Test Harley Davidson Forty-Eight 2016: charismatický motor
- Publikovno: 15.10.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Výrobce chtěl udělat motocykl na projížďky po městě a to nám také dal. Všechno je tu podřízeno image a buď vám to sedne nebo ne.
Je to už pět let co model s označením čtyřicet-osm brázdí naše silnice. Vzhledově samozřejmě ihned každého do očí trkne tlustá přední pneumatika. Stotřicítka se valí mocně kupředu a je téměř stejně široká jako zadní pneumatika. Už takto vám musí být jasné, že jízdní vlastnosti tu zkrátka budou jiné než u osvědčených parametrů. To ale už trochu předbíháme a nejprve omrkneme design novinky Forty-Eight 2016.
Harley je tady cítit na sto honů. Klasické kulaté přední světlo, silná vidlice, která se ještě pro letošek o něco zesílila. Dnes vodíte po silnici dvojici tlustých trubek o průměru 49 mm. Výrobce sáhnul po úpravách a chtěl udělat Fortyho jistějšího ve vyšších rychlostech. To by měla zajistit právě pevnější vidlice s novým tlumením. Nové jsou však i zadní pružiny a světe div se, nyní i s možností nastavení. Do partičky pomocníků přispěchalo i nové pohodlnější sedlo a lehká kovaná kola. Říkáte si, že dřívější vyplétané ráfky byli stylovější? Máte pravdu, ale výrobce hlásá lepší jízdní vlastnosti i díky novým kolům. No, uvidíme. V každém případě, pohled z boku neutrpěl a i s novými prvky je Forty stále hot. Lakování je jako vždy hluboké a i přesto, že jej najdete více méně jen na stále prťavé nádrži o osmi litrech, strhává na sebe zaslouženou pozornost. Pohled ze zadu je pak již typicky harleyovský, kdy v posledních letech výrobce montuje brzdová světlo do blinkrů. Jak chytré a elegantní!
Jdeme ale na to nejlepší a to je poprdlávání ve městě. Ať chcete nebo ne, Fortyho místo je především tady a na okreskách. Rány z převodovky sice napovídají, že několikahodinové popojíždění a řazení nebude příjemné, ale opak je pravdou. Mechanický hluk je vlastně jen to jediné, co zůstalo z klasického starého řazení ještě před nějakými deseti lety. Teď je to přesná odezva a správný feeling do vašeho nártu. Pokud máte navíc i nohu větší jak číslo 8, krásně si o řadičku nohu zaháknete a cvakáte si kvalty jedna radost. Tento ojedinělý styl je však možný jen díky dopředu umístěným stupačkám a příjemné poloze za řídítky. Pozice je pohodlná, ale zároveň i bojovně naladěná. Styl se Fortymu opravdu musí nechat a váš pohyb ve městě se i díky tomu bude odehrávat radostněji, než na jiném motocyklu.
Do města se budete ale vracet rádi i díky výborně naladěnému motoru, který nechce být ničím jiným než váš parťák. Krásně se rozmotává už v těch nejnižších otáčkách, a když si uvědomíme, že tu jde o ingot o síle 1200 kubíků, je to na klobouk dolů. Všichni totiž víme, že v Americe se řidič nemusí vypořádat s malým prostorem jako u nás, přesto i v našich městečkách je tohle hádéčko jako doma a motor vás neotravuje ucukaností. Samozřejmě, že pokud dojde na velmi ucpané město, tak se musíte snažit víc jak na skútru, ale i díky nízko položenému sedlu je vše velmi samozřejmé a bez stresu.
Stejně tak si v pohodě dáte rychlejší průjezdy a možná i kvalitnější disciplínu, kterou jsou okresní silnice. Motor se tady cítí nejlépe a v rychlostech lehce přesahující povolené limity je opravdu kouzelný. Zařadíte pětku a necháte motor vrčet v nízkých otáčkách okolo 2000 a prostě frčíte. Možná byste řekli, že to umí kde jaká motorka. Ano, ale určitě ne tak dobře jako tady. Všechny prvky, tedy poloha jezdce, tuhý podvozek a naladění silného motoru, kdy v ilegálních rychlostech máte ten nejlepší přísun kroutícího momentu, se právě zde střetávají a spolu táhnou za jeden provaz. Jen málo co vás dokáže tak okouzlit jako zdejší stylové a svižné ježdění.
Podvozkově se však musíte smířit s tužším naladěním a to i přesto, že pohodlnější sedačka a nové tlumení poskytují velmi dobrou odezvu. Jedná se o perfektní svezení na kvalitním povrchu, kdy cítíte jak zadní tlumiče pracují a lehce vás pohupují v bocích. Přední masivní vidle si kopíruje terén a nenechá se jen tak poslat na doraz. Starší modely totiž dostávali od našich silnic slušný mordy, ale to je už minulostí. Jedná se o vylepšení, které je vidět a cítit. Výrobce však nemůže za naše některé šílené silnice a tak počítejte, že někdy půjdete fakt natvrdo. V každém případě ale dostanete solidní tlumení a na stylový bike, který se tváří jako přestavba na parádu, jde o velmi dobrý počin.
Po praktické stránce, pokud tedy vůbec chcete, jde o rovněž příjemný základ, který naruší snad jen malá nádrž na osm litrů. Spotřeba se pohybuje kolem pěti litrů, takže docela slušný, nicméně, po sto třiceti kilometrech je potřeba hledat benzínku. Brzdy jsou tady tvořeny pouze jedním kotoučem jak vzadu, tak vpředu, takže počítejte s tím, že budete muset při agresivní jízdě zabrat. Do pohodové jízdy je však brzdící efekt v pořádku a vůbec nemáte pocit, že potřebujete víc.
Při nepříznivém počasí je největší problém, že jste nízko u země, ale to už musí opravdu „lejt jako z konve“ abyste to schytali. Pro většinu nepříjemností je Fortyho nízká poloha naopak předností, takže odpor vzduchu na dálnici je bez připomínek. Do zpětných zrcátek je pak radost pohledět. Jsou stylové, spodem uchycené a jejich tvar je v pořádku. Neklepou se a viditelnost je hodně dobrá. Manévrovatelnost při parkování a na malém prostoru je i s ohledem na váhu stroje rovněž perfektní, takže není potřeba se bát, že to nezvládnete.
Harley je a vždycky bude jinde. Nehledejte v tom vědu a pokud jste se ještě nikdy nesvezli, doporučujeme. Charakterní motor a design, který přitahuje pozornost tu jsou víc, než měkce naladěné tlumení a velký dojezd na nádrž. Je jen na vás čemu dáte přednost.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec Revolution X do V (60°) se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 85 x 66 mm, zdvihový objem 1202 ccm, kompresní poměr 11:1. Maximální točivý moment 96 N.m při 4000 1/min. Elektronické vstřikování Mikuni, tlakové oběžné mazání se suchou skříní.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod ozubeným řemenem, vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, přední teleskopická vidlice, zdvih 140 mm, zadní odpružení dvojicí jednotek s nastavitelným předpětím pružin, zdvih 89 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvoupístková, vzadu dvoupístková. Kola sedmipaprsková z litého hliníku. Pneumatiky Michelin Harley-Davidson Scorcher 130/90 R16 vpředu a 150/90 R16 vzadu. Rozvor 1492 mm, výška sedla nad zemí 710 mm, světlá výška 145 mm, hmotnost 247 kg, objem palivové nádrže 7,9 litrů.
Cena: 12 148 eur
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 15.10.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro