Test Honda Forza 125 ABS: pohodlný maxiskútr
- Publikovno: 9.5.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vývoj Forzy 125 trval Hondě poněkud delší dobu, ale rozhodně to nebyl promarněný čas. Tenhle skútr se jim vážně povedl a to ve všech směrech. Snad jedinou vadou na kráse je jeho cena.
Poslední dobou na mě v redakci zbývají na test jen samé skútry, ať už je to konkurenční stroj Kawasaki J125 nebo například „tříkolka“ Yamaha Tricity. Samozřejmě, že bych se také ráda svezla na legendárním Indianu Scout, ale na druhou stranu testování skútrů není rozhodně špatnou záležitostí, naopak, snáze se mi porovnávají výhody či nevýhody, které vám testovaný motocykl nabízí.
U maloobjemové Forzy u mě převládají spíše pozitiva, jediné negativum vidím v její ceně, ale o tom až později. Ačkoliv tento skútr můžete řídit s řidičským průkazem skupiny B a očekávali byste klasický malý stroj typu Honda PCX 125 nebo Yamaha NMAX, budete mile překvapeni, když se před vámi zjeví sportovně vyhlížející maxiskútr s pohodlným širokým sedlem a pořádnou porcí podsedlového prostoru.
Cílovou skupinou Forzy 125 mohou být nejspíše klienti, jezdící ve vozidlech střední třídy jako je Volkswagen Passat nebo Škoda Superb, kteří mají řidičský průkaz pouze na automobil, tedy skupinu B a přesto by rádi přesedlali na jednostopý stroj. Ovšem nehledají obyčejnou „tuctovku“, rádi by něco extra, co vypadá stejně dobře, jako jejich vůz a tohle jim tahle japonská krasotinka rozhodně dopřeje. Honda Forza 125 je jedním slovem „šik.“
Asymetricky řezané rysy s unikátně tvarovaným předním LED světlometem jí dávají zvláštní vzhled, ale i přesto vypadá sportovně a zároveň se v ní ukrývá nemalá dávka elegance, která jasně říká, že to není „obyčejný“ stroj. Je ve všech směrech jedinečný, ať už svými litými koly nebo integrovanými blinkry v zrcátkách. Testovaný skútr byl v matném bílo-modrém provedení a tahle kombinace barev se mi náramně líbila. Ostatně na výběr máte až z pěti různých barevných kombinací, takže si určitě vybere každý z vás.
Nejúžasnější věc na Forze 125 je její podsedlový prostor, jeho objem je 48 litrů a vejde se tam pod něj opravdu hodně věcí. Dokonce tam pohodlně dáte dvě integrální helmy a ještě vám kousek místa zbude. My jsme tam dali dvě otevřené helmy, moji kabelku a klidně by tam ještě vešly obě naše bundy. Podsedlový prostor je opatřen přepážkou, díky níž vám necestují osobní věci z jedné strany na druhou. Přepážka lze samozřejmě vyndat. Jediná věc co mi tu chybí je integrované LED světlo, které se zejména ve večerních hodinách hodí.
Pod levým řídítkem je ještě jedna malá schránka, do které se vám vejde půllitrová láhev s pitím, doklady i váš telefon. Ten si tu samozřejmě můžete nechat nabíjet díky integrované 12V zásuvce. Pokud svým pohledem zabloudíte výše, spatříte dvojici analogových budíků v přístrojové desce, mezi nimi je umístěn malý LCD displej, na kterém vidíte hodiny, ukazatel množství paliva, údaj o průměrné spotřebě, údaj o spotřebě paliva za zvolený úsek, dvě denní počítadla ujetých kilometrů (A a B), tachometr a ukazatel teploty chladicí kapaliny. Nad displejem se ční větrný štít, který si můžete nastavovat v rozsahu 120 mm, což zcela jistě uvítají vyšší jedinci.
Jakmile se usadíte za řídítka, zjistíte, že sedlo je komfortní a prostorné a dostatek místa budete mít i pro vaše nohy, které si budete moci pohodlně natáhnout dopředu. Chvíli jsem se vezla jako spolujezdec a i z této pozice musím pochválit široké sedlo a dobře umístěné stupačky. Mohutná maska společně s vysokým štítem vás i vašeho spolujezdce dostatečně ochrání proti větru a to i při vyšších rychlostech.
Zpočátku jsem měla ke skútru malou nedůvěru kvůli jeho pohotovostní hmotnosti téměř 160 kilogramů, tak nějak jsem očekávala, že to bude neobratný mastodont a že jízda městem bude pro mě utrpením, ale musím smeknout pomyslný klobouk dolů. Obratně se proplétal mezi vozy a jeho akcelerace z místa na povolenou padesátikilometrovou rychlost byla téměř okamžitá. Pod kapotáží se ukrývá čtyřventilový motor s maximálním výkonem 14 koní a já byla zvědavá, do jaké rychlosti tihle koníci dokáží cválat.
Hraniční hodnotou pro stopětadvacítky je 100 km/h, ovšem Forza ji dala naprosto s přehledem a relativně rychle. Tady už se razantní zrychlování zarazí, ale bez problémů jsem z ní dostala hodnotu 120 km/h, což je dobrá zpráva pro ty z vás, kteří pro přesun do města využíváte dálnice. Díky průduchům v čelní masce motocyklu se vám vyhýbají turbulence a také díky nízko položenému těžišti, je jízda po rychlostních komunikacích stabilní.
Forza 125 je vybavena systémem stop-start, který se u tohoto stroje nazývá Idling Stop. Samozřejmostí je možnost tuto funkci deaktivovat, ale pokud ji používáte, tak se vám po třech vteřinách chodu na volnoběh motor vypne a znovu naskočí lehkým brnknutím plynu. Jízda po městě byla pohodová, dalo se s ním dobře proplétat mezi auty a pokud jste potřebovali prudce zastavit, kotoučové duální brzdy fungovaly dobře, jejich nástup byl sice pomalejší, ale na druhou stranu dostatečně silný, aby to dokázal vynahradit. Náš testovaný model byl navíc vybaven pomocným systémem ABS.
S průměrnou spotřebou jsem se během testu dostala na hodnotu 2,6 litrů paliva, což mi při objemu nádrže 11,5 litrů vystačí na více než 400 kilometrů. Navíc je nádrž šikovně umístěna na středovém panelu mezi nohama, takže jste při tankování nemuseli odklápět sedlo.
Celkově musím přiznat, že se mi Forza 125 zamlouvá. Jízdní vlastnosti tohoto skútru jsou výborné a také její dílenské zpracování je na dobré úrovni, jediné negativum vidím v ceně 124 900 Kč. Za tuto cenu si maloobjemový skútr koupí jen pár jedinců, kterým vyšší pořizovací hodnota motocyklu nebude činit problém. Ovšem pokud jste na vážkách, jestli si jej pořídit či nikoliv, tak za mě jednoznačně „ano“.
Technické údaje
Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, OHC . Vrtání a zdvih 52,4 x 57,9 mm, zdvihový objem 124,9 ccm, kompresní poměr 11,5:1. Největší výkon 11 (14,3 k) kW při 8 750 1/min, největší točivý moment 12,5 N.m při 8 250 1/min.
Pohonné ústrojí: sekundární převod variátorem, automatická převodovka.
Podvozek: trubkový rám, přední teleskopická vidlice, zadní kyvná vidlice s dvěma tlumiči. Přední brzda kotoučová 256mm, zadní brzda kotoučová 240mm. Kola hliníková, litá. Pneumatika vpředu 120/70 15M/C a vzadu 140/70 14M/C. Celková délka 2134 mm, šířka 748 mm, rozvor 1490 mm, výška sedla nad zemí 780 mm, světlá výška 150 mm, provozní hmotnost 159 kg, objem palivové nádrže 11,5 litrů.
Barevné provedení: Matná šedá metalíza Matt Cynos Grey Metallic, kombinace bílé matné perleťové Matt Pearl Cool White a černé barvy, stříbrná metalíza Moondust Silver Metallic kombinovaná s matnou šedou metalízou Matt Cynos Grey Metallic, bílá matná perleťová barva Matt Pearl Cool White kombinovaná s matnou modrou perleťovou barvou Matt Pearl Pacific Blue, černá perleťová barva Pearl Nightstar Black kombinovaná s hnědou Castagna Brown
Cena: 124 900 Kč (vč. ABS)
Gábinu obléká firma MBW s.r.o.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 9.5.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro