BMW Motorrad Concept R18: klasický boxer v moderním hávu

BMW Motorrad se pomalu navrací k tradičním hodnotám značky, k nimž dříve bezesporu patřil i velký cruiser, avšak poněkud v modernějším pojetí. Concept R18 ukazuje, jak lze přetvořit motor ve stylu boxerů z 60. let tak, aby vypadal současně a zároveň vznikl „custom“ motocykl se všemi tradičními designérskými rysy.

Concept R18 je navržen jako esence motocyklu, jako stroj v jeho originální a přirozené podobě. Jeho specifický „custom“ styl, tedy styl motocyklu vyrobeného na zakázku, se projevuje tím, že se z motocyklu sundalo vše, co není potřeba, a tím se dosahuje intenzivnějšího zaměření na to, co zůstalo. „Největším oříškem pro návrhu motocyklu bylo nechat vše viditelné. Každá jeho část má funkční důvod,“ vysvětluje Bart Janssen Groesbeek, designér tohoto konceptu.

1 BMW Concept R18 (10)1 BMW Concept R18 (11)1 BMW Concept R18 (9)

Už na první pohled poznáte, že se jedná o motocykl bavorského výrobce, motor boxer, vidlicový rám, viditelný hnací hřídel a palivová nádrž ve tvaru kapky s černým lakem a ručně vedenými kontrastními linkami. To vše jsou ikonické prvky dřívějšího designu klasických motocyklů BMW. Rám tvoří s palivovou nádrží jednu linii od hlavy řízení až po střed zadního kola a bočnímu pohledu dodává značnou dávku elegance. S dominantními motorem jsou pečlivě vyvážena drátěná kola s průměrem 21 palců vpředu a 18 palců vzadu. Také pneumatiky odkazují na minulost: stejně jako dříve je tento stroj také obutý do pneumatik Metzeler.

Srdcem motocyklu je velký, nově navržený dvouválcový motor boxer s objemem 1800 ccm. Svým vzhledem připomíná motory boxer, které BMW Motorrad vyrábělo přibližně do konce 60. let, má však větší objem a moderní chlazení vzduchem a olejem. Prototyp velkého motoru boxer byl navržen do nejmenšího detailu. Blok motoru s převodovkou vyrobené z hliníku byly otryskány skleněnými kuličkami, jejich matný povrch je ideální k tomu, aby vynikly do vysokého lesku leštěné díly, jako jsou kryty rozvodového řemenu a hlav válců. Na motoru je umístěn také název konceptu, který vyjadřuje smysl pro celkovou kvalitu zpracování. Vizuální autenticitu motocyklu dodávají dvojité karburátory Solex, podobné jako v BMW 2002, odkazující na konstrukční historii značky.

1 BMW Concept R18 (1)1 BMW Concept R18 (2)1 BMW Concept R18 (4)

Další optickou specialitou je odkrytý leštěný hnací hřídel, propojující zadní kolo s motorem a převodovkou. Žádné kryty zde nejsou a motocykl tak působí čistým dojmem. Puristickému stylu odpovídá i minimalizovaná elektrická soustava, obsahující jen startér a osvětlení.

BMW Motorrad Concept R18 je třetí interpretací velkého motoru boxer přímo od BMW Motorrad. V prosinci minulého roku se na Yokohama Hot Rod Show objevil „custom“ Departed od japonských Custom Works Zon, taktéž využívající tento prototyp velkého motoru. Stroj „Departed“ vyhrál hlavní cenu akce o nejlepší motocykl celé show. Další ukázkou velkého boxeru byla interpretace od Revival Cycles z texaského Austinu. Jejich fantastický stroj Revival Birdcage byl ideální platformou pro prezentaci velkého motoru. Speciálně navržený rám z titanových trubek jej totiž odhaloval ze všech stran.

1 BMW Concept R18 (8)1 BMW Concept R18 (14)1 BMW Concept R18 (6)

Již svým barevným provedením Concept R18 ukazuje, že se odkazuje na klasické motocykly. Jeho grafické téma je typické BMW: bílé, ručně kreslené linky na vidlici a palivové nádrži v kombinaci s černou barvou. Nenápadným oživením tohoto konceptu je jen žlutě-zlatá politura zvýrazňující efekt dvojitých linek na palivové nádrži a přední vidlici. Neobyčejná hloubka tohoto efektu se projeví zejména na přímém slunečním světle.

Z klasických motocyklů 50. let je převzatý styl jednomístného sedla. Je však pohodlnější, svojí kvalitou provedení samozřejmě ladí s celkově puristickým konceptem. Pod ním je umístěna pružina zadního zavěšení. Taktéž přední světlomet je reminiscencí 50. let minulého století. Typická grafika vroubků ve tvaru písmene U, známá z klasických světlometů, je zde optickým prvkem zcela nově navrženého LED zdroje světla.

1 BMW Concept R18 (12)1 BMW Concept R18 (15)1 BMW Concept R18 (16)1 BMW Concept R18 (17)1 BMW Concept R18 (19)1 BMW Concept R18 (20)

Pro představení na Concorso d’Eleganza Villa d’Este byla speciálně navržena i kožená bunda, jež svým střihem a provedením odkazuje na dny dávno minulé. Bunda s velmi jemným povrchem kůže má v sobě takřka neznatelně integrované ochranné bezpečnostní prvky.

1 BMW Concept R18 (3)1 BMW Concept R18 (5)1 BMW Concept R18 (7)1 BMW Concept R18 (18)1 BMW Concept R18 (21)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama