáž je ve stejném stylu, její sportovní lomené tvary jsou zároveň tvarovány tak, abyste se na motocyklu cítili pohodlně, bezpečně a dobře se vám ovládal, ať jedete v sedle, nebo stojíte ve stupačkách. Model 390 Adventure byl navrhnut a zpracován v rakouském Mattighofenu, ale kompletně se vyrábí stejně jako KTM 390 Duke v Indii. Oba stroje spojuje stejné jednoválcové srdce o zdvihovém objemu 373 ccm.
Musím se přiznat, že jsem byla velmi překvapená, jak velký je to motocykl. Ani nevím proč, ale myslela jsem si, že když je to 390ka, tak musí být zákonitě menší. No tak na rovinu říkám, není. Je velká jako její sourozenci a i když budete měřit 190 cm, rozhodně se na ní nebudete cítit jako na dětském kole. Sedlo je ve výšce 855 mm nad zemí a já i když měřím 174 cm, jsem z něj stála na špičkách. KTMka vypadá jako pravé dospělé cestovní enduro, ale přitom váží s náplněmi jen 172 kilogramů. Oproti svým sourozencům je zejména při pohledu zepředu štíhlejší, do výbavy stejně jako oni dostala robustní kryt motoru a kryty rukou. Veškeré osvětlení na motocyklu je již z LED diod.
Jakmile usednete za hliníková tapered řídítka, budete se za nimi cítit příjemně, pohodlně a bezpečně. Jsou široká tak akorát, aby se vám motocykl dobře vedl do zatáček. Na levém řídítku je umístěno tradiční ovládání barevného pětipalcového TFT displeje pomocí čtyřech tlačítek. Všechna jsou dobře dostupná i pro drobnou dívčí ruku. Za příplatek si můžete pořídit systém KTM MY RIDE, který propojíte s vaším telefonem a kromě pouštění vaší oblíbené muziky můžete využívat navigaci, do které jste si před tím nahráli vámi naplánovanou trasu. Pod displejem je umístěná 12V zásuvka, kterou ocení zejména ti cestovatelé, kteří rádi jezdí podle své navigace.
Posaz je vzpřímený, nohy máte poskládány pod sebou a i když budete sedět v sedle motocyklu celý den, nebudete se vůbec cítit rozlámaní. Sedlo je tvrdší, vepředu užší a plynule navazuje na palivovou nádrž, do které se vám vejde 14,5 litrů benzínu a při cestovní jízdě vám bude bohatě stačit na nějakých 400 kilometrů. Plexi štít je nastavitelný ve dvou polohách v rozmezí 40 mm, ale k jeho posunutí potřebujete patřičné nářadí. I když jsem však měla plexi štít v nižší poloze, při rychlosti 130 km/h byla ochrana proti větru dostatečná.
Jednoválcový motor má stejné parametry jako 390 Duke, tedy výkon 44 koní a točivý moment 37 Nm a samozřejmě, že má i svoje vrtochy jednoválce. Zkrátka do nějakých čtyřech otáček se cuká, jakmile ovšem přesáhnete tuto hranici, stává se z něj příjemný a celkem i živelný kamarád. Motor chce jednoduše točit a pak si s ním jízdu náramně užijete. Testovací motocykl neměl obousměrné rychlořazení, za příplatek si jej samozřejmě můžete zakoupit, ale mě vlastně ani nijak nechybělo. Spojka šla lehce zmáčknout, šestistupňová převodovka fungovala hladce a jednotlivé rychlosti tam padaly jako po másle a já si toto dobře fungující soukolí náramně užívala. Spojková i brzdová páčka je stavitelná.
Nejvíce energie a živelnosti z motoru dostanete nad šesti tisíci otáčkami. Točivý moment 37 Nm je dostatečný na to, aby vám tohle endurko rozpohyboval a je dostatečný i na to když potřebujete okamžitě zrychlit. Častokrát jsem ani nemusela podřazovat, jako je u jednoválců nutností. Svůj vrchol má točivý moment v 7000 otáčkách. Jeden z mých vůbec prvních postřehů, který jsem po rozjetí motocyklu zaznamenala, byla absence vibrací. Čekala jsem, kdy se u jednoválce objeví, ale i když jsem točila kolem 9000 otáček, motor zkrátka vibroval jen lehce. Bylo to velmi příjemné, protože po dvou stech kilometrech v sedle, jsem slezla z motocyklu a vůbec mě nebrněly ruce.
Do výbavy dostal 390 Adventure elektronický plyn a náklonové ABS Bosch 9.1MP, které má navíc režim Offroad, ve kterém je vypnutá trakce zadního kola a také náklonová funkce ABS na zadním kole, na předním zůstává ABS zapnuté. Motocykl má pouze jednu palivovou mapu a můžete v ní buď vypnout nebo zapnout kontrolu trakce. Enduro má navíc katalyzátor ve výfuku, aby již plnil emisní normu Euro 5.
Musím vyzdvihnout dobře nastavený podvozek, který byl pevný v kramflecích i když jste projížděli zatáčky v rychlém sledu za sebou a ani ho nijak nelimitovaly přední 19palcové a zadní 17palcové bezdušové pneumatiky obuté na litých paprskových kolech. Motocykl se během jízdy nijak nekroutil a svoji zásluhu na tom rozhodně mají i stavitelné endurové tlumiče WP Apex, které díky svým dlouhým zdvihům zdatně pobíraly veškeré nerovnosti a boule na silnici. Spolehnout se můžete také na jednokotoučové brzdy ByBre, páčka se mačká lehce a je dobře dávkovatelná, což společně se spojkovou páčkou oceníte hlavně v terénu.
Neodolala jsem a ačkoliv motocykl nebyl vybaven padacími rámy, po šotolinové cestě jsem ho prohnat musela a cítila jsem se na něm velmi dobře. Vytvarovaná palivová nádrž mi umožnila dobře držet motocykl mezi koleny když jsem jela ve stupačkách. Model 390 Adventure se mi lehce vedl, snadno se ovládal i v pomalých rychlostech a bylo to vážně příjemné svezení, které by hravě zvládl i začátečník.
Nová 390 Adventure se KTM jednoznačně povedla. Ve své třídě nemá konkurenci a to nejen po jízdní stránce, ale i svojí výbavou. Myslím, že bavorské BMW tu má proti svému G 310 GS velmi silného protivníka. KTM 390 Adventure je všestranný motocykl, který dobře zvládá jízdu po silnici i lehčím terénem. Je pohodlná, má dobře nastavený podvozek a jízda v jejím sedle vás bude bavit. Pořídit si ji můžete buď v bílém provedení s oranžovými doplňky nebo v typicky oranžovém zbarvení. Cena začíná na částce 164 900 Kč.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec. Vrtání a zdvih 89 x 60 mm, zdvihový objem 373,2 ccm. Kompresní poměr 12,6:1. Největší výkon 32 kW (44 k) při 9000 1/min. Největší točivý moment 37 Nm při 7000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový ocelový rám, přední WP Apex obrácená teleskopická vidlice USD o průměru 43 mm, zdvih 170 mm. Zadní kyvná vidlice WP Apex s nastavitelným předpětím, zdvih 177 mm. Brzdy kotoučové ByBre, vpředu 1 kotouč o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 230 mm s jednopístkovým třmenem, dvoukanálové ABS Bosch 9.1MP. Kola vpředu 100/90-ZR19, vzadu 130/80-ZR17. Rozvor 1430 mm, světlá výška 200 mm, výška sedla nad zemí 855 mm, suchá hmotnost 158 kg, pohotovostní hmotnost 172 kg. Objem palivové nádrže 14,5 l.
Barevné provedení: oranžová, bílá
Cena: 164 900 Kč
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 24.7.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro