Perné měsíce před MotoGP. Úpravy v Brně si žádají i příznivé počasí, říká ředitel okruhu

Ruch strojů se rozléhá už v těchto dnech Automotodromem Brno. Do velkého návratu závodu MotoGP sice zbývá půlrok, ale nejen v zákulisí už se vše připravuje na to, až 18.–20. července na rozburácené brněnské dráze po pěti letech předvedou světové motocyklové hvězdy.

Na renomovaném, ale v posledních letech nemodernizovaném okruhu je do té doby třeba udělat řadu úprav. „Skočili jsme do toho rovnýma nohama. Máme přetržku pěti let a tenkrát jsme si říkali, že se tu MotoGP už asi nikdy nepojede. Ke spoustě věcí se přistupovalo tak, že už nebudou potřeba. Požadavky Dorny navíc narostly, takže jsme tím vším teď hodně zaměstnaní,“ přiznává v rozhovoru pro Sport.cz ředitel Automotodromu Brno Miroslav Bartoš.

Co se z vašeho pohledu změnilo, že se sem MotoGP vrátí?

„Je to asi díky příznivé konstelaci hvězd pro všechny zúčastněné strany. Sešel se zájem Dorny (promotér závodu MotoGP), politické reprezentace, Autoklubu České republiky (spolupořadatel závodu – pozn. red.) i nového majitele (Karel Hubáček se stal vlastníkem v létě roku 2023 – pozn. red.). Když všechny tyto subjekty zjistily, že mají společné průsečíky a společný zájem, tak se to podařilo.“

Stal jste se ředitelem okruhu loni v létě. Byl jste u jednání o návratu MotoGP?

„Návrat MotoGP se nedomluvil ze dne na den, ale v prvotní fázi jsem u jednání nebyl. Přidal jsem se pak, až když se řešily technické záležitosti týkající se Automotodromu.“

Pomohlo návratu do Brna i to, že se třeba letos musely rušit závody v některých méně tradičních oblastech jako Kazachstán nebo Indie?

„To si nemyslím. Zájem o Grand Prix ve světě je. V příštím roce se má MotoGP vrátit do Brazílie, takže to není tak, že by Dorna měla extra volné místo a neměla se kam vrtnout. Myslím, že návrat do Brna je dílem daný i tím, že jezdci mají zdejší trať rádi a s naší prací tu byla spokojená i Dorna. Dřív se jezdívalo u nás v srpnu po letní pauze, a když zástupci Dorny přijeli do Brna po dovolené, tak věděli, že tu bude práce udělaná. Takže spolupráce byla dobrá, okruh je dobrý a teď jsou tu i peníze.“

Jak se navýšil rozpočet pod novým majitelem?

„Rozpočet se zvýšil. Spolupráce s majitelem probíhá za chodu, jak přicházejí požadavky. Všechny investice do okruhu jdou ze soukromých peněz, to je čistě zásluha pana majitele.“

V prosinci jste spustili předprodej lístků na akci. Jaký je o ně zatím zájem?

„Předprodej jsme spustili až těsně před Vánocemi (první vlna s nejlevnějšími lístky končí v pátek 31. ledna – pozn. red.). Na to, že předprodej začal v tak pozdním termínu, tak ta čísla jsou velmi dobrá. Zájem je v první vlně srovnatelný s tím, jak to bylo dřív, i když se začínalo o měsíc nebo dva dřív. Naplňuje mě to optimismem a doufám, že zájem ještě poroste.“

Jakou návštěvu očekáváte?

„Na jednu stranu tady akce pět let nebyla, což by dávalo naději na vysokou návštěvnost, na druhou stranu budou v létě další tři Grand Prix ve střední Evropě, to je ta hrouda, co nám nohy víže. Předprodej nicméně vypadá hodně zajímavě a byli bychom rádi, kdybychom se dostali na souhrnnou návštěvu dvě stě tisíc diváků za celý víkend.“

Nejpalčivějším problémem, který musíte vyřešit, je výměna asfaltu na dráze. Kdy začne?

„Výměna bude po celé délce okruhu. To byl požadavek už tenkrát, když v roce 2020 v Brně MotoGP končila. Od toho Dorna neupustila a vše by mělo proběhnout v březnu a dubnu, pokud bude tak mírná zima jako v posledních letech. Opraví se taky nájezd do boxu a výjezd z boxu.“

Před pěti roky se hovořilo o tom, že bude potřeba sta milionů korun na úpravu povrchu, už víte, na kolik oprava vyjde?

„Se sto miliony jsme operovali dřív. Zatím nemůžu říct, kolik to bude stát, ale předpokládáme, že to bude nižší částka. Oslovili jsme firmy z Německa, aby nám vytvořily důkladnou odbornou analýzu a podklady pro zadání. Nevím v tuto chvíli, jaká částka bude vysoutěžena, to se teprve ukáže. Pokrývat se bude plocha 88 tisíc metrů čtverečních. Všechny investice jdou ze soukromých peněz.“

Jak výměna asfaltu ovlivní jiné akce na Masarykově okruhu?

„Na rozdíl od minulých let jsme nic nenaplánovali na období března a dubna, sezona by letos měla začít v květnu. Doufáme v příznivé počasí a že práce proběhnou ve stanovené době. Předpoklad je, že se bude pracovat i v sobotu a v neděli. Co se týče aktuálního využití, museli jsme stopnout akci Masarykův okruh pěšky, protože už probíhají dílčí práce, tak jsme nemohli v akci kvůli pohybu strojů a bezpečnosti pokračovat.“

Rok 2025 v Brně jako sportovní hody. Začíná nová fotbalová éra, Kometa blíž rozlučce a vrátí se MotoGP.

Co se nyní konkrétně v areálu upravuje?

„Upravují se výjezdové zóny a kačírky, je třeba, aby měly patřičnou hloubku. Upravují se taky svodidla. Část těchto úprav probíhá letos, část se uskuteční až příští rok.“

A co je potřeba ještě na okruhu nebo v jeho zázemí zařídit do červencového závodu?

„Už nestačí traťák mávající vlajkou, ale je požadavek na LED panely a blikačky rozmístěné po celém okruhu. Nejde jen o instalaci hardwaru, ale po celé trati je třeba položit optiku a elektřinu. Výkop po celé délce šesti kilometrů přitom dá zabrat. Pak jde i o technické věci v areálu, už se upravují sociální zařízení, nejenom co se týče kachliček a umyvadel, ale i opravy rozvodů, které už to měly za sebou. Jde i o řadu dalších dílčích věcí. A pak samozřejmě záležitosti, které souvisí s každoroční organizační stránkou, jako je třeba sehnat brigádníky do tiskového střediska a podobně.“

MotoGP tu má být nejmíň pět roků. Budete okruh a jeho zázemí modernizovat i v dalších letech?

„Předpoklad je, že určitě ano. Letos se dělají z časových důvodů jenom nejnutnější úpravy. Byli bychom rádi, abychom byli na úrovni odpovídající závodu mistrovství světa. Přece jenom okruh postavený v roce 1987 už něco pamatuje, ale půjde to postupnými kroky. Nejdřív je nutné, co federace vyžaduje přímo na okruhu, aby byla udělena homologace. Pracujeme taky na zázemí. Postupně se bude pracovat na posílení rozvodů elektrické energie, protože nároky MotoGP rostou exponenciálně. To nás trošku tíží. Čekají nás taky do budoucna úpravy paddocku tak, aby odpovídal zpřísňujícím se nárokům MotoGP.“

Pojďme na závěr ještě k formuli 1. Ředitel spolupořádajícího Autoklubu České republiky Jan Šťovíček už dřív připustil, že by se v Brně mohly závody F1 v budoucnu konat. Je to podle vás možné, nebo jde o sci-fi?

Kdybyste se mě ještě v červenci zeptali, jestli se MotoGP vrátí do Brna, tak bych řekl, že určitě ne. Týden se sešel s týdnem a hle, podařilo se to (návrat MotoGP do Brna byl oznámen loni na konci srpna – pozn. red.). Jestli pan Šťovíček mluví o tom, že je možné, že se to někdy v budoucnu stane, tak on je ve světové radě motoristického sportu FIA, má tam osobní kontakty, patrně i na Liberty Media, která formuli pořádá… Samozřejmě by to znamenalo další potřebné úpravy a ty by musely být značné, protože je to jiná akce a pro auta jsou jiné požadavky jak na trať, tak i na zázemí. Nedokážu si představit, že by se to povedlo za dva nebo tři roky, ale nedá se vyloučit vůbec nic.“ (smích)

Zdroj: Sport.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama