Test BMW R1200GS Rallye: polňačky a šotolina
- Publikovno: 6.9.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
BMW Motorrad v poslední době představuje jeden nový model za druhým. Nezapomíná však ani na svoje staré dobré stroje a v případě R1200 GS se pak jedná o zástupce největší třídy. Verze Rallye je určena pro ty, kteří mají rádi více terén než asfaltové silnice.
Designově se jedná v podstatě jen o facelift. Delší zdvihy nebo menší plexi štít lze rozpoznat jen při detailnějším pohledu. Jiné, rovnější sedlo anebo ochranný rám se odhalují při bočním pohledu. Každopádně vše má své opodstatnění a více či méně je pak oceníte za jízdy. Pokud přes BMW přehodíte nohu, zaregistrujete i širší rozchod stupaček. Nutné je ale říct, že právě zmiňované zdvihy a padáky nebo centrální stojan je možno pořídit pouze za příplatek.
Rozměr kol, které nese verze R1200GS Rallye, pak jasně napovídá o zaměření na cestování a jízdu v terénu. Zadní sedmnáctku doplňuje přední devatenáctka. Drátěná kola jsou jednoznačnou volbou. Nicméně, naše báwo nedostalo drapáky, ale cestovní Micheliny. Upřímně však říkám, že většina majitelů se s takto těžkým bajkem stejně do terénu moc hrnout nebude, takže asfalt a šotolina budou pro Rally vhodnější. Bereme tedy naše testovací BMW na postranní silničky, na štěrk a do nehostinných podmínek.
Po nastartování se ozve hodně utlumený zvuk a je jasné, že norma Euro 4 se dostala už i sem. Škoda, protože třeba na modelech R NineT se brumlák z boxeru podařilo dostat. Na druhou stranu při delší několikahodinové jízdě se očekává, že řidič nebude ničím rušen, navíc když jede v otevřené výklopné přilbě. Menší plexi se pro mojí výšku 177 centimetrů ukázalo jako dostatečné, ale odhaduji, že pro vyšší jezdce to moc komfortní nebude. Záleží, zda máte rádi vzduch na prsou nebo jej necháte proudit na vaši přilbu. Dálniční cestování totiž GS zvládá bravurně a to jak po motorové stránce, kdy si boxer vrčí v nízkých otáčkách, tak i překvapující stabilitou. Na tak velký a široký koráb s vysokými zdvihy, které jsou o dva centimetry delší než má základní verze, jsem čekal horší vlastnosti. BMW ale sedí ukotvené k silnici a ani rychlosti okolo 180 km/h nepřináší nejistotu.
Volím palivovou mapu na režim Dynamic, kdy má motor ostřejší reakci. Na proplétání po Praze to není vůbec špatné, nejedná se o ucukanou jízdu jakou občas konkurenční stroje při pomalé rychlosti mají. S volbou jízdního režimu Dynamic jsou spokojen a tak si ho nechávám i na dále. Jakmile se dostávám na dálnici, která je celkem ucpaná a musím zde často ubírat a přidávat plyn, vnímám občas lehké cuknutí. Nejde o nic nepříjemného a v podstatě se dá říct, že jde o charakter této mapy. Nicméně zkouším mapu Road a ta je o poznání hladší, přitom ale neztrácí nic z maximálního výkonu. Je fajn, že rozdíl je poznat a raději jen mapy dvě, které jsou rozdílné, než tři, které nemají kromě názvu žádný rozdíl.
V případě nastavení elektronického tlumení už rozdíly rozpoznávám hůře. Pokud jedete po příkladném asfaltu, je vše stejné. Jakmile najedete na nějaký ten hrbol je znát spíš jen takové „ducnutí“ na sportovnější režim. Nicméně i v cestovním módu je motorka stabilní. Rozdíl by byl poznat spíš až na delší cestě, kde se k pohodlí připočte i rovnější sedlo. To však není tvrdé a ani nijak úzké. Na větších nerovnostech, či dokonce na polní cestě už je pak rozdíl znát. Nedá se ale jednoznačně tvrdit, v jakém módu je lepší mít motorku nastavenou. Zda normální, měkké či tvrdé. V každém z těchto režimů jsem si našel to své. Pokud máte rádi sportovnější jízdu ve stupačkách, lze přelétnout díry s Dynamic Esa i na nejtvrdší nastavení a možná i lépe, než na normal nebo měkkou volbu.
Nechávám nastavenu tvrdší volbu a dovolím BMW zhoupnout jen díky vyšším zdvihům. GS je dobře stabilní a přitom pohodlné, kdy posez je téměř rovný. Není potřeba na běžné ježdění laborovat. Na víkend už ale nasazuji kufry a oceňuji jejich snadnost a bytelnost při uchycení. Jednoduchá koncepce nenechá na pochybách, že kufry nemají šanci se uvolnit nebo nedejbože dokonce upadnout. Vyrážím jak na dálnice, tak postranní silničky a oceňuji širší řídítka. Manipulace je bleskurychlá a rejd řídítek je při otáčení v těsném prostoru špičkový. Boxer se nechá i lehce podtočit, takže se nemusíte bát, že by vám například při popojíždění ve svahu u rybníka motor chcípl. Světlomet rozkrajuje tmu velkoryse a automatické zapínání denních/potkávacích světel už je jen takové malé plus.
BMW nám nepřichystalo nic nového. R 1200 GS je stále základ jak řemen, který snese cestování i sportovnější jízdu. V případě Rallye verze jde jen o pár drobností, které si můžete dokoupit i na svoje stávající GSo. Pokud se však rozhodujete zda si pořídíte nový model, jde o zajímavé detaily, které by vás u něj mohli zaujmout. Už samotné příplatkové barevné lakování (16 tis.) nemá chybu anebo technické záležitosti, jimiž je Rallye vybaveno. Terén však více sluší slabšímu osmikilu, ale jeho motor nesedne každému. Velké GS je komplexnější a i na cestování lepší volba. Je už jen na vás, zda si pořídíte bezklíčové startování, tempomat nebo vyhřívané rukojeti.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec boxer se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 101.0 x 73.0 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 92 kW(125 k) při 7 750 1/min, největší točivý moment 125,0 N.m při 6 500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, sekundární převod kardan
Podvozek: Mostový rám z ocelových trubek, Přední zavěšení telelever, zdvih 190 mm. Zadní vidlice EVO Paralever, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístková pevný třmen, vzadu jednoduchá o průměru 276 mm s dvoupístkovým plovoucím třmenem, částečně integrální brzdový systém s ABS. Kola drátěná. Pneumatiky 120/70 ZR 19 vpředu a 170/60 ZR 17 vzadu. Rozvor 1507 mm, výška sedla nad zemí 850/ 870 mm, pohotovostní hmotnost 236 kg. Objem palivové nádrže 20 litrů.
Základní cena R1200GS Rallye: od 420 312 Kč
Cena testovaného modelu: 530 082 Kč Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 6.9.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro