Test Harley-Davidson Sportster S 1250: sportu zdar!
- Publikovno: 3.9.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jestli mohu o nějakém modelu značky Harley-Davidson říct, že je legendou, pak je to bezesporu Sportster. Po 64 letech přichází Harley se zcela novou generací, která je přímo hodna svému jménu. Má sportovního ducha, perfektní podvozek, emotivní dvouválec Revolution Max a k tomu jedinečný styl. Tohle není žádná tuctovka, ale náramně povedený bike.
Na evropském kontinentu to není tak žhavé, ale kdybyste se projeli po tom severoamerickém, potkali byste Sportstera téměř na každém kroku. Tento model patřil u zákazníků americké značky mezi velmi oblíbené, a protože se tak nějak stále prodával, nechávali jej v Harley-Davidson žít svůj život. Občas mu dopřáli drobné vylepšení, ale nic zásadního se s ním nedělo. Tedy až do letošního roku, kdy přišla nová generace Sportster S, o kterém klidně mohu říct, ano, tohle je opravdu revoluční model hodný svého názvu.
V Harley-Davidson se netají tím, že jeho srdcem je stejný motor Revolution Max 1250T, který pohání žhavou letošní novinku a první cestovní enduro od HD, Pan America, kterou jsme měli možnost řádně otestovat i my. Avšak pro potřeby Sportsteru je motor upraven pro větší zátah a také pro lepší využití točivého momentu už od nižších otáček. Jinými slovy řečeno, tohle bude pěkně žhavá zábava. Tedy za předpokladu, že se nevysypete hned v první zatáčce, protože ta přední, 160 mm široká pneumatika, ta vás přece nemůže pustit do žádného extra náklonu. Nebo se mýlím? :-)
Pozvánku na mezinárodní prezentaci této novinky v německém Essenu jsem nemohla odmítnout, však kdo by se také nechtěl svést na novince, která už na fotografiích vypadá moc dobře? Ve skutečnosti je to ještě větší krasavec. Panečku, ten má tak svěží a mladistvý design. Na jednu stranu působí jako těžký mastodont, ale v moment, kdy usednete za jeho řídítka, zjistíte, že se vede lehce, je obratný a neskutečně živelný.
Ještě než vyrazíme na první testovací jízdu, mám čas si motocykl pořádně prohlédnout. Motocykl je vybaven velkým množstvím moderních komponent, ať už je to plně stavitelný podvozek od Showy, atypický přední LED světlomet s dvojicí po stranách umístěných velkých blinkrů nebo plně stavitelné páčky spojky a brzdy. Sportovní design umocňuje nejen krátký přední blatník, ale také nové ovladače na řídítkách, které byly snadno dostupné i pro drobnou ruku. Vzadu se z důvodu minimalizace nedal žádný blatník, byl tam jen držák pro registrační značku. Vypadalo to moc dobře, do prvního deště, kdy jsem měla bláto až na helmě. Naštěstí je tu možnost si za příplatek malý blatníček pořídit.
Líbil se mi nový barevný digitální budík, byl přehledný, jednoduchý na ovládání a v českém jazyce. Na displeji se vám zobrazují veškeré potřebné informace, od aktuální rychlosti, otáček až po zvolený režim jízdy nebo zařazený rychlostní stupeň. Pomocí tlačítek na levém řídítku se v něm snadno pohybujete a můžete si v menu jednoduše vybrat funkci jakou právě potřebujete, od nastavení motocyklu, zobrazení displeje až po navigaci, která se vám tu zrcadlí po bezdrátovém propojení s vaším chytrým telefonem, ve kterém máte staženou tu správnou Harleyáckou aplikaci. Díky tomu můžete také přijímat hovory nebo si pouštět vaši oblíbenou muziku.
Motocykl se ovládá bezdrátově, stačí mít klíč v kapse a on vás ihned rozpozná. Klíč potřebujete pouze k natankování 11,8litrové palivové nádrže nebo když se potřebujete dostat pod sedlo. Celkově je motocykl velmi dobře a kvalitně zpracovaný, až na jeden drobný detail a tím je zadní středová část u podsedlové části, která se dala lehce vycvaknout. Nejsem si úplně jistá, jestli by se to časem neochodilo až tak, že by vám mohla někde upadnout nebo v horším případě, by si ji mohl vzít někdo domů jako cenný suvenýr či památku na vaši skvělou osobnost. Nicméně důvod, proč se dá tento středový panel snadno odejmout, je ten, že jej můžete vyměnit za sedlo pro spolujezdce, a udělat tak z vašeho Sportsteru během pár vteřin dvousedadlový stroj.
Já však sedlám jednosedadlový motocykl s centrálně uchycenými stupačkami. Na výběr totiž máme i druhou variantu s předsunutými stupačkami vpřed, tu si však nechávám na pozdější příležitost. Mám poněkud respekt z tohoto 228 kilogramů vážícího mastodonta, avšak už první usednutí na pohodlné sedlo, které je ve výšce 752 mm, mi dává najevo, že váha nebude zas takový zádrhel. To spíš budu bojovat v každé zatáčce s tou přední širokou pneumatikou. Posaz za řídítky je vzpřímený, ruce mám nataženy před sebou, ale váha těla na nich vůbec neleží, mám i pár centimetrů k dobru, když musím vytočit řídítko na doraz a nemusím se k tomu nijak vyklánět směrem vpřed. Nohy jsou poskládány více pod sebou, moc stylově to nevypadá, ale pro delší jízdu je to příjemnější.
Držím startovací tlačítko, motor se roztočí, jemně rozvibruje a vydává uchu lahodící zvuk. Ty jo, čekala jsem klasické zaburácení a mohutné vibrace, jak je u Harleyů zvykem. Nic takového se nekonalo, ale mě to vlastně vůbec nevadí, naopak, více mi to ladí se sportovním naturelem motocyklu. Spojka má hladký chod a jednotlivé rychlosti se s typickým cvaknutím řadí s naprostou přesností. Řadím první rychlostí stupeň a vyrážím vstříc nástrahám města i jeho okolí.
A jako bonus, začíná pršet. Nic lepšího jsem si pro test motocyklu ani nemohla přát. Pomalou rychlostí se proplétáme městem a já zjišťuji, jak lehce se Sportster S vede, v zatáčce stačí lehce zatlačit do řídítka, vyklonit se ze sedla a to je vše, ostatní práci za vás odvede motocykl sám. Varovný prst mi ukázal jen ve chvíli, kdy jsem přejížděla koleje v náklonu a přední pneumatika Dunlop GT503 si klouzla po kolejnici. Nebylo to však rozměrem pneumatiky ale spíše jejím hladkým profilem. Vlastně tohle byl za celou dobu testu jediný okamžik, kdy na sebe přední široká pneumatika poukázala, jinak jsem o ní vůbec nevěděla a moje obavy byly zcela zbytečné.
Sportster se lehce vede, je obratný a v porovnání s ostatními cruisery až neskutečně agilní a to se ještě pořádně neprojevil vidlicový dvouválec Revolution Max o zdvihovém objemu 1252 ccm. Na místě se s ním manipuluje poněkud obtížněji, ale jakmile se rozjedete, jakoby se motocykl odlehčil a shodil ze sebe přebytečnou zátěž. Úplně nejvíc to poznáte, když změníte jízdní režim Rain na Sport. Z pohodového domácího koníka se rázem stane dostihový šampion. Oceňuji, že se mezi jednotlivými jízdními režimy pohybuji stiskem jediného tlačítka, je to jednoduché a bezpečné.
Vůbec nemám pocit, že bych řídila těžký motocykl a už vůbec ne cruiser. Motor je tak neskutečně živelný a ten kroutící moment 128 Nm, ten je doslova návykový. Navíc si jeho sílu můžete užít už od 3 000 otáček a popere se i s tím, když jej mírně podtočíte. Do zatáček se naklápí lehce, užíváte si mohutný zátah motoru při každém výjezdu a s každou projetou zákrutou získáváte na jistotě i sebevědomí. Motocykl naklápíte víc a víc, až do okamžiku, kdy vám dá škrtající zvuk stupačky vědět, že už by to mohlo stačit.
Na pár kilometrů si beru do rukou verzi se stupačkami vpředu. Posaz za řídítky je takový pravý americký, cruiserovský. Ruce vpřed, nohy vpřed, jen při rychlejší jízdě začínám mít pocit, že na motocyklu vlaju jak americká vlajka. Ten posaz je takový svobodnější, nijak mě nelimituje při jízdě, stačilo pár kilometrů, zvykla jsem si na něj i na odlišnější způsob jízdy do zatáček, kdy musíte víc zatlačit do řídítka, ale na druhou stranu mě tento posaz více unavuje. Pro cestování mi více vyhovovalo, když jsem měla nohy poskládány pod sebou.
Líbí se mi hladká reakce elektronického plynu, který se dá citlivě dávkovat stejně jako brzdy Brembo. Mají poněkud pomalejší nástup a musíte ji zmáčknout s větší silou, ale netuhnou a i když je vpředu pouze jeden kotouč s radiálním monoblokem s čtyřpístkem, bohatě to stačí na bezpečné zastavení. Palec nahoru si zaslouží také podvozek, který má tužší nastavení a motor je jeho nosným prvkem. S klidem se můžete pustit do zatáček i ve svižnějším tempu a budete se moci spolehnout na to, že se Sportster od zvolené stopy nehne ani o píď. Díky širší přední pneumatice cítíte, že to nejde úplně hladce bez odezvy a bez vaší drobné pomoci se to zkrátka neobejde, ale není to nic zásadního. Nekupujete si supersport, ale chlapský cruiser. Zdatně se podvozek pere i s nerovnostmi, které Harley, žehlí překvapivě dobře. Ty tam jsou tvrdé nárazy do zad, ne že byste to nepocítili, když proletíte dírou na silnici, ale není to takový kopanec jako tomu bývalo u minulých generací Sportsteru.
Ještě nikdy se mi nestalo, že by mě v jednom roce nějaká motocyklová značka dokázala dvakrát překvapit tak zásadně jako právě Harley-Davidson. Po novince Pan America to zvládla i s další novinkou Sportster S. Není to totiž žádná tuctovka, ale funkční stylový stroj se sportovním duchem. Je mladistvý, plný elánu a s pořádnou porcí točivého momentu, který je zárukou pravidelného přísunu emocí během vaší jízdy.
Technické údaje:
Motor: kapalinou chlazený vidlicový dvouválec Revolution Max DOHC se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 105 x 72,3 mm, zdvihový objem 1252 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 90 kW (121 k) při 7500 ot/min, největší točivý moment 125 Nm při 6000 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řemenem, vícelamelová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Trubkový ocelový rám. Přední USD vidlice Showa, průměr nosníků 43 mm, zdvih 92 mm. Zadní odpružení se systémem přepákování, zdvih 51 mm. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu jednoduchá o průměru 320 mm, čtyřpístkový třmen. Vzadu jednoduchá o průměru 280 mm s plovoucím jednopístkovým třmenem, systémy ABS, TCS a Ride-by-Wire. Kola hliníková litá. Pneumatiky Dunlop Harley-Davidson Series 160/70 TR17 vpředu a 180/70 R16 vzadu. Délka 2270 mm, rozvor 1520 mm, výška sedla nad zemí 753 mm, světlá výška 90 mm, provozní hmotnost 228 kg. Objem palivové nádrže 11,8 litrů.
Barevné provedení: černá Vivid Black, příplatková Midnight Crimson nebo bílá Stone Washed White Pearl
Cena základního provedení: od 12 700 eur bez DPH
Foto: Harley-Davidson, autor
- Přidat komentář +
- Publikováno: 3.9.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec