Test BMW R 1250 GS HP: silnější a živější
- Publikovno: 12.6.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
O velké enduro bavorského výrobce je dlouhodobě několik let obrovský zájem. Patří mezi ikony cestovních motocyklů a bezpochyby se k nim zařadí i nový boxer s variabilním časováním ventilů. Motor je silnější a posílil také v oblasti maximálního točivého momentu, čímž se stává mnohem pružnější a jízda s ním ještě zábavnější.
Vzpomínám si na dobu před dvaceti lety, kdy jsem usedl za řídítka monstrózního „kačera“, tedy přesně modrobíle lakované cestovní enduro GS 1150 R. Byla to tenkrát výjimečná motorka pro pár fajšnmekrů a bláznů, kteří měli pro podobnou kombinaci vibrujícího boxeru, kardanové hřídele a vysokých zdvihů zvláštní slabost a dovedli tento třísetkilový stroj vodit hlavně mimo zpevněné cesty a s dobrým obutím i v těžkém terénu. Prapředek dnes testovaného motocyklu a průkopník kategorie cestovních endur je dnes docela ceněným strojem a jeho nástupci tuto kategorii dále popularizovali. BMW R 1200 GS se za tu dobu stalo zkrátka pojmem a troufám si tvrdit, že v Evropě i jedním z nejrozšířenějších motocyklů.
Poslední vydání tohoto motocyklu se vzhledem ani základním technickým řešením příliš neliší od předcházejících modelových ročníků, v základní výbavě máte již LED světla a také barevný TFT displej s konektivitou, kde kromě klasického zobrazení všech jízdních parametrů a informací máte i grafické zobrazení nastavení motocyklu. Ovládá se jednoduše pomocí otočného prstence na levé rukojeti a pomocí dvou tlačítek Menu na levé rukojeti a Mode vpravo.
Už při převzetí jsem musel ocenit, jak perfektně vypadá mohutná stavba motocyklu, která ke GS zkrátka patří. Při bližším ohledání se vám bude zamlouvat, i jeho velmi dobré dílenské zpracování. Vlastně já jsem po předchozích zkušenostech se staršími modely ani nic jiného neočekával. Na test jsem dostal offroadovou verzi s označením HP, která má oproti standardnímu modelu výbavu zaměřenou více na cestování mimo asfaltové cesty. Do výbavy tak dostanete chránič rámu, ochrannou mřížku chladiče, šroubovací boční panely, kryty předního blatníku, ale také nižší větrný štítek, aby vám nepřekážel ve výhledu, pokud pojedete ve stupačkách.
Verze HP má také rám ve světlé barvě Lightweight, černý motor a vyplétaná zlatá kola, která jsou brzděna zlatými brzdovými třmeny. Ostrý zobák nad předním kolem vkusně doplňuje LED světlomet. Dvacetilitrová palivová nádrž se uzamyká pomocí dálkového ovládání Keyless. Verze HP má rovněž jiné sedlo, oproti standardní verzi GS je kratší a není možné u něj nastavit výšku. Je tedy pevně umístěno 860 mm nad zemí. No a samozřejmě, poznáte jej podle jedinečného modro-bílo-červeného barevného provedení.
To nejdůležitější je však pod kapotami, kde bavorák ukrývá zrevidovanou techniku. Asi největším tahákem modelového ročníku 2019 je objemnější dvouválcový boxer, jehož objem válců je ukryt v označení R 1250 GS, dále tu máme přepracované přední brzdy a mnoho nových elektronických vylepšení, které jezdec ocení až při jízdě samotné. A pokud jste někdy na „géesu“ jeli, musíte mi dát za pravdu, že tenhle stroj je asi jedním z nejuniverzálnějším parťákem při vašich víkendových vyjížďkách. Vyšší posaz v kombinaci s dobrým podvozkem, díky boxeru nízko položeným těžištěm vám umožní vychutnat si každou zatáčku a houževnatost konstrukce a dobrá výbava na palubě zase udržet vás v sedle i na dlouhých výletech. Spoustě lidí se tento model zkrátka tak zalíbil, že ani cenovka kolem půl miliónu korun je neodradila od jeho koupě.
Ale vraťme se k testované novince, která v plné polní stojí ještě o něco více. Pod kapotami v barvě trikolóry vystrkuje své hlavy přepracovaný dvouválec s protilehlým uspořádáním, který má navýšený zdvihový objem a hlavně dvojitou vačku sání se dvěma sadami vaček. Menšími pro nižší otáčky a ostřejšími pro vysoké otáčky a tím pádem i větší výkon. Motor disponuje maximem 110 koní v 7750 otáčkách a velkým točivý momentem 119 Nm při 6000 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty jsou na zadní kolo přenášeny za pomoci šestistupňové převodovky ve spolupráci s kardanovou hřídelí. Vyšší výkon a hlavně velký točivý moment jsou na první otočení plynovou rukojetí okamžitě znát. Výkon má plynulý lineární nástup až do červených čísel, ale nejvíce se mi líbilo držet otáčky ve středním pásmu, kdy GS svižně akcelerovalo a užíval jsem si mohutný zátah.
Když jsem poprvé usedl za řídítka R 1250 GS, doslova jsem se těšil, až ucítím, kdy systém variabilního časování ventilů přehodí z menší vačky na velkou. Čekal jsem propad otáček, nebo cuknutí, nebo cokoliv jiného, co by poukázalo na to, že změna nastala, ale ač jsem se snažil sebevíc, neprojevilo se nic. Zkrátka nic jsem nepoznal, jen to, že od nějakých 4 tisíc otáček bylo GS živější. Musí se nechat, že tady tedy elektronika funguje perfektně, stejně tak jako rychlořazení nahoru i dolů. V jeden moment jsem vjel do vesnice a nestihl jsem podřadit, přestože došlo k podtočení motoru, GS se s tím zdatně popralo, necukalo, nedusilo se a jakmile jsem znovu přidal plyn, okamžitě zareagovalo na povel a vcelku rychle začalo nabírat na otáčkách.
Maximálku lehce přes 200 km/h a spotřebu paliva kolem 5 l/100 km se mi podařilo dosáhnout jen zčásti. Jednak jsme při testování stroj prakticky zajížděli, a zadruhé zlatě lakovaná drátěná kola byla obuta do terénních pneumatik s omezenou rychlostí na silnici (160 km/h).
Bohužel tyhle Metzellery hučely při jízdě po asfaltu už od stokilometrového tempa, přesto jsem je ocenil při překonání horské silničky, kdy palubní počítač ukazoval 0°C a k tomu lehce sněžilo. V tento moment jsem asi nejvíc blahořečil kryté i vyhřívané rukojeti a elektronické pomocníky včetně vypínatelného ABS. Testovaná verze měla navíc kompletní elektronickou výbavu, včetně skvěle umístěné navigace pod ručně nastavitelným větrným štítkem. Doporučit lze i sadu odnímatelných plastových kufrů, do kterých se vejde opravdu hodně věcí, navíc obsah těch bočních úložných prostor se dá jednoduše rozšířit.
Kdyby se motor nechoval jinak, možná bych ani nepoznal, že sedím na nové generaci GS. Jízdní projev i ovládání motocyklu bylo totiž stejné jako u předchozího modelu. Tuhý semiaktivní podvozek ESA fungoval velmi dobře a díky němu je cestování v sedle tohoto stroje příjemné a pohodlné i na velmi dlouhých cestách, což rozhodně uvítají vyznavači dálkových cest. Perfektně se motocykl vede do zatáček, řízení je přesné, snadno se přehazuje z jedné strany na druhou a i když máte chuť na svižnější jízdu, nemá s tím problém. Dobře se vede i v pomalé rychlosti, od motocyklu takových proporcí byste totiž snadnou obratnost na místě téměř neočekávali.
I proto asi BMW R 1250 GS zůstane jedním z nejpopulárnějších cestovních endur na trhu, umí se opravdu v žít do jakékoliv role. Nový motor s variabilním časováním ventilů mu dodal větší jiskru do života, na silnici nepůsobí neohrabaně a v lehkém terénu se nedá zahanbit. Je to zkrátka stále takové velmi dobré SUV mezi motorkami.
Technické údaje
Motor: Kapalinou a vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním. Dvojitý vačkový a jeden vyvažovací hřídel, variabilní časování. Vrtání a zdvih 102,5 x 76 mm, zdvihový objem 1254 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 100 kW (136 k) při 7750 1/min, největší točivý moment 143 N.m při 6250 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem (kardan)
Podvozek: Dvoudílný ocelový rám s motorem jako nosnou částí, přední vidlice Telelever, průměr podpory 37 mm, zdvih 190 mm, zadní jednostranné kyvné hliníkové rameno Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková s radiálními třmeny o průměru 305 mm, vzadu jednoduchá o průměru 276 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 R19 vpředu a 170/60 R17 vzadu. Rozvor 1514 mm, výška sedla nad zemí 860 mm, provozní hmotnost 249 kg. Objem palivové nádrže 20 litrů. Nejvyšší rychlost přes 200 km/h.
Základní cena R1200GS Rallye: od 424 000 Kč
Cena testovaného modelu: 540 191 Kč Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 12.6.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro