Test Ducati XDiavel S: Ne, tohle fakt není cruiser pro dědky!
- Publikovno: 12.7.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vzhled XDiavela klame tělem a to hned dvakrát. Zaprvé se jedná o úplně jinou koncepci než je tomu u klasického Diavela a zadruhé styl cruiser, který je tomuto stroji nejblíž, je přeci jen usedlejší, byť se špetkou sportovního nadání. Tady je to přesně naopak, sportovní jízda tu jasně dominuje nad usedlostí.
U prodejce vyzvedávám XDiavela v nabušenější verzi S. Těšil jsem se dlouho a ten den je tady. Na prodejně mi ihned vysvětlují, že tenhle bike má sice v názvu Diavel, ale výroba a samotná jízda je od toho původního modelu odlišná. Dobře, říkám si, že alespoň mohl výrobce dát motocyklu jiné jméno, aby lidem na prodejně ušetřil práci.
Po bližším obhlédnutí stroje vám ale dojde, že tohle prostě základ v Diavelu má a to jak celkovým vzhledem, detaily, ale i černočerným lakováním. Když už jsme u těch detailů, tak pokud jste ujetý stejně jako já, bude se vám líbit a to moc. Všude kam vaše oko dohlédne a ruka dosáhne, tam kvalitní odlitky, zajímavě tvarované díly, které utváří neodolatelný celek. Kryty řemenů jsou jak z nějakého sci-fi, stejně tak LEDková světla a zahnuté rohy, kterým se normálně mezi lidmi na zemi říká řídítka. Verze S si pak řekla o pár dalších úprav jako lepší kryty řemenů, tuningová zrcátka a lepší sedlo.
Po usednutí si ihned oblíbíte vaše pracovní prostředí. Jste příjemně a nevtíravě obklopeni masou stroje, listování menu je pohodlně na řídítkách a budík přímo před vámi, aniž byste museli výrazněji klopit zrak ze silnice. Ovládání v menu se skutečně povedlo, kdy máte vše na dosah palcem levé ruky. Ne každý to má takto promakané a nestačí jen připlácnout krabičku na rukojeť a nazdar. Tady je ergonomie ovládání velmi dobře promyšlena. Stejně tak ovládání tempomatu, kdy jiní výrobci vecpou čudlík ON/OFF tam kde je místo, zde krásně navolíte jedním rychlím pohybem. Samotný budík je trochu menší a skoro ho lze i přehlédnout. V té mase rozvalitého designu a detailů se kaplička s veškerými informacemi ukrývá kdesi pod řídítky, ale je tam a to je důležitější. Horší je to s čitelností, neboť číslice a písmenka jsou menší.
Silueta vašeho těla obklopí pozvolna se svažující nádrž a zapadne do vykrojeného sedla, kde máte jasně danou pozici. Tím to ale nekončí a vy můžete nastavit jak sedlo, tak stupačky. Tím si lze uzpůsobit XDiavela přesně na sebe, takže super. Stahuji si stupačky o jednu pozici k sobě, neboť už takhle jsou dost vpředu a vyrážím s nohama kdesi u předního kola. Na to, že nemáte vpředu klasické plotny, jako na cruiseru, kde byste si nohy uvolnili, jde o pohodlnou pozici. Řazení je intuitivní, ale sem tam vás nemine klasické zvednutí nohy ze stupačky a sešlápnutí řadičky po cruiserovsku. Rychlosti zaskakují velmi rychle, bez hluku s takřka nulovou odezvou. Při podřazování se však odezvy již dočkáte a škoda, že stejnou odezvu nedostanete i při přeřazení nahoru.
Motor je velmi dobře naladěn a teď se podržte.. i do městského provozu. Měkce nabíhající brutální dvouválec si vás získá na prvních světlech. Stačí jen prohrábnout plyn a kromě velice uspokojivého zvuku tu dostanete i příjemnou odezvu do rukou. Žádné vibrace, žádné nepříjemné cukání a snadno dávkovatelný plyn. Nemůžu si hned teď nevzpomenout na test Scramblera, který mě tenkrát zaskočil svojí nepoddajností. Tohle je však úplně jiná pohádka. Skvělé naladění, kdy se motor dává do práce na hodnotě třech tisíc otáček a to i na vyšší kvalt. Pokud se vám však podaří nechat spadnout otáčky až někam ke dvěma tisícům, tak ani tady vás motorka neshodí ze sedla a pracuje. I když nemá XDiavel možnost mlátit řetězem, jelikož je tady sekundární pohon řešen řemenem, tak i kdyby tam byl, tak byste o něm nevěděli.
Tohle chování je díky předělanému desmodromickému motoru Testastretta DVT, který má variabilní časování ventilů. Dole je schopný, to už dokázal a než se vyšplháte na vrcholných 1 262 kubíků stane se několik věcí. Výkon si jde za svým plynule a nevystraší, což je další obrovské plus. Na co totiž mít 156 koní na hodnotě 9 500 otáček, když byste na ně čekali jak na smilování. A za druhé, prim tu hraje kroutící moment, který se stáhl na hodnotu 5 000 otáček a vy se tak můžete mazlit se 130 Nm už pěkně od začátku.
To znamená, že každé vaše přidání musí krotit zadní balón o šířce 24 centimetrů. Což o to, on to pacholek v pohodě zvládne, ale nejvíc vás XDiavel překvapí svojí ochotou zatáčet. Když pomineme velmi vstřícnou polohu řidiče a nízké těžiště, tak překonat styčnou plochu takhle tlusté pneumatiky by přece logicky chtělo větší úsilí. Jenže ono ne. XDiavel se skládá velmi dobře a až s nečekaným sportovním zápalem. Okamžitě vás vtáhne do děje a vy si budete užívat každou zatáčku. Tam kde ostatní cruisery končí, vy terpve začínáte. Nikdy se mi nepodařilo XDiavela nachytat. Limitující je v náklonu vaše ležérně položená noha, která si občas škrtne patou. Takže nohy přesunout vysoko na stupačku a můžete drandit dál.
Přesuny na dálnici jsou pak v režimu maximální povolené rychlosti. Víc už docela fouká. Tempomat funguje skvěle, od prvotního navolení do vypnutí sáhnutím na brzdy nebo po spojkové páčce. Koncepce nízko usazeného stroje s krátkými zdvihy si občas řekne o nějaký ten tvrdší ráz, ale vzhledem k váze a nastavení tužšího tlumení je znát obrovský progres. Mohu srovnat s Ironem 883 od Harleye, kde dostanete vy i vaše záda dost často najevo, že v Čechách se dobré silnice nedělají. XDiavel je i v tomhle nepřekonatelný a pohodlí na delší cesty mu není cizí. Místo pro spolujezdce tu je malé, ale díky doplňkové opěrce, kterou lze přichytit rychle čtyřmi šrouby se to dá. Malá ale šikovná věcička, která funguje a vy se tak nemusíte strachovat, že vám cestující spadne. Spolujezdec si nestěžoval na žádné vibrace, do nohou žádné křeče a vzdálenost 100 kilometrů dal jako nic.
XDivael se ukázal nejenom jako pohodový cruiser s velkou dávkou praktičnosti, ale i jako skvělý sportovec. Zajímavé by bylo srovnání s Diavelem. Ten se moc povedl, ale už teď tuším, že Xko bude lepší. Za své peníze toho dostáváte víc. Nechci tvrdit, že tu máte cruiser a sportovního naháče v jednom, to vůbec ne. Jde tu o to, že cruiser nebyl nikdy tak schopný a pokud se vám tyhle nízko usazené rakety líbí, už nemusíte přemýšlet nad tím, že jsou nemotorné a pro dědky. XDiavel ukázal, že je to nejlepší volba ve své třídě a dokáže přilákat nové zákazníky. Jeho spotřeba 5 litrů na sto kilometrů už je jen taková třešinka na dortu. Verze S láká i na své brzdy Brembo s legendárním označením M50. Tady je vidět jejich schopnost víc než u lehkého sportovního stroje. Cit na páčce prvotřídní, odezva od předních brzdičů je příkladná. Nikdy nevadnoucí kusadla si jedou stále ve stejně hutném tempu a díky za ně, protože XDiavel se se mnou kolikrát hodně rozvášnil.
Za své vydělané peníze máte koupí XDiavela něco navíc. Dotažený nový bike vtrhl na scénu a 25 nových motocyklů prodaných od dubna na našem malém trhu mluví za vše.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do L (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání 106 mm a zdvih 71,5 mm, zdvihový objem 1262 ccm, kompresní poměr 13 : 1. Největší výkon 156 k (114,7 kW) při 9500 1/min. Největší točivý moment 130,5 N.m při 8000 1/min. Elektronické vstřikování Mitsubishi, oválná vstřikovací jednotka DEQ56, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řemenem, vícelamelová hydraulicky ovládaná antihopingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek, přední, plně nastavitelná vidlice upside-down, průměr nosníků 50 mm, zdvih 120 mm, vzadu jednoramenné kyvná vidlice s centrální pružicí a tlumicí jednotkou monoshock, zdvih 110 mm. Brzdy kotoučové s ABS, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým třmenem Brembo, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Protiblokovací systém brzd ABS. Sedmnáctipalcová hliníková litá kola. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 240/45 ZR17 vzadu. Rozvor 1615 mm, výška sedla nad zemí 755 mm, suchá hmotnost 220 kg, objem palivové nádrže 18 litrů.
Základní cena: 22 390 EUR vč. DPH
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 12.7.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro