Energica Experia: elektrické cestovní enduro
- Publikovno: 30.5.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Italský výrobce elektrických motocyklů Energica představil světu produkční model svého prvního cestovně sportovního, čistě elektricky poháněného endura Experia. Novinka by měla zaručovat dojezd až 256 kilometrů při běžné cestovní rychlosti a pomocí rychlonabíječky by jste ji mohli dobít za 40 minut.
S myšlenkou představit své první cestovní enduro si pohrávali už delší dobu, ale potýkali se spíše s negativní odezvou ze strany dotazovaných zákazníků. Většině z nich nejvíce vadil krátký dojezd a dlouhá doba nabíjení, což dělalo z tohoto motocyklu, převážně určeného pro cestování, nevhodného parťáka na dlouhé cesty. Proto se zaměřovali na vyřešení těchto poznatků a zdá se, že se jim to podařilo změnit.
Energica vyvinula zcela nový model, Experia tak není postavena na žádné stávající platformě. Má zcela nový trubkový rám, elektromotor, baterie i ovladače. Podvozek byl navržen tak, aby byla Experia lehce ovladatelná a snadno se s ní manipulovalo i při malých rychlostech. Dominantní šedé zbarvení s doplňky v červené a černé barvě nazvali Bormio Ice a dostupné bude zatím pouze v této variantě. Veškeré informace se vám budou zobrazovat na pětipalcovém barevném displeji.
Srdcem tohoto modelu je zcela nový elektromotor PMASynRM (Permanent Magnet Assisted Synchronous Reluctance Motor), který kombinuje výhody kartáčového i bezkartáčového systému v jednom jediném motoru. Oproti stávajícím elektromotorům značky Energica je tento lehčí a upevněn na nové pozici, aby se snížilo těžiště motocyklu. Jeho maximální výkon je 75kW (102 k) při 7500 otáčkách a maximální kroutící moment 115 newtonmetrů. Maximální rychlost je 180 km/h a z nuly na sto dokáže zrychlit za 3,5 sekundy.
Zásobníkem energie je lithium-polymerová baterie s kapacitou 22,5 kWh a v současné době je to největší možná baterie, kterou si ve světe elektromotocyklů můžete pořídit. Energica udává, že je však mnohem lehčí než současné baterie, které montují do jejich strojů. Pokud byste se pohybovali pouze po městě, mohli byste na plně nabitou baterii ujet až 420 kilometrů, mimo město 208 kilometrů a při kombinované jízdě až 256 kilometrů. Na rychlodobíjecí stanici ji však dokážete dobít přibližně za 40 minut.
Podvozek Experie tvoří komponenty od Sachsu, zadní tlumič i přední 43 mm plně stavitelné vidle mají zdvih 150 mm. Sedmnáctipalcová kola, obutá na pneumatikách Pirelli Scorpion Trail II, jsou brzděna třmeny od Bremba. Přední dva 330 mm kotouče radiálně uchyceným čtyřpístkem, vzadu je jeden 240 mm kotouč brzděn dvoupístkem. Sedlo je ve výšce 847 mm a váha motocyklu je 260 kilogramů, tady zcela jistě uvítáte parkovacího asistenta s možností pomalé jízdy vpřed i vzad.
Jak asi budete očekávat, Experia má i bohatou elektronickou výbavu. Na výběr máte sedm přednastavených jízdních režimů, Eco, Urban, Rain, Sport a tři vámi nastavitelné. Do výbavy dostanete i náklonové ABS, šestistupňovou kontrolu trakce, tempomat a čtyři úrovně rekuperace brzdné energie, High, Medium, Low a zcela vypnutá rekuperace. Cena zatím nebyla stanovena.
Zdroj: Energica Motor
- Přidat komentář +
- Publikováno: 30.5.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 20.12. - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou