BMW F 750 GS a F 850 GS: nová cesta za dobrodružstvím

V BMW Motorrad dobře vědí, kde mají svoje silné stránky. V Miláně představili další dvojici cestovních endur, F 750 GS s nízko umístěným sedlem a vysokým výkonem a F 850 GS s vyšším kroutícím momentem a zaměřeným více do terénu.

F 750 GS je určeno všem jezdcům, kteří upřednostňují vzhled a koncepční pojetí cestovního endura v kombinaci s nízko umístěným sedlem, vysokým výkonem, nízkými náklady a všestrannými schopnostmi. Naproti tomu nové F 850 GS, které kromě výše zmíněného nabízí vyšší výkon a točivý moment, oplývá ještě větším zaměřením na cestování, doplněným o špičkové schopnosti v terénu.

1 BMW F 850 GS (1)1 BMW F 850 GS (2)1 BMW F 850 GS (4)

Novinky se pyšní také zcela novým kapalinou chlazeným řadovým dvouválcem o obsahu 853 ccm se dvěma vyvažovacími hřídeli pro zachycení nežádoucích vibrací. Hlavním cílem konstruktérů bylo zvýšit výkon motoru i jeho točivý moment a také ke snížení paliva. S výkonem 57 kW (77 k) při 7500 1/min a maximálním točivým momentem 83 Nm při 6000 1/min dosahuje nové F 750 GS působivé dynamiky. Nové F 850 GS generuje výkon 70 kW (95 k) při 8250 1/min a točivý moment 92 Nm při 6250 1/min. Nové F 750 GS tak dosahuje maximální rychlostí 190 km/h, zatímco F 850 GS zvládne přes 200 km/h.

Zatímco torzní kmity předchozích modelů byly tlumeny samostatným nevývažkem namontovaným do středu klikového hřídele, nežádoucí vibrace nového motoru potlačuje dvojice vyvažovacích hřídelů. Tyto dva proti sobě se otáčející vyvažovací hřídele jsou uspořádány před a za klikovým hřídelem, a to mírně pod úrovní jeho osy, jsou poháněny z levé strany čelními ozubenými koly klikového hřídele. V kombinaci s nově navrženým klikovým hřídelem a intervalem zapalování 270° dochází k výraznému zklidnění chodu motoru, které doprovází jadrný zvuk z koncovky výfuku.

1 BMW F 850 GS (3)1 BMW F 850 GS (5)1 BMW F 850 GS (19)

Aby se zabránilo nežádoucím rotačním ztrátám i v těch nejnáročnějších terénních podmínkách, je motor nového F 750 GS a F 850 GS vybaven mazáním se suchou skříní, které nevyžaduje samostatnou nádrž pro motorový olej. Případný olej unikající z hlavních ložisek je shromažďován v odtokové nádržce, která je od olejové vany oddělena těsněním. Odtud je mazivo neustále odčerpáváno olejovým čerpadlem a tlačeno do skříně převodovky, odkud samospádem steče zpět do olejové vany, z níž olejové čerpadlo zásobuje mazací okruh. Vynikající terénní charakter se odráží také v krytu spodní části F 850 GS, který chrání olejovou vanu před poškozením.

Kompletní přenos hnací síly nového F 750 GS a F 850 GS byl také zcela přepracován. Primární převod na pravé straně motoru je tvořen prostřednictvím ozubených kol s čelním ozubením. Antihoppingová spojka s nastavitelným chodem páčky vyžaduje zřetelně nižší fyzickou námahu k ovládání. To jezdci usnadňuje nejen ovládání motocyklu, ale rovněž vede k výraznému snížení točivého momentu motoru v případě prudkého brzdění a nutnosti rychle podřadit o několik rychlostních stupňů. Výsledkem je nezablokované, volně se točící zadní kolo, a tudíž vyšší bezpečnost jezdce.

1 BMW F 850 GS (25)1 BMW F 850 GS (26)1 BMW F 850 GS (27)

Hnací síla je na zadní kolo přenášena prostřednictvím šestistupňové převodovky se sekundárním pohonem, který je nyní umístěn na levé straně. V zájmu zlepšení jízdní dynamiky přenáší převodovka s optimalizovanými převody točivý moment prostřednictvím O-kroužkového řetězu umístěného vlevo (dříve vpravo). Pro rychlé změny převodových stupňů bez spojky nyní BMW Motorrad nabízí jako součást volitelné tovární výbavy funkci Shift Assistant Pro, která je k dispozici pro oba nové modely řady F.

Umístěním sekundárního pohonu na levé straně motocyklu bylo možné přesunout výfukový systém nového F 750 GS a F 850 GS na pravou stranu. Toto řešení je výhodné ve chvíli, kdy je nutné ručně manipulovat s motocyklem, což jezdec obecně dělá zleva a snižuje se tím nebezpečí popálenin od rozpáleného výfuku.

1 BMW F 850 GS (11)1 BMW F 850 GS (12)1 BMW F 850 GS (10)

Standardně jsou motocykly vybaveny jízdními režimy „Rain“ a „Road“, BMW Motorrad ABS a automatickou kontrolou stability ASC. Modely F 750 GS a F 850 GS mohou být z továrny vybaveny volitelnými prvky, jako například jízdními režimy Pro – „Dynamic“, „Enduro“ a „Enduro Pro“ (posledně jmenovaný jízdní režim je k dispozici pouze pro F 850 GS), stejně jako dynamickou kontrolou trakce DTC a systémem ABS Pro, umožňujícím intenzivní brzdění v zatáčkách.

Nový ocelový mostový rám samonosné konstrukce je vyroben z hlubokotažených svařovaných komponent. V rámu je integrován dvouválcový řadový motor, který funguje také jako podpůrný element a nabízí výhody z hlediska torzní tuhosti a robustnosti. Palivová nádrž byla pro optimální vyvážení a vylepšené těžiště umístěna v klasické poloze mezi sedlem a hlavicí řízení. Nové F 750 GS i F 850 GS je standardně vybaveno také zcela novým přístrojovým štítem, který vedle řady kontrolek tvoří analogový rychloměr a multifunkční displej s volitelnou výbavou, označovanou jako Connectivity, která umožňuje jezdci jak poslech hudby, tak i telefonování během jízdy, ale také navigaci.

1 BMW F 850 GS (13)1 BMW F 850 GS (14)1 BMW F 850 GS (15)

Zajímavé jsou také technické parametry. O odpružení se u F 750 GS postará 41 mm teleskopická vidlice se zdvihem 151 mm, vzadu je centrální, plně stavitelný, tlumič se zdvihem 177 mm. To F 850 GS má vidle o průměru 43 mm se zdvihem 204 mm, vzadu je 219 mm. Brzděny jsou přední 305 mm kotouče pomocí dvoupístku, vzadu je jeden 265 mm kotouč s jednopístkem. F 750 GS je obuta na předním 19 palcovém kole, vzadu je 17 palcové, rovněž jako má F 850 GS, ta má však na předku ještě větší kolo a to 21 palcové. Hmotnost F 750 GS je 224 kilogramů, 850 má pouze o pět kilo více. Sedlo u 750 je ve výšce 815 mm, můžete si však pořídit snížené sedlo a mít tak výšku jen 770 mm. To u 850 budete sedět ve výšce 860 mm, při sníženém sedle je tato hodnota 815 mm.

Kromě základní verze jsou modely řady F k dispozici také ve stylových variantách Exclusive. Stylová varianta Rallye je dostupná výhradně pro nové F 850 GS. Nové modely GS řady F jsou do prodeje uváděny s množstvím volitelné výbavy, která je pro kategorii středně velkých motocyklů unikátní. Ať už jde o různé výšky sedel a větrných štítů, nový čelní LED světlomet, volitelnou konektivitu s barevným displejem či tísňové volání eCall.

1 BMW F 850 GS (20)1 BMW F 850 GS (21)1 BMW F 850 GS (22)1 BMW F 850 GS (23)1 BMW F 850 GS (24)1 BMW F 850 GS (8)1 BMW F 850 GS (9)1 BMW F 850 GS (16)1 BMW F 850 GS (17)1 BMW F 850 GS (18)1 BMW F 850 GS (6)1 BMW F 850 GS (7)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama