Test CFMOTO Gladiator X1000 Overland: k práci i zábavě
- Publikovno: 17.6.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Gladiator X1000 od CFMOTO patří k nejprodávanějším čtyřkolkám ve své třídě. Rádi jsme jej znovu otestovali ve špičkovém provedení Overland, jako zrozeném pro všechny druhy dobrodružných výprav, expedic i pro těžké pracovní nasazení.
A právě k tomu jsme Gladiator X1000 Overland použili. Kůrovcová kalamita řádí v českých lesích naplno a po zásahu těžké techniky se pro menší odřezky a klestí na mnoha místech jen tak nedostanete. „Gladovi“ velké terénní nerovnosti ale příliš nevadí. Průchodnost téhle čtyřkolky a vaši odvahu u testovaného provedení zvyšuje, kromě silného motoru a pohonu všech kol s uzamykatelnými diferenciály, hlavně kompletní zakrytování podvozku skládající se ze šesti samostatných částí. Přední část, která je vystavena největšímu riziku, je z třímilimetrového hliníku, spodní pětiprvková ochrana je z mohutného, osm milimetrů silného polyethylenu, vyráběného za pomoci technologie HDPE.
I hodně hluboké koleje po několikanásobném průjezdu harvestoru a traktorové vyvážečky vás nemusí nutně rozhodit, pokud zapřáhnete kompaktní přívěs s dobrou světlou výškou (Overland má 300 mm), dostanete se téměř kamkoliv. Navíc díky mohutným terénním pneumatikám obutým na speciálních čtrnáctipalcových discích, tažnému zařízení, terénní redukci, silnému navijáku, brzdění všech kol a výkonu, který dovolí odtáhnout i odtlačit mnohonásobně těžší náklady, než byste vůbec očekávali, beze zbytku naplňuje představu většiny chalupářů o něčem, co splní úlohu na údržbu nenáročného malotraktoru.
Čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec do V je právem špičkou v nabídce CFMOTA. Výkon 85 koní v kombinaci s točivým momentem 79 Nm je pro 430 kilogramů těžký stroj více než dostačující řešením. V kombinaci s variátorem má kultivovaný chod v celém spektru otáček a nechybí mu ani drsnější zvukový projev, který u tohoto stroje očekáváme. Samozřejmě, pokud budete chtít táhnout těžký náklad nebo vyžadovat jemné ovládání při jízdě vpřed, nabízí variátor i redukci. Tu doporučuji použít také při tažení těžkého nákladu, protože takové zatížení by nemusel přenést řemen převodovky. Spotřebu u čtyřkolky řeší jen málokdo.
Pro méně zkušené jezdce je dobré, že podvozek není příliš měkký a ve standardní výbavě je posilovač řízení. Pohybovat se můžete pomocí hnané zadní nápravy, ale na sněhu se hodí pohon všech čtyř kol, který snadno sepnete na řídítkách, více o testu na sněhu si přečtete zde. Pokud se dostanete do úzkých, hodí se možnost uzavření předního diferenciálu, případně vás jistí samosvorný zadní diferenciál. Bohatovou základní výbavu stroje podtrhuje i přítomnost navijáku. Při jízdě po silnici, kdy můžete uhánět i rychlostí přes 100 km/h, se hodí ochrana rukojetí a čelní štítek. Štít je vyroben z odolného akrylátu, který je odolný vůči slunci, probarvení a částečně chrání jezdce před větrem.
Výbava Overlandu je maximální, protože čínský stroj ihned na první pohled zaujme mohutným ocelovým rámem vpředu i vzadu (průměr trubek je 38 mm), který je důmyslně konstruován tak, aby i v těch nejextrémnějších případech chránil nejen důležité části kapotáže, ale především posádku. Dokonce i při převrácení na bok by mělo dojít jen k minimálnímu poškození. To jsme raději nezkoušeli, a tak jsme mohli vrátit nepoškozený špičkový model a při předání se ještě chvíli pokochat jeho finesami i speciálním „žulovým“ lakem, který vhodně doplňují modře lakované detaily. A koneckonců nesmím zapomenout ani na integrovaná LED světla. Ta nejenže skvěle svítí, ale dodávají stroji více agresivnějšího výrazu.
Samostatnou kapitolu představují velkoobjemové a vodotěsné úložné boxy, zvyšující užitkovost Overlandu a jsou lehce snímatelné. Designově, ale i technicky sladěny do kompaktního celku poskytují dva samostatné úložné prostory (105 l hlavní + 41 l středový box, celkem 146 l) s ochranou proti vodě. Zajímavě působí zejména modulární systém sedadla spolujezdce. Ten umožňuje buď přidat, či odejmout střední box. Sedačku za box vyměníte expresně, a když dobrodružství se spolujezdcem pomine, máte doma opět poslušnou, ale velmi silnou, užitkovou, jednomístnou čtyřkolku se spoustou úložného prostoru. Hlavní box se na desku kotví bez použití nářadí, což vám umožní instalaci a reinstalaci během minuty.
A kolik tahle silná mašina stojí? Budete se divit, ale zhruba dvě třetiny ceny amerických nebo japonských výrobků. Plně vybavený CFMOTO Gladiator X1000 Overland dodávaný na český trh se standardní pětiletou zárukou opravdu pořídíte za 340 tisíc. A to je fakt dobrá nabídka za dobře zpracovanou, zákazníky i léty prověřenou čtyřkolku.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou a olejem chlazený dvouválec SOHC. Vrtání a zdvih 91 x 74 mm, zdvihový objem 963 ccm, kompresní poměr 14,0 : 1. Největší výkon 85 k, největší točivý moment 79 Nm. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod variátorem CV Tech. Automatická převodovka CVT, uzamykatelný přední diferenciál, automatický zadní samosvorný diferenciál Eaton (100% svornost). Pohon kardanovými hřídeli, odpojitelný pohon přední osy.
Podvozek: Příhradový rám z trubek a nezávisle zavěšenými koly, plně stavitelné nitrogenové tlumiče, brzdy kotoučové. Litá kola o rozměru 14“. Pneumatiky 27x9 R 14 vpředu a 27x11 R 14 vzadu. Rozvor 1480 mm, pohotovostní hmotnost 430 kg, objem palivové nádrže 30 litrů.
Základní cena vč. DPH: 343 990 Kč
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: 17.6.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec