Yamaha Ténéré 700: enduro do terénu i na silnici
- Publikovno: 5.11.2018
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Řádně otestovaný a vystavený nehostinným podmínkám, pouští Yamaha do světa zcela nový model Ténéré 700 - lehký a nekompromisní model Adventure se špičkovými specifikacemi ve své třídě. Jeho srdcem je řadový dvouválec CP2 o zdvihovém objemu 689 ccm.
První cestovní enduro představila Yamaha už v roce 1976 a byl to jednoválec XT500. V roce 1983 jej nahrazuje model XT600Z, poprvé pojmenovaný Ténéré, což v řeči Tuaregů znamená „poušť“. Na konci osmdesátých let se objevil první dvouválec XTZ750 Super Ténéré, následovaný počátkem devadesátých let jednoválcem XTZ660 Ténéré. Dnešní řada Yamaha Adventure nabízí modely XT1200Z a XT1200ZE Super Ténéré, které byly představeny v roce 2010, a také exkluzivní model XT1200ZE Raid Edition.
První známkou vývoje nového motocyklu Yamaha Adventure bylo představení konceptu T7 v roce 2016. Nový koncept, který se objevil na motocyklových výstavách po celém světě, vzbudil nesmírný zájem a očekávání. V roce 2017 Yamaha skutečně představila prototyp Ténéré 700 World Raid, který byl opět o krok blíž konečnému sériovému motocyklu.
Od roku 2017 prošel prototyp Ténéré 700 World Raid nejnáročnějšími testy v mimořádně těžkém terénu a velmi náročných klimatických podmínkách. Profesionální jezdci, včetně vícenásobného dakarského vítěze Stéphana Peterhansela a jezdců oficiálního týmu Yamalube Yamaha Rally Team Adriena van Beverena a Rodneyho Faggotera, testovali prototyp až na samé hranice možností po celém světě, od nehostinného australského vnitrozemí až po jihoamerické pouště.
Novou Ténéré 700 jednoznačně poznáte podle nezaměnitelného designu světlometů, který přímo odkazuje na nejnovější tovární speciály Yamaha a koncept T7. Celkem čtyři LED světlomety poskytují výkonné světelné paprsky, které dokonale osvětlí i ta nejtemnější zákoutí. Uspořádání světlometů 2+2 za čirým ochranným štítem a dvě LED obrysová světla v dolní části dotváří impozantní charakter tohoto motocyklu. Přední kapotáž s rallyovým štítem poskytuje vynikající ochranu před větrem a zachovává štíhlý a lehký design, zatímco tapered řídítka v soutěžním stylu nabízejí uvolněnou jízdní polohu vsedě i vestoje.
Bez povšimnutí rozhodně nezůstane ani multifunkční přístrojový panel ve stylu rallye. Jeho umístění ve střední části za štítem zajišťuje dokonalou čitelnost přehledně uspořádaných informací, které lze zkontrolovat rychlým pohledem bez ztráty vizuálního kontaktu s povrchem vozovky. Multifunkční LCD displej zobrazuje komplexní informace včetně indikátoru zařazeného převodového stupně, množství paliva, dvou denních počítadel kilometrů a odhadovaného dojezdu, průměrné a okamžité spotřeby paliva a mnoha dalších údajů. Design přední části je přizpůsoben možnosti instalace navigačních zařízení různých výrobců a umožňuje doplnit motocykl vybavením dle vlastních požadavků, například GPS, roadbookem nebo telefonem.
Motocykl je vybaven plochým, 880 mm vysokým sedlem s úzkým profilem, které jezdci dává maximální volnost pohybu dopředu i vzat. Kompaktní tvary a úzká nádrž rovněž umožňují sevřít motocykl koleny při jízdě vsedě i vestoje, a zvýšit tak stabilitu a ovladatelnost v každé situaci, v terénu i na asfaltu. Do štíhlé palivové nádrže vám vejde 16 litrů paliva a vystačit by vám to mělo na více než 350 kilometrů. Odolné plastové kryty rukou nejen odklánějí vítr a déšť, ale také chrání před kamínky odletujícími od vozidel před vámi a poskytují ochranu proti větvím a listí při jízdě v divočině. V případě pádu také pomáhají ochránit páčky a plynovou rukojeť.
Novinka je poháněna řadovým dvouválcem CP2 o zdvihovém objemu 689 ccm, který je znám svým vysokým točivým momentem 68 Nm a výkonem 54kW, uhlazeným chodem a nízkou spotřebou. Hmotnost motocyklu je 205 kilogramů. Spolu se zcela novým podvozkem je model Ténéré 700 připraven nabídnout jak špičkové jízdní vlastnosti a ovladatelnost na nezpevněném povrchu, tak i současně schopnost rychlého překonávání dlouhých vzdáleností na silnici.
Motor je usazen ve zcela novém dvojitém kolébkovém rámu z ocelových trubek, který je lehký a zároveň se vyznačuje vysokou pevností. Robustní podvozek s kompaktním rozvorem 1 590 mm a štíhlým profilem zajišťuje modelu Ténéré 700 citlivé řízení, zatímco světlá výška 240 mm udržuje bezpečnou vzdálenost od země. Podvozek tvoří plně nastavitelná 43mm vidlice s vysokou tuhostí v ohybu a se zdvihem 210 mm. Vzadu je vybaven zadním odpružením s přepákováním rallyového typu s progresivní charakteristikou. Lehká hliníková kyvná vidlice přispívá ke snížení neodpružených hmot a její zdvih je 200 mm. Významnou funkcí je dálkově ovládané nastavení předpětí pružiny tlumiče, které umožňuje rychle a jednoduše přizpůsobit charakter odpružení aktuálním jízdním podmínkám.
Stejně jako špičkové přední a zadní odpružení, také kola s drátěným výpletem jednoznačně demonstrují dokonalou způsobilost pro náročné terénní jízdy. Jako originální obutí jsou použity pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR, ale protože Ténéré 700 používá soutěžní kombinaci 21palcového předního kola a 18palcového zadního kola, máte možnost vybrat si ze široké nabídky pneumatik takové, které budou nejlépe vyhovovat vašim požadavkům.
Brzdový systém se skládá ze dvou 282mm předních vlnitých kotoučů a 245mm vlnitého zadního kotouče. Před jízdou v terénu můžete kdykoli zastavit a spínačem systém ABS dočasně vyřadit. S vypnutým systémem ABS máte nad motocyklem naprostou kontrolu a můžete tak využívat úmyslného zablokování zadního kola, například v ostrých zatáčkách nebo při sjíždění strmých svahů.
Nová Ténéré 700 bude u evropských dealerů Yamaha dostupná ve druhé polovině roku 2019 a to ve třech barevných kombinacích: Ceramic Ice , Competition White a Power Black. V základu by měla stát 9595 eur, tedy přibližně 250 tisíc korun. Samozřejmostí je také řada originálního příslušenství a doplňků, kterými si zákazníci mohou přizpůsobit vzhled, charakter a specifikace své Ténéré 700 podle vlastních požadavků a potřeb.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 5.11.2018
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky