Test Ducati Multistrada V4 Rally: cestou necestou
- Publikovno: 13.10.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Na silnicích je Multistrada V4 jako doma, ale vyrazit s ní do terénu, to už chtělo sebrat hodně odvahy. Vlastně můžu napsat bývávalo, protože s její verzí Rally, vás to bude mimo asfalt náramně bavit. Se svým vyšším podvozkem i větší palivovou nádrží je připravena na dlouhé cesty.
Jestli jste se měli možnost svézt na modelu Multistrada V4, tak víte, že je to supersport oblečený v cestovních šatech. Ostatně můžete si o ní přečíst v našem testu. Většina majitelů si Multistradu pořizovala kvůli jejím jízdním vlastnostem a také kvůli jejímu vzhledu. V mém okolí neznám nikoho, kdo by si ji pořídil na ježdění mimo asfalt, maximálně na lehkou šotolinovou cestu, ale pro větší dobrodružství tenhle motocykl stavěný není.
Ovšem vše co výše píšu se netýká verze Rally, tento model Ducati postavila na míru těm, kteří se rádi vypravují na dlouhé cesty a potřebují k tomu stroj co zvládne asfalt, ale také rozbité cesty, šotolinu nebo přejezdy hlubokých vyjetých kolejí. Proto také hlavní změnou oproti základní verzi je zvětšení palivové nádrže o osm litrů až na hodnotu 30 litrů. Rally poznáte také podle mohutného krytu motoru, který má tloušťku 3 mm, centrálního stojanu, který je ve standardní výbavě a podle bočních ochranných hliníkových plechů.
Už na první pohled je vidět, že je motocykl o něco vyšší, však je také světlá výška o 10 mm výš a stavitelné sedlo je ve výšce 870 až 890 mm. Ocenil jsem tak příplatkové elektrické snížení podvozku. Na levém řídítku se zmáčkne tlačítko s pružinou a motocykl se sníží dolů. Zvýšit jej můžete opětovným stiskem tlačítka nebo se automaticky samo zvýší po překročení rychlosti 15 km/h.
Při první manipulaci s motocyklem jsem pocítit jeho větší váhu. Suchá hmotnost je 227 kilogramů, tedy jen o 9 kilogramů více než u základní verze, ovšem s plnou nádrží už je hmotnost 260 kilogramů a to už je panečku znát. Musím však vyzdvihnout ergonomii posazu za širokými řídítky, protože díky ní se motocykl velmi dobře vede i v malých rychlostech. Jistě jsem se cítil i při jízdě ve stupačkách, které jsou větší a přesně na míru jsem si také nastavil zadní brzdový pedál.
Přední větrný štít je nastavitelný a vyšší o 20 mm. Kromě výšky je motocykl také o 5 milimetrů delší. To ocení spíše váš spolujezdec, pro kterého je tak vzadu více místa a může se tam pohodlněji usadit. Oba dva pak oceníte možnost odklonění nebo přívodu studeného vzduchu na nohy. V křídlech pod motorem jsou klapky, jejichž otevřením nebo zavřením odvádíte teplo od motoru, nebo si ho ponecháte u nohou, což budete kvitovat, až bude venkovní teplota klesat k chladnějším hodnotám.
Veškeré informace se zobrazují na plně barevném 6,5palcovém displeji s funkcí Ducati Connect a s navigací. Ovládá se pomocí ovladačů na levém řídítku. Je poněkud složitější a zabralo mi to docela dost času, než jsem se v něm naučil s jistotou pohybovat. Během jízdy jsem ocenil velká zpětná zrcátka, ve kterých se také zobrazovalo varování před vozidlo, které jste měli v mrtvém úhlu a mohli jste jej snadno přehlédnout. Tato funkce je příplatková. Za kapotou před levým řídítkem je odvětrávaná schránka na mobil. Motocykl je také vybaven USB portem a zásuvkou pro cigaretové nabíječky. Kromě palivové nádrže je veškeré ovládání motocyklu bezklíčové.
Srdcem Rally je stejný motor, jako má základní Multistrada V4, tedy kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec Granturismo 90° do L se zdvihovým objemem 1158 ccm s úctyhodným výkonem 170 koní při 10 750 otáčkách a maximálním točivým momentem 121 Nm při 8750 otáčkách. Oproti ní má však motor u Rally funkci vypínání zadních válců. Odpojují se při velmi pomalé jízdě a když motocykl stojí na místě. Nejvíce jsem to ocenil při jízdě městem, kdy mi při čekání na světlech netopil motor pod zadkem.
Podvozek disponuje mnohem většími zdvihy, vpředu i vzadu je 200 mm. Je vybaven semiaktivním systémem elektronického odpružení, pomocí jednoho tlačítka si nastavíte, jestli jedete sám, ve dvou, s kufry nebo bez, no anebo to můžete nechat na automatickém systému, kdy si to motocykl nastaví sám. Z dalších elektronických asistentů jsou tu čtyři jízdní režimy, Urban, Sport, Touring a Enduro, kontrola trakce, systém proti zvedání předního kola, asistent rozjezdů do kopce a praktický tempomat.
Na silnici se chová Rally naprosto stejně jako Multistrada V4, supersport oblečený v cestovním mundúru. Všechny zatáčky projíždí naprosto příkladně, neodskakuje, nevlní se a velmi lehce se vede. Jen těžko se dá v jejím sedle jet pomalu, ale i při vysokých rychlostech se cítíte jistě. Ačkoliv má výkon 170 koní, nemá tendenci se zvedat na zadní kolo. Rally nemá moc ráda, když necháte padnout otáčky pod tři tisíce, ale od nich nahoru má síly na rozdávání. Ten zátah motoru je prostě fenomenální a silný. Během testu jsem si říkal, k čemu Multistrada potřebuje tolik koní, no vlastně, nepotřebuje, ale jakmile jednou vyzkoušíte jejich sílu, nebudete se jich chtít vzdát. Příkladně také funguje obousměrné rychlořazení a rychle jsem si na něj zvykl i při jízdě ve stupačkách.
Přední devatenáctipalcové a zadní sedmnáctipalcové kolo je obuto na pneumatikách Pirelli Scorpion Trail II, ačkoliv jsou určené spíše do terénu, dobře držely i během svižné jízdy v zatáčkách po asfaltu. Kola jsou bezpečně brzděna čtyřpístky Brembo Stylema vpředu a dvoupístkem vzadu. Brzdy jsou naprosto špičkové a v kombinaci s náklonovým ABS fungují bezchybně. V jízdním režimu Enduro je ABS na zadní kole vypnuté a pokud rádi smykujete, stačí jen sešlápnout zadní brzdový pedál a Multistrada perfektně reaguje posláním zadní části do smyku. Brzdové i spojkové páčky jsou nastavitelné. Rád při jízdě využívám motorovou brzdu, v případě Multistrady jsem si ji mohl nastavit v několika stupních a pro každou jízdní mapu zvlášť.
Ačkoliv je Multistrada V4 velkým endurem, nemusíte se s ní bát pustit do větších dobrodružství mimo silnice. Podvozek žehlí nerovnosti příkladně a v terénu skvěle funguje i kontrola trakce. Vlastně ani jsem během jízdy nezaznamenal nějaký citelný zásah do řízení. Překvapilo mě, jak hladce se Rally popralo s přejezdy větších kamenů a spadaných stromů přes cestu. Strávil jsem s Multistradou V4 hodně času nejen na silnici, ale i v terénu a v obou případech funguje skvěle. Nabízí vám velké množství zábavy a pokud se rozhodnete pro její koupi, rozhodně doporučuji vyrazit někam za dobrodružstvím mimo asfaltové povrchy. Stojí to za to!
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec Granturismo 90° do L se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 83 x 53,5 mm, zdvihový objem 1158 ccm, kompresní poměr 14 : 1. Největší výkon 170 k (125 kW) při 10 750 ot/min. Největší točivý moment 121 Nm při 8750 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka s rychlořazením.
Podvozek: Hliníkový monokok, přední nastavitelná vidlice USD, průměr nosníků 50 mm, zdvih 200 mm, vzadu oboustranné kyvné rameno s centrální pružicí a plně nastavitelnou tlumicí jednotkou, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové s ABS, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 330 mm se čtyřpístkovým, radiálně uloženým třmenem Brembo Stylema M50, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Vyplétaná kola z lehké slitiny, pneumatiky Pirelli Scorpion Trail II. Pneumatiky 120/70 ZR 19 vpředu a 170/60 ZR 17 vzadu. Rozvor 1572 mm, výška sedla nad zemí 870–890 mm, suchá hmotnost 227 kg, objem palivové nádrže 30 litrů.
Barevné provedení: červená, šedá
Základní cena vč. DPH: 643 226 Kč
Foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 13.10.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro