Máš to pevně v rukou?
- Publikovno: 9.4.2011
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Začíná motocyklová sezóna 2011. Letos nám počasí přeje a už první dubnový víkend naše silnice zaplavily tisíce motorkářů. Bohužel každý rok se z tohoto počtu odškrtne neurčitý počet uživatelů jednostopých strojů co sezónu nedojezdí do konce.
Můžeme tento stav vůbec změnit? Ano, můžeme, zkušeností přece není nikdy dost a učený z nebe nespadl. Motoškoly jsou už ve světe běžným trendem a v naší republice je jich zatím jen jak šafránu. I tak si ale můžeme vybrat motoškolu podle zaměření, okruhové jízdy spojené s výukou a výcvikem ovládání motocyklu, motoškoly zaměřené na motokros a off-road jízdy. Ovšem my si dnes vybrali k představení motoškolu zaměřenou na asi nejdůležitější faktor, na zvládání krizových situací v běžném provozu a zdokonalení bezpečnostních návyků při jízdě na motocyklu.
Motoškola Kolín - Matouš Landa, majitel a instruktor v jedné osobě. Kurzy pořádané v jednodenních cyklech - víkendy. Maximální počet osob v kurzu - 10. Slogan: „Není důležité na čem, ale jak...“
Za naší redakci jsme osobně absolvovali výuku a výcvik v Motoškole Kolín a odjížděli jsme odsud rozhodně spokojeni s průběhem kurzu a odváželi si s sebou nové informace a zkušenosti. Položili jsme tedy majiteli motoškoly několik otázek pro přiblížení ostatním zájemcům o jeho kurzy bezpečné jízdy.
1. Ahoj Matouši, jak dlouho učíš jízdu na motorce, kdy tě napadlo zásadní rozhodnutí vytvořit motoškolu a kde jsi bral „knowhow“?
V autoškole učím motorky už osm let. Upřímně řečeno prvotní myšlenka na motoškolu nebyla z mojí hlavy. Jeden kamarád přišel s nápadem udělat nějaký kurz, řekněme tedy motoškolu, pro partu kamarádů - motorkářů. S přípravou motoškoly pro veřejnost jsem začal na jaře 2009. Začal jsem se zajímat zejména o metodiku používanou v německých motoškolách ze které jsem postavil “základy“. Inspirovali mě také Japonci a jejich soutěže „motoghymkana“.
2. Pro koho je tvoje Motoškola vhodná a co je prioritou při tvé výuce a výcviku?
Řekl bych, že vhodné je to pro všechny motorkáře. Všichni se máme stále co učit, jen si to někdy nechceme přiznat. Ideální by bylo, aby takovýmto nadstavbovým kurzem jízdy na motorce prošel každý motorkář, klidně i několikrát. Motoškola rozhodně není jen pro začátečníky. Prioritou? Všechno co se na kurzu probírá a trénuje má svůj význam. Z teorie jsou podstatné např. zásady bezpečné jízdy s vazbou na konkrétní situace v provozu. Upozorňuji že to neznamená jen to stokrát omílané „předvídání“! Z praxe určitě správné a jisté ovládání stroje, nácvik řešení krizových situací a přiblížení se bezpečným limitům v náklonech i při intenzivním brzdění.
3. Sám vím, jak je obtížné připravovat nové adepty pro dnešní provoz. Dá se vůbec práce v klasické autoškole-motoškole skloubit s motoškolou zaměřenou na už „pokročilé“?
Nevidím v tom problém, naopak. Mnohdy nejsou na kurzu znatelné žádné zásadní rozdíly mezi čerstvými absolventy autoškoly a jezdci s praxí. Je běžné, že někteří absolventi mojí autoškoly přijedou po pár týdnech od zkoušek ještě na motoškolu, kde už si na vlastní motorce vyzkouší co se v autoškole naučili. Většinou svůj stroj zvládají i při složitějších úkonech celkem dobře a nemají zásadní mezery v teorii. Pak přijíždí naopak i účastníci, kteří sice už před kratší či delší dobou získali řidičák a mají nějakou tu řidičskou praxi, ale někteří neznají ani základní fyzikální zákonitosti jízdy na motorce. Praktickou část zkoušky z jízdy, tak jak běžná v některých motorkářsky vyspělejších zemích, by většina těch „pokročilých“ na první pokus před absolvováním motoškoly asi nesložila.
4. Jak vidíš současnou situaci? Myslíš si, že se za posledních pár let změnilo vnímání motorkářů k vlastní bezpečnosti a k bezpečnosti okolí?
Vzhledem k tomu, že lidé mají o kurzy bezpečné jízdy zájem a od absolventů mám velmi kladnou zpětnou vazbu, tak bych řekl, že částečně ano. Samozřejmě stále bude řada těch, kteří nedodržují jakékoli zásady pro zvýšení své aktivní ani pasivní bezpečnosti. Pokud je ani zákon nedonutí si vzít na hlavu homologovanou helmu, nebo dodržovat alespoň ta nejzákladnější pravidla provozu, je veškerá další snaha k ničemu. Tito „motorkáři“ ale na motoškolu stejně nepřijedou. Doufejme, že si nejen začínající řidiči všech jednostopých strojů budou čím dál víc uvědomovat svou zranitelnost, i to, že mít řidičák ještě neznamená umět dobře a bezpečně jezdit. Další problém je věková vyzrálost. Je smutné, že za celý loňský rok přijelo na náš kurz opravdu málo začínajících motorkářů na stopětadvacítkách.
5. Co říkáš na nové zákony související s rozdělením řidičských oprávnění na moto?
Myslíš tu pět let starou celoevropskou směrnici která snad konečně začne platit i v ČR? Nemám s tím problém a myslím, že nové rozdělení skupin a podmínky jejich získávání jsou v rámci možností stanoveny dobře. Méně povinných jízd v autoškole a nižší věk pro získání oprávnění na siné motorky při postupném rozšiřování by mělo motivovat žadatele k tomu, aby opravdu začínali postupně od slabších strojů. Časem se snad podaří omezit případy, kdy čerstvý absolvent autoškoly, kterou odjezdil na čtyřtaktní dvěstěpadesátce a navíc se zátěží učitele, sedne prakticky bez jakýchkoli zkušeností na velmi výkonný sportovní motocykl, jež má sice zapsáno 25 kW v technickém průkazu, ovšem skutečný výkon je mnohdy více než trojnásobný.
6. Sám jsem tvůj kurz absolvoval a můžu potvrdit tvůj intenzivní individuální přístup. Máš pro tento rok nějaké novinky či zajímavosti v kurzech motoškoly?
Zásadní novinkou pro letošní sezónu je větší dostupnost mých kurzů i pro zákazníky ze vzdálenějších koutů republiky. Stačí když se domluví skupinka motorkářů a já jsem schopen pro ně kurz zrealizovat někde v jejich blízkosti. Na cvičišti v Kolíně se nově objeví ukazatel rychlosti a další „atrakce“ pro jízdu zručnosti. V brzké době se snad konečně podaří dokončit rozšíření plochy cvičiště pro nácvik průjezdu zatáčkou ve vyšší rychlosti. Letos jsem také získal oficiální oprávnění k výuce poskytování první pomoci. Spíš mám obavu jak se to bude všechno stíhat. Zdravověda by klidně mohla obsáhnout další celodenní kurz. Zjišťuji i možnosti pohodového svezení se na závodním okruhu pro absolventy mé motoškoly, okruhovým školám ale konkurovat nehodlám. Staronovou věcí o které se moc neví je nabídka individuální výuky a výcviku přímo v provozu za doprovodu učitele na druhé motorce s použitím bezdrátového intercomu. To je vhodné zejména pro absolventy autoškol, kteří si sami na silnici ještě nejsou moc jistí.
7. Chtěl by jsi závěrem něco vzkázat čtenářům motofora?
Určitě, ale je to tak minimálně na dvě hodiny povídání a to se nesmím moc zakecávat :-) Takže hodně stručně. Zamyslete se nad tím proč, kde a hlavně jak jezdíte na motorce. Při jízdě se vědomě soustřeďte na situace které budete muset fyzicky řešit až za pár vteřin. Trénujte si podvědomé reakce na (ne)očekávané krizové situace. Více vám rád vysvětlím a poradím osobně.
Motoškola Kolín - podrobnější info zde
Díky za rozhovor
Redakce Motofora zároveň přeje všem motorkářům bezproblémovou a pohodovou sézónu 2011. Myslete na důležité pravidlo šťastného návratu!
- Přidat komentář +
- Publikováno: 9.4.2011
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 23.9. - BMW R 1300 GS Adventure: představení na českém trhu
- 6.9. - The Maestro 4.0 Ducati 30° Anniversario 916: unikátní hodinky pro sběratele
- 4.9. - Harley-Davidson Summer Vibes Ride 2024: tenkrát na Východě
- 28.8. - Tip na víkend: All American Fest 2024
- 16.8. - BMW CE 02 eParkourer: stavba od Vagabund
- 14.8. - European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 3-8.9.2024