Salač je nazpět v Česku

Konec dobrý, všechno dobré. To si může říkat jediný Čech ve světovém šampionátu silničních motorek Filip Salač.

Dvaadvacetiletý závodník měl ve třídě Moto2 marný úvod sezony – několik pádů a následné zdravotní problémy, kvůli nimž vynechal i pár velkých cen. V závěru se ale rozjel, bodoval v deseti závodech za sebou, v říjnové Grand Prix Japonska byl dokonce třetí a se sezonou se rozloučil pátým místem na okruhu v Barceloně. Celkově tak obsadil šestnácté místo.

Mimochodem: Vloni skončil celkově 11. A získal o 37 bodů více.

Po dlouhé sezoně je rád doma a ani nikam do tepla se nechystá. „Cestování mám za sezonu až po krk. Jsem rád, že jsem doma v Česku a rozhodně nikam letět neplánuju,“ vysvětluje, že turistické ambice po dalším ročníku MotoGP, které má závody po celé planetě, rozhodně nemá.

Je spokojený se závěrem ročníku a nezlobil by se, kdyby ještě neskončil. „Kdyby byly ještě tak dva závody, taky by mi to určitě nevadilo. Ale bylo nakonec štěstí, že se ten poslední závod vůbec uskutečnil poté, co se stalo ve Valencii (ničivé povodně, pozn. red.). Mám to tam rád a věřil bych si ve Valencii i na lepší výsledek než v Barceloně, kde se závod nakonec jel. Ale i tam jsem se hned od prvního tréninku cítil na motorce pohodlně. To páté místo v cíli už byla jen třešnička na dortu,“ vysvětluje pro web ČT sport jezdec ambiciózního týmu Elf Marc VDS.

Mizerný začátek sezony, kdy se mu vrátila bolest předloktí a musel znovu na operaci, k tomu několik tvrdých pádů, které si také vybraly svoji daň, radši zapomíná. „Už jsem fyzicky i psychicky v pořádku. Ale byla škoda, že mi utekla spousta závodů, nejen ty, v nichž jsem chyběl, ale i ty, ve kterých mi trvalo, než jsem se do toho zase dostal,“ říká talentovaný jezdec a pojmenovává další problémy.

„Musel jsem bojovat o to víc s novými pneumatikami a motorku jsem vlastně dostal pořádně do ruky až před odletem do Asie na okruhu v Misanu, kde jsem dojel sedmý,“ popisoval s tím, že v závěru sezony si začal s motorkou rozumět.

Za sebou už má sedmou sezonu mezi světovou motocyklovou elitou, poslední tři ve třídě Moto2, ale rozhodně odmítá, že by se ze závodění pro něho stala jen rutina.

„To určitě ne. Spíš bych řekl, že dospívám. Každý rok beru zodpovědněji a víc si začínám uvědomovat, o co se vlastně hraje. I před touhle sezonu byly ambice jiné, než jak to nakonec dopadlo. A když se podívám třeba dva roky dozadu, tak si říkám, co bych dělal jinak. Jako jezdec určitě rostu a užívám si každý závod,“ tvrdí sympaťák, který už stál po závodech šampionátu čtyřikrát na stupních vítězů.

Spokojený je nejen ze závěru uplynulé sezony, ale i z testování nové motorky, což ho naladilo příznivě i před dalším ročníkem. „Pocity z prvních testů jsou určitě pozitivní. Zajel jsem čas o sedm desetin vteřiny horší než Canet, který vyhrál poslední závod. A věřím, že až doladíme nastavení, tak to bude super.“

Hned také vysvětluje, v čem je motorka, na níž pojede v nové sezoně, dál než ta minulá... „Když jsem na Kalexu, který jsem jel letos, v zatáčce přidal plyn, tak klouzl, a než jsem motorku narovnal, tak jsem jel celou zatáčku v prokluzu. Tohle Boscoscuro když klouzlo, tak pořád mělo tendenci hledat nějaký grip a přilnavost, takže pořád tlačí dopředu. Kalex dobře brzdí, ale jakmile se zvedne na přední, tak ho to rozhodí. Tady ta se i na předním kole ani nehne, takže můžu brzdit později.“

V jeho týmu skončil italský parťák Tony Arbolino a v nové sezoně jej nahradí osmadvacetiletý Jake Dixon z Velké Británie. Pro českého mladíka se tím ale nic nemění. „Je mi to asi jedno. Arbolino byl v pohodě, věřím, že Dixon na tom bude podobně. Hlavní je, aby se začalo dařit týmu a aby atmosféra byla dobrá hned od začátku. Jako teď na konci sezony, kdy jsem to páté místo taky potřeboval hlavně k větší psychické pohodě,“ říká jasně.

Salač strávil sezónu převážně v Barceloně, kde bydlel i trénoval – teď se ale vrací do Česka. Bude mít zase i českého trenéra a hodně času plánuje strávit na okruhu v Brně.

„Proč jsem se tak rozhodl? Na to, co to všechno obnášelo, to nemělo až tak velký přínos. A bylo to i dost drahé. V příští sezoně bude tolik závodů, že to trénování radši využiju v Čechách. Mám teď novou spolupráci s Automotodromem Brno, kde budu moci trénovat a budu tam mít trať pro sebe. To je jedna z věcí, kvůli nimž jsem se rozhodl vrátit do Česka,“ vysvětluje.

Těší se na návrat MotoGP na brněnský okruh, na který bude položený nový asfaltový povrch, a plánuje tu také odtrénovat nejvíc času. „Závod v Brně pro mě bude zlatý hřeb sezony. Moc se na něj těším a po těch letech, co se tam nezávodilo, bude motivace o to větší. Už jsem ten pocit závodit v Brně ochutnal třikrát, sice z toho jednou bez fanoušků, ale když projíždíte tím céčkem...“ říká tak trochu zasněně a věří, že trénink v Brně mu určitě pomůže. „Jak pro závod v Brně, tak i pro ty ostatní.“

V další sezoně chce útočit na špičku startovního pole a k tomu se hodlá hlavně zlepšit v kvalifikacích. „Protože bylo vidět, že když startuju vpředu, tak je závod z padesáti procent hotový,“ vysvětluje a jako příklad dává ten poslední závod v Barceloně.

V hlavě má také stále sen o královské kubatuře MotoGP. „Ten mám pořád. A tím, že se pojede opět v Brně, by ta šance mohla být z pohledu sportovní politiky větší. Ale vím, že dostat se do MotoGP v téhle době je hodně těžké, ale ta cesta je ještě dlouhá. Nejdřív musím vyhrávat závody v motodvojkách a potom se můžeme bavit o přestupu do MotoGP.“



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama