Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou

Vloni Honda představila dvě novinky v jednom. Novou generaci naháče CB650R vybavila automatickou spojkou E-Clutch a nutno podotknout, že jim to spolu náramně ladí. Nepřijdete o zábavu při řazení, když chcete, můžete spojkovou páčku používat i nadále, ale jakmile se naučíte jezdit bez ní, bude to pro vás mnohem pohodlnější.

Na japonské Hondě se mi líbí, že neusnula na vavřínech, ale stále se hrne vpřed a do světa jedné stopy přináší svěží nové technologie. U mnoha z nich ji patří celosvětové prvenství, včetně vynálezů motocyklových převodovek a řazení. V roce 2009 představila poněkud prazvláštní motocykl Honda DN-01, který byl vybaven hydraulicko-mechanickou převodovkou HFT s plynule měnitelným převodem. Na výběr jsme měli mezi dvěma samočinnými režimy D a S (sportovní jízda) a jedním manuálním režimem se šesti simulovanými rychlostními stupni. Řazení se ovládalo ručně páčkami na řídítkách. Její život však neměl dlouhého trvání.

1 Honda CB650R E-Clutch test (19)1 Honda CB650R E-Clutch test (21)1 Honda CB650R E-Clutch test (25)1 Honda CB650R E-Clutch test (5)

O pár měsíců později po odhalení HFT Honda představuje dvouspojkovou automatickou převodovku DCT, při jejíž konstrukci se inspirovali v automobilovém světě. Jako první model ji mělo VFR1200F a v nabídce ji má Honda doposud. Ostatně pořídit si ji můžete až v devíti modelech, které mají aktuálně v nabídce, kde k nejprodávanějším patří cestovní enduro Africa Twin DCT.

Je však plno jezdců, kteří si chtějí řadit sami a nedokáží si představit, že by je měl nahradit automat. Pro ně tu bylo další řešení v podobě obousměrného rychlořazení - quickshifter. To vyžadovalo dostatek citu a souznění s motocyklem, protože ne vždy je vhodné využívat řazení bez spojky a to zejména při řazení směrem vzhůru, kde je potřeba mít motor roztočený do patřičných otáček. Ani s quickshifterem však nedokážete při rozjezdu zařadit první rychlostní stupeň bez toho, aniž byste museli zmáčknout spojkovou páčku.

1 Honda CB650R E-Clutch test (24)1 Honda CB650R E-Clutch test (7)1 Honda CB650R E-Clutch test (20)1 Honda CB650R E-Clutch test (28)

Tohle za vás vyřeší novinka E-Clutch, automatická spojka kombinovaná s rychlořazením. Spojkovou páčku na řídítku máte stále a lze ji i nadále používat jak jste zvyklí, ale pokud nechcete, není vůbec třeba spojku používat. Jediné, co musíte dělat, je řadit levou nohou rychlostní stupně a pravou rukou přidávat plyn. Nespornou výhodou oproti DCT je, že místo 10 kilogramů váží E-Clutch jen 2 kilogramy, a to už je u motocyklů celkem zanedbatelný údaj. Pokud byste se pro ni rozhodli, připlatíte si za ni 10 tisíc korun.

V ovládání E-Clutch nehledejte žádnou vědu, vše je řízeno elektronicky. Pokud víte, že ji nechcete po celou jízdu vůbec používat, dá se jednoduše vypnout v menu a spojka funguje jako klasická spojka. Jenomže až si na E-Clutch zvyknete, asi nebudete nijak řešit jeho vypínání. Je řízen pomocí elektroniky, a tak i když se vám stane, zvyk je zvyk, že spojku zmáčknete, elektronika ji odpojí od automatického režimu a po navrácení spojky zpět do vteřiny zase aktivuje automatické řazení. Na výběr máte také mezi třemi úrovněmi nastavení, Hard, Medium a Soft, ty během jízdy nelze měnit.

1 Honda CB650R E-Clutch test (4)1 Honda CB650R E-Clutch test (15)1 Honda CB650R E-Clutch test (17)1 Honda CB650R E-Clutch test (16)

Pokud tedy máte motocykl vybavený spojkou E-Clutch, není třeba vůbec používat spojkovou páčku. Při rozjezdu jen zařadíte řadičkou první rychlostní stupeň, přidáte plyn a plynule se rozjedete. Stojíte na křižovatce a máte stále zařazenou „jedničku“ a už vás nemusí trápit, že byste měli u toho mít zmáčknutou spojkovou páčku, protože tohle za vás vyřeší elektronika. Řadíte však stále sami, nahoru i dolů. Moc se mi líbilo, jak bylo řazení hladké, mnohem jemnější než u quickshifteru. V podstatě to bylo bez jakýchkoliv tvrdých rázů nebo cukání a navíc velmi citlivě nastaveno. Jedinou nevýhodu spatřuji v tom, že když budete mít zařazenou rychlost a vy, nebo někdo z vašich kamarádů, bude chtít jen tak „brnknout“ plynem, motorka ihned vystřelí vpřed a pokud nebudete pevně sedět v jejím sedle, máte zaděláno na pěknou šlamastyku.

O automatické spojce jsme si řekli už vše a je na čase se věnovat i CB650R, který u nás patří k nejprodávanějším modelům značky Honda a vlastně se ani není čemu divit. Jeho vzhled ve stylu, kterému Japonci říkají „Neo Café“ je zdařilým mixem retro prvků s moderními minimalistickými tvary. Poprvé představila Honda svůj nekapotovaný model CB650R v roce 2018, jehož prapůvodním předkem byl Hornet CB650F. O dva roky později jej vybavila inverzní vidlicí Showa a o další čtyři roky později přichází s kompletně přepracovaným motorem a automatickou spojkou E-Clutch.

1 Honda CB650R E-Clutch test (1)1 Honda CB650R E-Clutch test (12)1 Honda CB650R E-Clutch test (13)1 Honda CB650R E-Clutch test (27)

Dominantním prvkem je přední velké kulaté světlo, které odkazuje na klasický styl naháčů. Nepřehlédnutelná je také čtveřice chromových výfukových svodů, která je jedním z nejhezčích prvků na tomto stroji. Testovaný motocykl byl jednomístný, sedlo spolujezdce bylo nahrazeno krytkou, která však k tomuto naháči perfektně sedla a dodala mu ještě větší nádech sportovního stylu. Ostatně když si vedle ní postavíte CB1000R, zjistíte, že mají spolu hodně podobného, tedy co se designu týče. Ostré linie včetně špičaté zádi těmto nekapotovaným motocyklům sluší a jedinečně vypadá i kovově šedivá barva, která není mezi motocykly příliš často vidět.

Po usednutí za řídítka se cítím příjemně, jsem lehce nakloněna směrem vpřed, nohy jsou posunuty směrem vzad, ale není to nijak nekomfortní, naopak, díky tomuto posazu se mi motocykl mnohem snáz vede i při pomalých rychlostech. Není to však stroj určený na dlouhé přesuny. Stavěný je hlavně pro zábavu, na výlety kolem komína s partou kamarádů, na kafíčko do města nebo klidně i na denní dojíždění do práce. Na dálnici to dost fouká a ani vás to na ní nebude bavit.

1 Honda CB650R E-Clutch test (23)1 Honda CB650R E-Clutch test (2)1 Honda CB650R E-Clutch test (22)

Pode mnou si příjemně přede kapalinou chlazený čtyřválec o zdvihovém objemu 649 ccm s výkonem 95 koní při 12 000 otáčkách a maximálním točivým momentem 63 Nm nastupujícím při 9500 otáčkách. Líbí se mi ta jeho univerzálnost, městem jej necháte klidně převalovat v dolním spektru otáček, ale jakmile vyrazíte někam ven a dostanete jej do středních otáček, najednou cítíte, jak se probouzí k životu a má chuť to vytáhnout ještě výš. Nebojte se ho roztočit až k červenému poli otáčkoměru, zejména pokud jedete zatáčky svižným tempem, ale pozor, je to děsně návykové.

Ačkoliv nejsou přední vidlice Showa nastavitelné, překvapivě tovární nastavení celého podvozku funguje dobře. Popere se s nerovnostmi na silnici, v zatáčkách drží zvolenou stopu a lehce se překlápí z jedné strany na druhou, jako byste ani neseděli na motocyklu vážícím s plnou nádrží 207 kilogramů. Spolehnout se můžete i na čtyřpístky Nissin, dají se celkem lehce dávkovat a na jejich stisknutí není třeba vyvíjet příliš velký tlak.

1 Honda CB650R E-Clutch test (32)1 Honda CB650R E-Clutch test (31)1 Honda CB650R E-Clutch test (29)

K životu potřebuje CB650R co nejvíc klikaté silnice, tam je to její revír, tam se jí to bude líbit a bude se to líbit i vám. Překvapí vás i její schizofrenní povaha, umí být divoká i klidná jako beránek, když s ní projíždíte úzkými uličkami ve městě. Tady nejvíc oceníte technologii E-Clutch, odpadne vám časté mačkání spojkové páčky, nebude vás bolet levá ruka a jako bonus, na tomhle naháči s vyšpulenou zadnicí vypadáte děsně sexy.

Gábina je oblečená v kožené bundě MBW Anita.

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený řadový čtyřválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 67 x 46 mm, zdvihový objem 649 ccm, kompresní poměr 11,6:1. Největší výkon 70 kW (99 k) při 12 000 ot/min, největší točivý moment 63 Nm při 9 500 ot/min. Elektronické vstřikování PGM-FI , tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, automaticky a mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Ocelový trubkový rám - motor součástí nosné konstrukce. Přední teleskopická vidlice Showa SFF, průměr nosníků 41 mm, zdvih 120 mm. Zadní centrální pružící jednotka Monoshock s nastavitelným předpětím s 10 úrovněmi nastavení, hliníková kyvná vidlice, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 310 mm s čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 245 mm s jednopístkovým třmenem. Kola paprsková hliníková litá. Pneumatiky 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu. Rozvor 1450 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, světlá výška 150 mm, pohotovostní hmotnost 207 kg. Objem palivové nádrže 15,4 litrů.

Barevné provedení: šedá Pearl Smokey Grey, zelená Matte Laurel Green Metallic, černá Matte Gunpowder Black Metallic, červená Candy Chromosphere Red

Cena vč. DPH: 209 900 Kč
Cena s E-Clutch vč. DPH: 219 900 Kč

1 Honda CB650R E-Clutch test (30)1 Honda CB650R E-Clutch test (14)1 Honda CB650R E-Clutch test (3)1 Honda CB650R E-Clutch test (6)1 Honda CB650R E-Clutch test (10)1 Honda CB650R E-Clutch test (11)1 Honda CB650R E-Clutch test (9)1 Honda CB650R E-Clutch test (8)1 Honda CB650R E-Clutch test (18)1 Honda CB650R E-Clutch test (26)

Foto: motoforum.cz



Login Přihlásit Registrace ›