Test Harley-Davidson Pan America 1250 Special: odvážnému štěstí přeje
- Publikovno: 4.6.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Překvapení sezóny! Tedy upřímně, nečekala jsem od Pan Americy žádný zázrak, ale už po prvním dni v jejím sedle mi spadla brada dolů, a to jsem ještě nevěděla, co tahle Američanka dokáže v terénu. Harley-Davidson mi s tímhle cestovním endurem doslova vyrazil dech, a to nemají s touto kategorií motocyklů pražádnou zkušenost. Good job, guys!
Značku Harley-Davidson mám stejně jako většina z vás spojenou s kategorií cruiserů. Vystoupit z davu sice zkusili s elektrickým motocyklem LiveWire, ale to je stroj, který si pořídí jen opravdu malý okruh zákazníků. Když na podzim roku 2019 oznámili, že míří do segmentu cestovních endur s modelem označeným Pan America, nikdo z nás ani ve snu netušil, že už na tomto modelu několik let usilovně dělají a připravují se na pompézní vstup do této kategorie.
Oficiálně byla Pan America 1250 představena v únoru letošního roku a to hned ve dvou verzích, v základní a v plně vybavené verzi Special. Líbí se mi, že měli odvahu vydat se svojí vlastní cestou a to nejen designovou. Oslovili zákazníky a zeptali se jich, co by mělo podle nich cestovní enduro mít, jak by mělo vypadat, co jim vyhovuje na motocyklech v tomto segmentu a pak to všechno pěkně zapracovali do svého modelu, který je jedinečný.
Jaký je rozdíl mezi základní verzí a verzí Special, vyplatí se za ni připlatit? Ona už totiž ta základní verze Pan Americy 1250 je slušně vybavená. Do výbavy dostanete barevný TFT displej s bezdrátovým připojením, bezklíčové ovládání, v pěti polohách stavitelný větrný štít, nastavitelnou výšku sedla, LED světla, ručně stavitelný podvozek, litá kola a z elektronické výbavy tu máte pět přednastavených jízdních režimů, zatáčecí ABS, kontrolu trakce, tempomat a asistent rozjezdu do kopce. Není toho zrovna málo, co říkáte?
Verze Special má navíc dva jízdní režimy, semiaktivní podvozek, adaptivní světlomet, vyhřívané rukojeti s kryty rukou, centrální stojan a tlumič řízení. Pokud jezdíte v terénu, rozhodně oceníte padací rám, hliníkový kryt motoru a jednoduše nastavitelný pedál zadní brzdy pro jízdu ve stupačkách. Určitě doporučím i pořízení drátěných bezdušových kol. Za příplatek 17 tisíc korun si také můžete pořídit automatické snižování podvozku při zastavení.
Pan America svým designem dělí lidi na dva tábory, na ty co se jim líbí ta jinakost a na ty, co jí nemůžou přijít na jméno. Mně osobně se to vystoupení z davu zamlouvá víc, líbí se mi, že se rozhodli nekopírovat ostatní, ale jít si svojí cestou a že už na první pohled vidíte podobnost s ostatními modely Harley-Davidson. Podle hranaté přední masky poznáte, do jaké rodiny tenhle model patří, a to i přes to, že je vybaven Adventure prvky, u kterých prim hraje funkčnost před samotným designem, ať už je to lehce stavitelný plexi štít, přes který je velmi dobře vidět a nebrání ve výhledu, praktický šroubovaný podsedlový rám, zubaté stupačky s vyndavací gumou nebo dvoudílné sedlo s vyvýšením, o které se můžete i trochu opřít.
Na první test dostávám verzi Special, která v plné polní váží 258 kilogramů, tedy o 13 kilogramů více než základní Pan America 1250. Mám trochu obavy, jak se s ní poperu a jestli při mé výšce 174 cm dosáhnu na zem. Váha je tu znát, ale díky nízko posazenému těžišti se mi s ní na místě manipuluje dobře a když už zastavíte z kopce, máte zcela jistě kolem sebe kamarády, kteří, vám v nouzi nejvyšší zatlačí do řídítka a pomohou vám ji narovnat (díky Honzo :-)) a vy si příště rozmyslíte, jak budete parkovat. Sedlo se dá rychle a snadno přenastavit o 24 mm níže do nižší polohy 850 mm, ze které jsem pohodlně stála na špičkách nohou jako u většiny cestovních endur.
Vyhovovala mi ergonometrie motocyklu, vzpřímený posaz za širokými řídítky, nohy jsou poskládány pohodlně pod sebou. Zaujalo mě tvarované komfortní sedlo, které bylo zúžené u kovové, 21 litrové tvarované nádrže. Druhý den v terénu, jsem pochopila proč, při jízdě vestoje jste jej semknuli koleny a ty vám držely na místě, maximálně se mírně posunuly vzad, kde jim však v další cestě bránilo vykrojení sedla. Nohy jste tak měli stále v poloze nad stupačkami a celkově to přispělo k uvolněné jízdě.
Po zmáčknutí startovacího tlačítka se mi okamžitě snížil podvozek motocyklu (systém ARH - Adaptive Ride Height) a já najednou stála na zemi celýma nohama. „Wau“ moment překvapení byl hodně silný. Ačkoliv Pan America působí velkým dojmem, dobře se na ní poskládá velký chlap i malá holka. Celkově se dá motorka kombinací snižování podvozku, nižsí pozice sedla a příplatkového nižšího sedla Reach Solo Seat snížit až o 10 centimetrů a to není zrovna málo. Během jízdy se podvozek automaticky snižuje, když zastavujete. Velmi rychle jsem se naučila zapínat motocykl ještě před usednutím na něj a vypínat až poté, co jsem z něj vystoupila. Tento systém můžete rovněž deaktivovat nebo zapínat podle vašich potřeb.
Harley-Davidson pro Pan Americu vyvinul zcela nový dotykový TFT displej, který má rozměr 6,8 palců. Dá se lehce polohovat, takže se vám na něm budou informace dobře číst nejen na ostrém sluníčku, ale i když pojedete ve stoje a co rozhodně oceníte jsou veškeré informace v českém jazyce. Můžete si navolit i různé možné konfigurace zobrazování informací od jednoduchého až po „musím tam mít všechno“. Snadno jej také propojíte s vaším telefonem a pokud v něm máte bezplatnou aplikaci Harley-Davidson App můžete na něm zrcadlit nejen navigaci, ale i číst zprávy, volat nebo přijímat hovory a také si pouštět vaši oblíbenou muziku.
Hned od začátku bojuji s jednou drobností, kterou jsem za oba dny v sedle Pan Americy nepřekonala a to je umístění ovladače pro změny směru jízdy. Je umístěn až vespod hlavního ovladače na levém řídítku, je hodně citlivý a párkrát se mi stalo, že jsem omylem blikala na druhou stranu než jsem chtěla. K dobru má však to, že se po projetí zatáčkou automaticky vypne.
Speciálně pro Pan Americu vyvinuli v Milwaukee nový véčkový dvouválec Revolution Max 1250, který je po přední masce druhým dominantním prvkem motocyklu. Kapalinou chlazený motor má variabilní časování ventilů a pyšní se parametry výkonu 152 koní při 8750 otáčkách a točivým momentem 127 Nm při 6750 otáčkách, které přes šestistupňovou převodovku posílá na zadní kolo řetězem. Motor lineárně táhne v celém rozsahu už od spodních otáček a vrcholu dosahuje zhruba při 9500 otáček. Asi nejspokojenějším začíná být kolem 4000 otáček, kdy si libově zpívá, má obrovskou chuť do života, a to si ještě počkejte na hranici 6000 otáček, to je potom divočina. Máte docela dost práce jej ukočírovat. Motor je nosnou součástí ocelového rámu, na kterého je z praktických důvodů přišroubovaný podsedlový rám.
První den jezdíme jen po silničkách, kde se střídá jedna zatáčka za druhou a také hladký povrch s rozbitým. V tom prvním případě oceníte, jak snadno se Pan America vede, jak lehce se přehazuje z jedné strany na druhou, drží zvolenou stopu a neodskakuje. Můžete si vybírat mezi přednastavenými jízdními režimy Road, Sport, Rain, Off-Road a Off-Road Plus. Rozdíl mezi nimi je opravdu markantní, poznáte to nejen na odezvě elektronického plynu, ale také na motorové brzdě nebo na míře zásahu ABS či kontroly trakce. ABS na zadním kole máte možnost zcela vypnout. V případě rozdílných povrchů silnic zase oceníte semiaktivní podvozek, který je spíš tužší, ale pracuje na výbornou. Můžete si zvolit nastavení podvozku Comfort, Balanced, Sport, Off Road Soft nebo Off Road Firm.
Kromě dobrého podvozku se můžete spolehnout i na čtyřpístkové brzdy Brembo, jsou docela ostré, ale dají se velmi dobře dávkovat, nemají tendenci tuhnout a jsou duální, takže se vám při brzdění předního kola přidává i zadní. Tohle se mi líbilo i při jízdě v terénu, vlastně jsem téměř vůbec nemusela používat zadní brzdu. A když už se tu zmiňuji o terénu, pojďme se do něj vypravit a rovnou prozradím, že my v tom terénu budeme jezdit na silničních pneumatikách Michelin Scorcher Adventure a ne na terénním obutí, jak jsem očekávala. Mám z toho lehce obavy, ale prý je to z toho důvodu, abychom zjistili, že se dá i na tomto obutí jezdit „slušný“ terén.
Během dne se dostáváme na různé povrchy, od rozbitých silnic, štěrkových cest, přes lesní cesty až na písčitou trať a jako bonus dostáváme bahnitý úsek s hlubokými kalužemi. David Pabiška mi poupravuje postoj a já zjišťuji, že se mi vlastně už ani nechce jezdit vsedě, že mi ta jízda vestoje vyhovuje víc. Sedí mi úplně vše, od řídítek v té správné výšce, stupaček v ideální poloze až po umístění řadičky a zadní brzdy. Během pár kilometrů, kdy jsme si na sebe postupně zvykli, nabíráme na rychlosti a užíváme si jízdy v terénu.
Musím se přiznat, že mě to neskutečně bavilo. Pan America se v terénu dobře vede a pokud se nebojíte jezdit svižněji, užijete si jízdu nejen na lesní šotolině, ale i v hlubším písku. Pokud jste zkušenými jezdci, můžete si zcela vypnout kontrolu trakce a ABS. Do terénu máte na výběr mezi dvěma režimy, Off-Road pro lehčí terén a Off-Road Plus pro ten těžší. Zejména při vyšších rychlostech budete blahořečit, jak skvěle pracuje podvozek s komponenty Showa, jak snadno si poradí s dírami, které vymetete a také oceníte hladký chod spojky.
Pan America se mi s každým ujetým kilometrem líbila víc a víc. Překvapila mě, jak dokáže být univerzální a nezalekne se ani toho, když s ní vyrazíte do terénu, i přes to, že je to primárně cestovní motocykl. Ano, je to první stroj ze segmentu cestovních endur, našli bychom na něm pár mušek, ale Harleyi se na první dobrou podařilo postavit motocykl, který je pohodlný jak pro jezdce, tak pro spolujezdce, má nízko posazené těžiště, což oceníte nejen na silnici, ale i v terénu. Sázka na tuhle kartu se jim určitě vyplatí a věřím, že jim přivede i jiné zákazníky než z rodiny Harley-Davidson.
Motocykly jsou k dostání na prodejnách již od června. Základní model se prodává za cenu od 15 815 eur, tedy přibližně 400 tisíc korun. Na výběr budete mít ze dvou barevných provedení, černá Vivid Black a šedá River Rock Gray. Vybavenější verze 1250 Special začíná na částce 18 168 eur, tedy přibližně 465 tisíc korun. Na výběr budete mít z barevných variant černá Vivid Black, šedá Gauntlet Gray Metallic, zelená Deadwood Green, dvoubarevná oranžová Baja Orange s bílou Stone Washed White Pearl.
Gábinu obléká firma MBW, na sobě má textilní komplet MBW Adventure Pro.
Technické údaje:
Motor: kapalinou chlazený vidlicový dvouválec Revolution Max DOHC se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 105 x 72 mm, zdvihový objem 1252 ccm, kompresní poměr 13:1. Největší výkon 112 kW (152 k) při 8750 ot/min, největší točivý moment 128 Nm při 9500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, vícelamelová antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvoudílný ocelový rám. Přední USD vidlice Showa, průměr nosníků 47 mm, zdvih 191 mm. Zadní odpružení Showa BFRC se systémem přepákování, zdvih 190 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístkový třmen. Vzadu jednoduchá o průměru 280 mm s jednopístkovým třmenem, systémy ABS, TCS a Ride-by-Wire. Kola hliníková litá. Pneumatiky Michelin Scorcher Adventure 120/70 ZR19 vpředu a 170/60 R17 vzadu. Délka 2265 mm, rozvor 1580 mm, výška sedla nad zemí 850-874 mm, světlá výška 210 mm, provozní hmotnost 258 kg. Objem palivové nádrže 21,1 litrů.
Barevné provedení Pan America 1250: černá Vivid Black a šedá River Rock Gray
Barevné provedení Pan America 1250 Special: černá Vivid Black, šedá Gauntlet Gray Metallic, zelená Deadwood Green, dvoubarevná oranžová Baja Orange s bílou Stone Washed White Pear
Cena základního provedení: od 15 815 eur
Cena provedení Special: od 18 168 eur
foto: Jan Altner, Harley-Davidson Czech Republic
- Přidat komentář +
- Publikováno: 4.6.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro