Jawa 500 OHV

U zrodu naší nejslavnější motocyklové značky stálo několik důležitých, či dalo by se říci přímo existenčně důležitých rozhodnutí tehdejšího Ministerstva národní obrany.

Zbrojovka ing. František Janeček se totiž zabývala výrobou granátů, které ji od státu zajišťovaly dostatečný přísun prostředků. V roce 1928 však bylo rozhodnuto o zastavení modernizace trofejních kulometů (tato zakázka stála u zrodu celé továrny) a o dodávce nových kulometů ze strany Zbrojovky Brno. František Janeček se tímto dostal do značných problémů a bylo nutné, vrhnout se na „náhradní“ program. Rozhodování bylo složité zvláště pro budoucí využití stávajícího zařízení a kvalifikace stěžejních pracovníků.

Po řadě pokusů s psacími stroji a ložisky se začalo uvažovat o zcela novém výrobku. Na jeho vývoj však brzy nebyl čas a proto se F. Janeček rozhodl pro koupi licenčního motocyklu. Rozhodnutí padlo na nepříliš kvalitní motocykl Wanderer. Tento německý, těžký motocykl s rozvodem OHV získal spolu se strojním vybavením za přijatelnou cenu. Netrvalo dlouho a objevuje se nová značka složená s prvních dvojic písmen obou jmen. Tedy JA-neček-WA-nderer. Spojení těchto čtyř písmen později získalo doslova světového významu. První stroj, zejména pro problémy a nevelkou spolehlivost sycenou drsným zvukem si získal přezdívku Rumpál. Psal se rok 1929. Na první vpád do světa motocyklů však nebyl tento motocykl tím pravým. Poměrně vysoká cena (okolo 15 000kč) jej posouvala do třídy luxusnějších strojů, které v době hospodářské krize neměly velkou šanci na prodejní úspěch. Výroba této prví Jawy byla zastavena po poměrně krátkodobé výrobě v roce 1933.

Stroj již v první verzi (během výroby bylo několik prvků upraveno, či vyměněno) vynikal několika zajímavostmi, mezi které bezesporu patří zavěšení předního kola s tlačným kyvným ramenem, které bylo odpruženo pomocí listové pružiny umístěné pod předním světlem. Dále pak převod síly na zadní kolo pomocí kardanu, jež se stal u dalším modelů značky minulostí. Ani vnější bubnová brzda na vývodu kloubového hřídele z bloku motoru nebyla pro pozdější Jawu klasickým prvkem. Všechny tyto unikáty byly později nahrazeny vlastními konstrukčními řešeními, jako odrazový můstek však posloužily dobře. Během výroby bylo trubkové zavěšení předního kola nahrazeno konstrukcí z lisovaného plechu, která se stala pravděpodobně prvním samostatným konstrukčním krůčkem nově vznikající motocyklové továrny.

Podívejme se blíže na čtyřtaktní motor, který si Rumpál „donesl“ ze sousední německé konstruktérské školy. Jedná se o svislý vzduchem chlazený jednoválec disponující zdvihovým objemem 498,7 ccm. Největší výkon podávaný tímto agregátem činí 13,2 kW. Třístupňová převodovka, jež je v jednom bloku s motorem přenášela poměrně nekultivovaný chod motoru na zadní kolo. Řazení je zde pomocí ruční páky na pravé straně motoru. Zajímavou skutečností je možnost zvýšení kompresního poměru (z 5:1 na 6:1) na přání zákazníka. Též na dnešní poměry úděsná spotřeba oleje okolo dvou litrů na 1000 km ukazuje jaký kus cesty ušel vývoj spalovacích čtyřtaktních motorů během dvacátého století.

Jakkoliv trpěl Rumpál neduhy a místy nešikovně řešenými detaily, nic mu to na kráse neubírá. Taktéž nízký počet vyrobených kusů na ceně tomuto stroji spíše přidává. Byla to prostě první JAWA…

Technické údaje

Vzduchem chlazený svislý čtyřtaktní jednoválec. Vrtání x zdvih 84 x 90 mm, zdvihový objem 498,7 ccm, kompresní poměr 5:1 (na přání 6:1). Největší výkon 13,2 kW.

Spojka třecí kotoučová, třístupňová převodovka. Rám lisovaný z ocel. plechu. Pohotovostní hmotnost 175 kg. Spotřeba 4,5 l/100 km, nejvyšší rychlost 100 km/h. Dobová cena 12 - 17 000 Kč

500 OHV 2500 OHV 3500 OHV4500 OHV5



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama