Návrat šampionátu Superbike do Istanbulu?

V úterý zavítala na okruh Istanbul Park Circuit delegace promotéra Dorny a světové asociace FIM. A Kenan Sofuoglu poskytl své hodnocení možného návratu šampionátu SBK do Turecka.

Od doby, kdy Toprak Razgatlioglu získal titul v roce 2021, existují snahy vrátit mistrovství světa superbiků zpět do Istanbulu. Ale protože turecká lira je ve srovnání s eurem už roky ve volném pádu, tato otázka byla prozatím mimo téma.

To se změnilo s novým vlastnictvím okruhu Istanbul Park Circuit a od začátku srpna dochází opět k intenzivnímu kontaktu s promotérem SBK, tedy španělskou agenturou Dornou. Včera v úterý zavítali na závodní dráhu na Bosporu zástupci Dorny a světové motocyklové asociace FIM.

Závodní okruh navržený Hermannem Tilkem je úchvatně krásný, orientální nádech se snoubí s high-tech. Mistrovství světa založené na sériových motocyklech se tam ale konalo pouze jednou, to se psal rok 2013. Dobrých 50 000 tureckých fanoušků se přišlo podívat na Kenana Sofuoglua, jak vyhrál v závodě Supersport - a nebyli zklamáni. Atmosféra během závodu a předávání cen vám nahnala husí kůži, něco, co nezažijete každý den.

Sofuoglu se stal pětkrát mistrem světa v supersportech a dodnes je jedním z nejpopulárnějších sportovců v Turecku. Má nejlepší politické konexe a udělal z Topraka Razgatlioglua momentálně nejsilnějšího jezdce Superbike.

V Dorně panuje jistý optimismus, že v kalendáři 2025 uvidíme Istanbul. Podmínky jsou ale obtížné, jak Sofuoglu vysvětlil v exkluzivním rozhovoru.

„Nový majitel dělá vše pro to, aby se mistrovství světa superbiků v příštím roce vrátilo do Turecka,“ zdůraznil Kenan. „S Toprakem jsme již otestovali trať, asfalt a obrubníky jsou v pořádku - trať je připravena. Největším problémem je celková organizace, na kterou potřebujeme dost vysoký rozpočet. A k tomu musíme dát dohromady odpovídající tým. Okruh je dlouhý 5.338km a obsahuje celkem 14 zatáček. “

Mimochodem: Rekordy jsou 1:55.673 min. Tom Sykes (Superbike) a 1:59.157 min. Sam Lowes (Supersport).

„Pro nového majitele je koupě závodní dráhy investicí,“ vysvětlil Sofuoglu. „Ale také tam musí být akce. V posledních letech tam byla pouze Formule 1 – a to jen kvůli Covidu. Příští víkend se tam pojede turecký motocyklový šampionát, minulý víkend byl šampionát automobilů. Trasa je otevřená. Chtěli by mít formuli 1, ale to je příliš obtížné. Toprak je v současnosti nejlepší volbou pro motoristický závod v Istanbul Parku. Zájem projevuje i MotoGP. Ale pořádání akce SBK by bylo chytřejší kvůli proslulosti Topraka. Pokud se mě ptáte, zda se to stane realitou, pak si nejsem jistý. Protože na to se musí najít potřebný rozpočet. Veřejný sektor v současné době není zapojen. Pokud vláda změní plány a pomůže novému majiteli, pak je to v pořádku. V roce 2013 vše zaplatil tehdejší majitel a stálo to téměř tři miliony eur. Ani bohatí lidé za to neplatí jen tak. Nejde jen o honoráře pro Dornu, ale o celkovou organizaci. Tehdy jsme měli 50 000 diváků – s Toprakem by to mohlo být víc ".

Maximálně zde může být asi 125 000 diváků, na hlavní tribunu se jich vejde 25 000. S přirozenými pozemními tribunami a dočasnými tribunami, které umožňují dalších asi 100 000 diváků. Budovy paddocku jsou dvoupodlažní; přízemí je vyhrazeno závodním týmům, horní patro slouží jako pohostinské prostory s 5000 místy k sezení. Na každém konci paddocku jsou dvě 7patrové VIP věže.

Tak uvidíme, zda se na okruh «Istanbul Park Circuit» vrátí šampionát motocyklů, co nejvíce podobný těm sériovým, už příští rok.

Poznámka: Tehdy (2013) neexistoval žádný předprodej lístků, což je ale hodně důležité zavést, pokud chcete dostat na závodní víkend na trať větší počet diváků.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama