Honda před 50 lety představila první motokrosový stroj
- Publikovno: 7.6.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Když v roce 1973 poprvé Honda představila svůj motokrosový motocykl, byl určený pro všechny jezdce a ne, jen pro závodníky. Jejich slogan: „V neděli vyhrát, v pondělí prodat!“ znal téměř každý. Poté, co spustili reklamní film se Stevem McQueenem v hlavní roli, stal se jedním z nejpopulárnějších strojů v tomto segmentu.
Během pět desetiletí ušla Honda se svými motokrosovými modely značný kus cesty. Uplynulých padesát let bylo ve znamení řady technologických inovací, díky nimž se písmena „CR“ a následně „CRF“ stala synonymem pro stroje určené do terénu. Zde je ohlédnutí za několika hlavními milníky.
CR250M Elsinore (1973)
Model CR250M Elsinore byl výsledkem rostoucí popularity motokrosových závodů a poptávky po těchto strojích v USA a Evropě. Jednalo se o první dvoutaktní sériově vyráběný motokrosový stroj značky Honda, který se díky své uživatelské přívětivosti, vysoké kvalitě zpracování a spolehlivosti okamžitě setkal s úspěchem. Součástí aktivit na propagaci nového motocyklu byl i oblíbený reklamní film se Stevem McQueenem.
Stroj pojmenovaný po legendární Velké ceně Elsinore, pořádané u kalifornského jezera Elsinore, měl hmotnost 104 kg a poháněl jej vzduchem chlazený motor o objemu 247,8 ccm. Podvozek tvořil dvojitý ocelový rám, teleskopické vidlice, ocelové kyvné rameno, dva zadní tlumiče a bubnové brzdy vpředu i vzadu. Tím započala cesta značky Honda ve třídě MX.
CR250R (1981)
Toto byl významný rok z hlediska vývoje. Model CR250M si koncem 70. let vysloužil své závodní „R“ (z angl. „racing“ – pozn. překl.) a v roce 1981 Honda veřejnosti představila technologii svého továrního motocyklu s prvním sériovým kapalinou chlazeným motorem. Motor se vyznačoval dlouhým zdvihem a chlazení zajišťovaly dva malé chladiče. Možná ještě významnější změny zaznamenal podvozek; hliníkové kyvné rameno a centrální zadní tlumič Pro-Link s oddělenou nádržkou ukázaly směr do budoucnosti a doplnily známé prvky v podobě ocelového rámu a bubnové brzdy s dvojitou náběžnou čelistí.
Již o rok později, v roce 1982, se servisní středisko Honda Racing Service Centre přeměnilo na Honda Racing Corporation. Značka HRC se brzy stala synonymem úspěchu v motokrosových závodech.
CR500R (1985 )
Původně byl model CR500R v roce 1984 představen s motorem chlazeným vzduchem (s točivým momentem přes 70 Nm), v roce 1985 se pak dočkal motoru chlazeného vodou. Tento motocykl, který je dnes již legendou a mýtem, zřejmě definoval dobu největšího rozkvětu motokrosového sportu v 80. letech minulého století a jeho vzhled se stal inspirací pro speciální edici CRF450R 50th Anniversary pro rok 2023. Limity technologie podvozku a schopnosti většiny jezdců dokázal prověřit až na samou hranici možností.
CR250R (1997)
S cílem využít pokroku v technologii motorů a dosáhnout zvýšení výkonu a točivého momentu přistoupila značka Honda k odvážnému kroku a vyrobila pro sériový motokrosový stroj první hliníkový rám. Tuhost ocelových trubek byla nahrazena pružností dvojitého páteřového rámu a další prvky byly zkombinovány tak, aby bylo dosaženo high-tech celku – jako například plně nastavitelné odpružení Showa nebo kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Model CR250R, který je považován za jeden z nejvlivnějších strojů 90. let, odstartoval v terénu revoluci, která je u motocyklů třídy MX dodnes patrná.
CRF450R (2002)
Novou misi v motokrosovém segmentu značka Honda zahájila první generací modelu s motorem o objemu 450 ccm, který byl zároveň prvním čtyřtaktem a přímou náhradou za CR250R. A díky podvozku pocházejícímu z 250 byl tento stroj štíhlý a lehký. Motor o objemu 449 ccm byl výkonný, vyznačoval se hladkým chodem a měl široké výkonové pásmo, díky čemuž dokázal nabídnout srovnatelné schopnosti, avšak s mnohem menšími nároky než srovnatelný dvoutaktní motor o objemu 250 ccm. Model CRF450R byl rychlejší a snazší na ovládání.
CRF450R (2009)
Výsledkem neustálého vývoje se stal znovuzrozený model CRF450R s motorem vybaveným technologií vstřikování paliva, 50mm škrticí klapkou a vstřikovačem s 12 otvory. Majitelé si navíc mohli přísun paliva a časování zapalování upravit pomocí nastavovacího nástroje HRC PGM-FI. Přepracovaný motor a nový podvozek byly zkonstruovány společně s důrazem na centralizaci hmoty, což umožnilo vytvořit kompaktní stroj s hmotností umístěnou více vpředu a níže. Dodavatelem odpružení byla společnost Kayaba: 48mm inverzní vidlice s odděleným prostorem pro vzduch a olej (Air-Oil-Separated – AOS) a kompaktní zadní tlumič.
CRF450R (2017)
V rámci koncepce „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (První na startu!) prošel tento celoevropsky oblíbený open-class MX stroj kompletní modernizací, v rámci níž získal zcela nový podvozek, kompletní odpružení Showa a díky novému motoru došlo k významnému nárůstu maximálního výkonu. O rok později přibyl standardně montovaný praktický elektrický startér a v modelovém roce 2019 došlo k dalšímu nárůstu výkonu a točivého momentu díky hlavě válce vyvinuté ve spolupráci s týmem HRC. Zároveň byl stroj vybaven technologií HRC Launch Control pro optimalizaci rozjezdu. V roce 2020 získali jezdci další možnosti pro kontrolu nad trakcí zadního kola díky třístupňovému systému nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC).
CRF450R 50th Anniversary (2022)
Do modelového roku 2021 vstoupil model CRF450R kromě kol a základní architektury motoru jako zcela nový stroj, který do velké míry čerpal z výsledků vývoje závodního speciálu CRF450RW, se kterým Tim Gajser v roce 2019 zvítězil v Mistrovství světa v motokrosu. V roce 2020 dosáhl tento jezdec týmu HRC dalšího vítězství a v roce 2021 skončil na 3. místě. Jak už tomu v motokrosu i u CRF450R bývá, situace se neustále vyvíjí a nejnovější stroj je vybaven řadou vylepšení motoru i podvozku vycházejících ze zkušeností továrních jezdců a týmu HRC, jejichž cílem je rychlou jízdu co nejvíce usnadnit. Na rok 2023 připadá 50. výročí od prvního uvedení stroje, který stál na samém počátku – CR250M Elsinore. Limitovaná edice CRF450R 50th Anniversary vzdává hold legendárním strojům CR z osmdesátých let a věrna kořenům značky Honda v tomto sportu – a také plánu, kterým před lety vše začalo – zůstává závodním motocyklem s rodokmenem HRC, který je možné každým z vás zakoupit.
Zdroj: Honda Motor Europe
- Přidat komentář +
- Publikováno: 7.6.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 12.11. - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7. - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7. - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7. - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7. - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6. - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix