BMW F 800 GS: osudová záležitost

Enduro střední třídy od bavorského výrobce zdědilo řadu genů od svého většího a komerčně velmi úspěšného bratra R 1200 GS. Sám jsem měl možnost se o tom přesvědčit na vlastní kůži, kterou mi doslova zachránilo.

Jak už úvod článku napovídá, uchránil mě žlutočerný stroj BMW F 800 GS od daleko horších zdravotních komplikací v nemocnici. Díky vysokým zdvihům kol jsem si při letu přes automobil, který mi nedal přednost, zlomil „pouze“ obě ruce. Pro stroj závěr testu už tak radostný nebyl, a já si musel se slzami v očích zase jednou přiznat, že nevyzpytatelné chování některých účastníků provozu v České republice se nedá nijak ovlivnit a jízda na jednostopém prostředku v běžném provozu se díky bezohlednosti některých řidičů osobních a nákladních automobil rovná hazardu s vlastním zdravím.

Csash

Ale zpátky k bavorskému „oři“, který mi zachránil možná i život. BMW udělalo po dlouhých letech změnu v nabídce menších objemových kategorií. Dlouho používané jednoválce se budou dále prodávat ve třídě G a pod písmenem F najdeme nyní dvouválcové stroje, ke kterým patří i model F 800 GS, oslovující zejména milovníky jízdy po nezpevněném terénu. Tomu je také uzpůsobená výbava motocyklu a podvozek, kdy osmistovka disponuje silnou přední vidlicí a vyššími zdvihy (230 mm). Ty jsem kromě zmíněné nehody ocenil i při jízdě po polních cestách, kdy „bavorák“ nerozhodily ani větší výmoly a terénní vlny. Brzdová soustava je u osmistovkového „géesa“ dimenzována velmi dobře, takže vpředu nalezneme dvojitý kotouč o průměru 300 milimetrů s dvoupístkovým třmenem a vzadu jednoduchý kotouč (265 mm).

Řadový dvouválec BMW F 800 GS pochází z úspěšné silniční řady F 800 S a ze zdvihový objem 798 cm3 nabízí největší výkon 63 kW. To však nijak neubírá dvě stě kilo těžkému motocyklu na dynamice. Díky vhodnému zpřevodování šestistupňové převodovky totiž umí držet krok i s papírově silnějšími stroji, a na dálnici uhánět až dvoustovkou. Co se týče ovládání stroje neměl jsem žádné výhrady. Tento stroj si v každé situaci zachovává sebejisté chování a jezdec i spolujezdec si díky ergonomicky umístěným stupačkám a dalším jednotlivým prvkům ovládání nemají nač stěžovat. Jedinou výtku tak mohu směřovat k centrálnímu palubnímu displeji, který mate ukazatelem paliva. Proto mi, i když zobrazoval dvě čárky, znenadání došel benzin. Naštěstí dle ujištění výrobce byla již u všech strojů tato elektronická záležitost vyřešena, a zájemci o koupi se již tohoto neduhu obávat nemusí.

Při pohledu na válečně zbarvený žlutočerný stroj nemohu zde vypočítávat úplnou řadu atraktivních doplňků a funkční výbavy, kterou si může každý majitel za příplatek vybavit svůj stroj. K nejžádanějším prvkům bude podle našeho názoru asi patřit vypínatelné ABS, funkční brašny, vyšší plexi a navigační přístroje. Základní cena pod čtvrt milionem korun tak může ještě o nějaký ten desetitisíc narůst.

dsc_0084dsc_0083dsc_0086

Technické údaje

Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 82 x 75,6 mm, zdvihový objem 798 cm3, kompresní poměr 12 : 1. Největší výkon 85 k při 7500 1/min, největší točivý moment 83 N.m při 5750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Příhradový páteřový rám z ocelových trubek, přední vidlice USD 45 mm, zdvih 230 mm, zadní centrální kyvná vidlice, zdvih 25 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 300 mm s dvoupístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s jednopístkovým třmenem. Pneumatiky 90/90 R 21 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Rozvor 1578 mm, výška sedla nad zemí 880 mm, pohotovostní hmotnost 207 kg. Objem palivové nádrže 16 l. Nejvyšší rychlost 204 km/h.

Základní cena vč. DPH: 245 300 Kč



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama