Test KTM 790 Adventure a Adventure R: vzhůru za dobrodružstvím
- Publikovno: 19.6.2019
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
V KTM vypustili do světa cestovní enduro, které má zábavný živelný motor s hladkým chodem, úzké štíhlé tvary s vynikající obratností, přesným vedením a s výborným odpružením. Já jsem se do něj během prvního testu absolutně zamilovala, je totiž přesně tím strojem, který jsem si už dávno vysnila.
Tak nějak jsem tušila, když mi přistála v mailu pozvánka na KTM 790 Adventure a Adventure R, že se to neobejde bez emocí. Věděla jsem, že bude Advík výborně fungující motorkou s motorem, který dobře znám z KTM 790 Duke, ale nečekala jsem, že bude tak dokonalý. Nečekala jsem, že mi sedne do rukou během pár metrů, motor bude mít vyladěný do hladkého neucukaného chodu v celém rozsahu otáček a bude mít vlastnosti, ergonometrii i funkce, které mi ještě žádné cestovní enduro nenabídlo. Tedy než jsem v chorvatském Zadaru osedlala 790 Adventure a offroadovou verzi R.
Mám pocit, že mě snad někde odposlouchávali špioni z vývojového centra KTM, protože vystřihli přesně to, o čem už pár let hovořím. Ideální enduro pro mě jako pro holku je to, co má nízko posazené těžiště, není těžké, dosáhnu z něj na zem, je obratné, živé a bude s ním zábava za každých okolností. No a aby v Mattighofenu uspokojili chutě všem, pustili do světa rovnou dvě verze, silniční Adventure s ambicemi pro pohodlné dálkové cestování a Adventure R pro ty, co se rádi vydají mimo hlavní silnici po šotolinové cestě.
Technika a rozdíly mezi silničí a R verzí:
Ještě než se pustím do hodnocení obou motocyklů, musím zmínit několik zajímavostí ke konstrukci motocyklu, protože v případě sedmsetdevadesátky se jedná o dost zásadní informace. Už z čísel v názvu motocyklu je jasné, že srdcem tohoto endura je řadový kapalinou chlazený dvouválcový motor LC8, který ovšem oproti Dukovi obdržel jiné mapování a jeho projev je díky jiným vyvažovacím hřídelím uhlazenější a plynulejší. Má také o jedenáct koní nižší výkon, ale i těch 94 při 8000 1/min bohatě stačí. Maximální kroutící moment 88 Nm nastupuje při 6600 1/min, tedy o 1400 otáček méně než na Dukovi. Převodovka má šest rychlostních stupňů a výkonnostní parametry se na zadní kolo přenášejí řetězem.
Zajímavostí je dvacetilitrová nádrž, která má tvar podobající se obrácenému písmenu „U“ a objímá motor zespodu. Díky tomu, že je umístěna vespod, je také těžiště dole a to přináší velké množství pozitiv, co se týče ovladatelnosti motocyklu a také zvětšení objemu nádrže. Na každé straně je umístěný ventil, který můžete podle potřeby zavřít. Také airbox nenaleznete pod nádrží, ale je společně se vzduchovým filtrem umístěn pod sedlem a snadno jej lze povolením dvou šroubů vyjmout ven. Tím stejným klíčem, kterým jste povolovali tyto šrouby můžete nastavit i výšku plexi štítu.
Nezbytné nářadí naleznete pod zadním bočním plastem, který jednoduše sundáte a v něm naleznete skrytou přihrádku. Další zajímavostí je vodotěsná schránka na mobilní telefon umístěná ze spodní strany dvojdílného sedla. To je u silniční verze standardně ve výšce 850 mm, dá se snadným úkonem snížit na 830 mm, nebo si připlatit za ještě nižší sedlo 800 mm nebo naopak za vyšší 865 mm. Jezdila jsem se sníženým sedlem a bez problémů jsem dosáhla celou nohou na zem, měřím 174 cm. Adventure R má sedlo standardně ve výšce 880 mm, z něj jsem stála na špičkách. Rovněž zde si můžete pořídit nižší sedlo ve výšce 855 mm nebo vyšší 905 mm.
U KTM tradičně naleznete motor v příhradovém rámu, ovšem ne u sedmsetdevadesátky. Tady mají dvojitý ocelový páteřový rám a podsedlový je k tomu hlavnímu přišroubovaný, což vám přináší značnou výhodu v tom, že když už se vám jej podaří zničit, tak jej snadno vyměníte. S podvozkem jsem jednoznačně spjaté tlumiče, silniční verze má WP Apex s pevně nastaveným předpětím a zdvihem 200 mm, kdežto „R“ má plně stavitelné WP Xplor se zdvihem 240 mm. Vzadu je tlumič bez přepákování. Drátěná kola jsou u silniční verze obuta na bezdušových pneumtikách Avon Trail Rider, Rko má Metzeler Karro3, vpředu je 21 palcové kolo, to zadní má palců 18.
Další rozdíl je u větrného štítku. Ten je u offroadového Rka nižší a dobře fungoval do rychlosti cca 120 km/h, silniční má štít vyšší a přesto, že jsem jezdila v motokrosové helmě LS2 MX470 Subverter, ani v rychlostech přesahující 150 km/h jsem nepocítila, že by mě to tahalo za kšilt. Jiné jsou také zpětná zrcátka a přední blatníky. Veškeré informace se vám zobrazují na TFT displeji, chvíli mi trvalo, než jsme se spolu sžili a to nejen v orientaci na displeji, ale také v systému ovládání pomocí čtyřech tlačítek umístěných na levé rukojeti. Displej můžete také propojit s vaším chytrým telefonem.
KTM 790 Adventure je špičkově vybaven po stránce elektroniky. Do výbavy dostal elektronický plyn, u nějž si můžete nastavit odezvu na plynovou rukojeť, náklonové ABS s offroadovým režimem, kontrola trakce a přednastavené jízdní režimy Street, Rain a Offroad. Rko má navíc ještě Rally, u kterého musím vyzdvihnout možnost během jízdy volit intenzitu kontroly trakce od jedničky do devítky a přizpůsobit si ji tak nejen vašim zkušenostem, ale také povrchu po kterém zrovna jedete. Jednička vám do řízení nezasahuje téměř vůbec, devítka naopak neumožní téměř žádný skluz.
Za příplatek si můžete pořídit tempomat a bezspojkové obousměrné rychlořazení, mimochodem jednoznačně doporučuji. Nejenom, že skvěle funguje, ale jízda s ním, zejména u silniční verze, je mnohem zábavnější, svižnější a zážitek z řízení motocyklu vám to ještě více umocní. Obě páčky jak spojková i brzdová jsou stavitelné. Připlatit si můžete za centrální stojan, vyhřívané rukojeti, kufry, chrániče, padací rámy a mnoho dalšího, co vás jenom napadne. Nabídka doplňků je velmi rozsáhlá.
Jízdní dojmy 790 Adventure:
Jsem velmi ráda, že jako první usedám na silniční verzi 790 Adventure. Nastavuji si sedlo do nižší polohy, abych dosáhla na zem celou nohou a téměř okamžitě cítím sladění s motocyklem a to jsme ještě ani nevyjeli. Motocykl s plnou nádrží váží něco málo přes 210 kilogramů, ale díky tomu, že je jeho těžiště dole, snadno se s ním manipuluje jak na místě, tak i při pomalé jízdě. Zvládne ho nejen drobná dívka, ale i málo zkušený jezdec.
Posaz na komfortním sedle za širokými řídítky je vzpřímený, nohy máte poskládány pohodlně pod sebou a teď už stačí jen zaradit první rychlost a vyrazit za dobrodružstvím. No, proč vlastně ne? Spojku lehce zmáčknete jedním prstem, rychlosti v převodovce jsou přesné a hladce tam padají jak po másle. Proplétáme se městem a v ten moment oceníte obratnost a lehkost, s jakou se KTM vede, motor se radostně převaluje, necuká i když vám padnou otáčky dolů a nevadí mu ani zařazená vyšší rychlost při pomalejší jízdě. Pružný motor funguje v celém rozsahu otáček i v těch spodních, je čitelný a dostatečně silný na to, abyste si užili každou zatáčku a výjezd z ní.
Opouštíme Zadar a vydáváme se po silnici podél pobřeží, krásné scenérie nám nepříjemně ruší silný vítr a to takový, že mám občas dost problém vůbec udržet motocykl na silnici. Bereme to s humorem, ještě nikdy jsem neviděla jet skupinu motocyklů po rovině v takovém náklonu, jako by projížděli pravou zatáčku. Na druhou stranu mohu potvrdit, že větrný štítek funguje skvěle, pobere vše a nárazy cítím jen boční. Naštěstí brzy odbočujeme do vnitrozemí a tam na nás čeká sladká odměna v podobě rychlých zatáček.
Sedmsetdevadesátka se vede lehce, je obratná, stačí se jen naklonit a ona se sama naklápí. Řízení je přesné, kam chci tam jede, když k tomu ještě připočtete quickshifter a tužší podvozek, zábava za řídítky nezná mezí. Tlumiče WP jsou pevně nastavené z továrny, ale moc dobře, v podstatě se mi je nepodařilo dostat na doraz ani při hodně prudkém brzdění. Při tomto manévru se plně můžete spolehnout na brzdy, mají okamžitý nástup, ale přitom nejsou vůbec ostré, nevadnou a jsou lehce a citlivě dávkovatelné.
Silniční verze 790 Adventure je určena pro ty, kteří budou trávit maximum času jízdou na silnici a jen výjimečně zabrousí na nějakou tu suchou prašnou cestu. Není to žádný zrádný stroj, zvládne ji i začátečník. Nabízí se ve dvou barevných variantách, oranžová a bílá, základní cena začíná na částce 322 999 Kč.
Jízdní dojmy 790 Adventure R:
Dopolední část máme za sebou a po obědě nás čeká pořádné dobrodružství. Konečně opustíme silnice a užijeme si pověstných chorvatských šotolin. Průvodcem je nám zkušený rallyový závodník Lukáš Černý a tak mám trochu obavy, co pro nás připravil za trať, ale ty se rozplývají po prvních ujetých kilometrech, kdy se mi na tváři ustálil úsměv od ucha k uchu a zůstal tam po celé odpoledne i když jsem proletěla obrovskou louží a voda mi vletěla až pod helmu :-)
Už od prvního usednutí vnímám rozdíly a to nejen výškové, kde sedíte na jednodílném sedle 880 mm nad zemí a já stojím jenom na špičkách, ale díky vyváženosti motocyklu ji udržíte i na jedné noze. Ale také mě hned zaujaly poctivé offroaďácké stupačky a nižší plexi štít, stavitelný v rozsahu 4 cm a má také jiný úhel řízení. Světlá výška je u eRka 263 mm, což je velmi dobré číslo. Ještě před vyjetím si nastavuji jízdním režim Rally a také ABS na offroad mód. Také snižuji citlivost u elektronického plynu. Kontrolu trakce si mohu během jízdy upravovat podle potřeb, pomocí tlačítek na levém řídítku. Velká pochvala je také za to, že si motocykl tohle nastavení bude pamatovat i v případě, že vám KTMka „chcípne“ nebo ji jen vypnete klíčkem. Jednou to nastavíte a máte to tam, dokud to sami nezměníte.
Ačkoliv předchozí dny vydatně pršelo, dopolední sluníčko částečně cesty vysušilo, ale i přes to jsou některé úseky klouzavé a plné hnědých louží. Občas cítím, že mi to ujíždí, ale pneumatiky drží dobře a kontrola trakce se s tím také zdatně pere. Většina šotolinových cest je však na přímém slunci a tak si můžeme dovolit jet v ostřejším tempu. Tedy místy i vražedném tempu. Rozesmála mě situace, kdy jsme si to prášili cestou vedoucí podél dálnice a přejížděli jsme autobus, který si to po dálnici upaloval stokilometrovou rychlostí.
Advík se dobře vede jak na silnici, tak i ve stupačkách, těžiště má dole a tady je na místě pochválit nápad s nádrží umístěnou pod motorem. V této situaci to jednoznačně oceníte a uvědomíte si, jak je eRko stabilní a obratné. Kvituji také řazení obousměrným quickshifterem, které bych si sama určitě pořídila. Motorka se ani nehne, když s ním bleskurychle podřadíte, jakmile vletíte před zatáčku a zjistíte, že se utahuje víc, než jste čekali. Tedy v případě, že tam není kluzké bahno a vy pak hledíte na parťáka, který se dere ze křoví ven :-) Lanková spojka se lehce ovládá jedním prstem a dobře se dávkuje.
Postoj ve stupačkách mi plně vyhovuje, úzké sedlo i tvarovaná nádrž vám napomáhají k větší jistotě a stabilitě. Podvozek je tužší a vybavený plně stavitelnými tlumiči WP Xplor se zdvihem 240 mm. Perfektně se perou jak s kamenitou cestou, tak i s výmoly, které tu za sebou zanechala předchozí bouře a dodávají vám tak větší jistotu během jízdy. Brzdy nejsou zrádně kousavé, ale mají okamžitý nástup a jsou dobře dávkovatelné. ABS v režimu offroad je na zadním kole vypnuté a na předku zasahuje až v nouzi nejvyšší, ale jemně a téměř to ani nepoznáte. Pedál zadní brzdy se mi ve stoje dobře ovládal, výšku měl nastavenou pro jízdu ve stupačkách, malinko mi však překážel při jízdě na silnici.
Kombinaci všech výše uvedených kladných vlastností jednoznačně podtrhuje kapalinou chlazený řadový dvouválec. Je živelný, silný a táhne už od spodních otáček. I když nemá stovky koní, tak těch 94 je pro něj přesně akorát. Není to žádný výbušný mladík, ale vyzrálý čtyřicátník, který ví, kde je jeho síla a využije ji přesně tam, kde potřebujete. Necuká, nevibruje, ale když potřebujete aby zabral, tak zabere a vytáhne vás z kdejaké šlamastyky. Když chcete jet pomalu, přizpůsobí se vašemu tempu, když si chcete zařádit a jet ostřeji, překvapí vás, svojí chutí do života. Ten motor prostě nemá chybu!
Málokdy se mi stává, že bych se zamilovala na první brnknutí plynu, ale 790 Adventure R mě dostal, našel moje slabé místo. Třeba není pro někoho eRko super skvělý stroj na delší cestování, ačkoliv já si s ním jízdu na silnici užívala dosytosti a dokázala bych si v jeho sedle představit i klasickou putovní dovolenou, ale jakmile opustíte asfalt a vydáte se vstříc prašným cestám, budete mít vedle sebe parťáka, který se pro offroad narodil. Možná si to v KTM ani neuvědomují ale pustili do světa motocykl, kde dokonale ladí ergonometrie s motorem. Tlumiče žehlí terén, nízké těžiště napomáhá k obratnosti a také k pocitově nižší hmotnosti motocyklu. Tohle je přesně ten stroj, se kterým si jízdu v terénu užijete na maximum a pozor, je to krutě návykové! Ačkoliv je cena 348 999 ne zrovna přijatelná pro každého, za tenhle motocykl bych ji dala.
Technické údaje:
(v závorce údaje k verzi R)
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec LC8. Vrtání a zdvih 88 x 65,7 mm, zdvihový objem 799 ccm. Kompresní poměr 12,7:1. Největší výkon 70 kW (94 k) při 8000 1/min. Největší točivý moment 88 Nm při 6600 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý páteřový chrommolybdenový rám, přední WP Apex obrácená teleskopická vidlice USD o průměru 43 mm (WP Xplor 48 mm), zdvih 200 mm (240 mm). Zadní kyvná vidlice WP s nastavitelným předpětím, zdvih 200 mm (240 mm). Brzdy kotoučové Brembo, vpředu 2 kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem, dvoukanálové ABS Bosch 9MP. Kola vpředu 90/90-ZR21, vzadu 150/70-ZR18. Rozvor 1509 mm (1528 mm), světlá výška 233 mm (263 mm), výška sedla nad zemí 850 mm (880 mm), suchá hmotnost 189 kg. Objem palivové nádrže 20 l.
Barevné provedení: oranžová, černá
Cena 790 Adventure: 322 999 Kč
Cena 790 Adventure R: 348 999 Kč
foto: Martin Matula
- Přidat komentář +
- Publikováno: 19.6.2019
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- dnes - Oficiální startovní listiny na rok 2025
- včera - Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP
- 19.11. - Testu vévodil Alex Marquez
- 19.11. - Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez
- 19.11. - Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro