Test Harley-Davidson Tri Glide Ultra Classic: tříkolka
- Publikovno: 4.7.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Americký Harley-Davidson začal letos do Evropy oficiálně dovážet svoje tříkolky na bázi modelu Glide Ultra Classic. Jak tahle miliónová věc jezdí jsem zkoušel i se spolujezdcem na silnicích v okolí Prahy.
Nebudu se tady rozepisovat o tom že to drncá a nezatáčí a je to široký a …, je to prostě tříkolka a jako k takové je potřeba k ní přistupovat. Zapomeňte na to, že umíte řídit motorku nebo auto, tohle je úplně jiné, ani lepší ani horší, prostě jiné. Po nasednutí si říkáte super, sedím na motorce a nemusím řešit rovnováhu. Řazení, plyn, brzda, ovladače, vše je na svém místě. Tenhle pocit vám však vydrží jen do chvíle, než se rozjedete. Ovládání je sice jako na motorce, ale řízení vyžaduje úplně jiné návyky než jaké máte z jednostopého stroje. Tady prostě sedíte na místě a zatáčíte řídítky, trochu je to podobné jako na čtyřkolce, ale opravdu jen trochu.
Geometrie předního kola klade odpor a má snahu se vracet do původní polohy, takže musíte zapojit svaly a držet. Zkoušel jsem různé fígle jak tenhle stroj naučit zatáčet lehce a svižně a nejhorší pokus byl v zatáčce pořádně přidat a odlehčit tak rukám. Ruce si sice ulevily, ale „trike“ přestal zatáčet, odlehčilo se nejenom rukám, ale i adhezi předního kola. Po několika pokusech jsem došel k závěru, že tahle bezmála šest set kilogramů těžká tříkolka přeci není o jízdních vlastnostech, ale o tom užít si pohodlí, které nabízí jezdci i spolujezdci komfortní sedla, odpružené stupačky a hlavně ten pocit, že řídím něco „extra“. Nejsem žádným velkým fandou této kategorie motorek, musím však uznat, že na téhle tříkolce odvedli designéři skvělou práci. Předek z Ultry je krásný svoji klasikou, ale zadní část tohoto stroje je opravdu povedená. Osobně jsem to při vracení okomentoval slovy, že „to je tak hezký, že tomu odpustím všechny neduhy“. Zadní partie je prostě na pohled úžasná, široké blatníky, pneumatiky o šířce 205 mm, topcase nad kufrem, dvě světla a dvě koncovky výfuku. A dokonce se líbila i městské policii, která mi odpustila pokutu za parkování.
Výbava Tri Glide vychází z její jednostopé sestřičky Electra Glide Ultra Limited, takže se můžete těšit na spoustu ovladačů na řídítkách a hlavně nový multimediální systém, kterému u Harleje říkají Boom Box. Přiznám se, že bez téhle vychytávky bych si jízdu tak neužil. Nejenom, že to má spoustu užitečných a určitě důležitých funkcí jako například navigaci, ale úplně nejvíc mě během jízdy dostalo pouštění muziky, která hraje ze čtyř reproduktorů umístěných po dvou vpředu a vzadu. A o tom je celá tahle hračka, vyrazíte na pěknou pohodovou silnici, připojíte USB disk s vaší oblíbenou hudbou a v klidu, s úsměvem na tváři, si brouzdáte krajinou. Nesnažíte se o žádný rychlostní rekord, jen si to užíváte.
Ono to tedy, tak jako ostatně všechno, má jeden malý háček. A sice ten, že si musíte najít pohodovou silnici (myšleno bez děr) a to může být v Čechách, obzvlášť ve středních, dost problém. Odpružení zadní pevné nápravy prostě není konstruováno na žádné velké enduro vložky. Já měl v době testu štěstí na parádní počasí, takže jsme v džínách a triku s krátkým rukávem vyrazili směr severní Čechy a za zvuku naší oblíbené hudby se kochali krajinou. Zkusil jsem i dálnici a díky síle skoro 1700 kubíků se i po rychlostní silnici dá přemísťovat poměrně rychle. Je však potřeba stále myslet na to, že konstrukce třístopého stroje není určena k žádnému závodění, do žádného rychlého manévrování bych se raději nepouštěl. Výhodou třech kol je stabilita při brzdění, a díky třem kotoučům a šířce zadních pneumatik zastavuje tahle potvora, i přes svoji obrovskou váhu, dost rychle.
Zkrátka a dobře, technika od Harley-Davidson funguje dobře, ale konstrukce tříkolky má svá specifika, a proto k tomuto stroji musíte přistupovat ve smyslu hesla „Big toys for big boys“. Pokud budete přemýšlet v intencích praktického využití, pravděpodobně Tri Glide odsoudíte, ale ne všechny věci na světě musí být praktické, někdy stačí být krásné. Stačí pouze mít ten zbytečný milion korun a s novinkou z Milwaukee budete vždy a všude středem pozornosti.
Technické údaje:
Motor: Vzduchem a kapalinou chlazený vidlicový dvouválec. Vrtání a zdvih 98,4 x 111.1 mm, zdvihový objem 1690 ccm, kompresní poměr 10:1. Největší točivý moment 138 N.m při 3750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární řemenem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý páteřový rám, přední teleskopická vidlice, průměr nosníků 49 mm, zdvih 117 mm. Zadní pevná náprava se dvěma tlumiči, zdvih 76 mm. Brzdy kotoučové o průměru 300 mm vpředu s šestipístkovými třmeny propojené se zadními dvěma kotouči o průměru 271 mm s jednoduchými plovoucí pístky. Kola litá sedmipaprsková. Pneumatiky MT90B16 72H vpředu a 205/65 R15 vzadu. Rozvor 1670 mm, výška sedla nad zemí 720 mm, světlá výška 115 mm, pohotovostní hmotnost 560 kg. Objem palivové nádrže 22,7 litrů.
Cena základního provedení: 29 900 eur
- Přidat komentář +
- Publikováno: 4.7.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro