Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix

Sezóna MotoGP 2024 je celá o 75 letech mistrovství světa motocyklů. V roce 1949 vyhlásila světová asociace FIM poprvé silniční mistrovství světa. 13. června vyhrál Freddie Firth vůbec první závod Grand Prix.

Poté, co bylo mistrovství Evropy ve 30. letech nejvyšším mezinárodním oceněním, bylo po druhé světové válce v roce 1947 obnoveno světovou motocyklovou asociací FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) a v roce 1948 také vyhlášeno. V roce 1949 šli konečně o krok dále a poprvé udělili tituly mistrů světa ve třídách do 125, 250, 350 a 500 ccm a také v sajdkárách.

Kromě Six Days International Enduro, které se poprvé konalo v roce 1913 v Carlisle v Anglii jako (neoficiální) mistrovství světa týmů, byla plochá dráha první motoristickou disciplínou, ve které byl na rok korunován individuální motocyklový mistr světa. V roce 1936 si Australan Lionel von Praag zajistil tento zápis do historických knih na věčnost v Londýně.

FIM oznámila první mistrovství světa v motokrosu v roce 1957, ale zpočátku pouze pro třídu 500 ccm. Prvním vítězem titulu se stal Švéd Billy Nilsson na britském AJS. V premiérové ​​třídě na čtyřech kolech, formuli 1, se až v roce 1950 stal poprvé mistrem světa jezdec Nino Farina z Itálie na Alfě Romeo.

Tradiční Tourist Trophy, která se koná od roku 1907, byla jako první podnik mistrovství světa silničních motocyklů shledána nejvhodnějším místem na ostrově Man v Irském moři, který patří Velké Británii. Po prvních tréninkových jízdách v různých třídách bylo v pondělí 13. června 1949 na závodnících ve třídě do 350 ccm, aby se zúčastnili prvního závodu mistrovství světa v historii. Třída 500 ccm a 250 ccm následovaly až 17. června 1949.

Na Isle of Man byly třídy rozděleny na Lightweight TT, Junior TT a Senior TT, což odpovídalo třídám do 250, 350 a 500 ccm v Continental Circusu na pevninské Evropě. Jak již bylo zmíněno, piloti 350cc a Junior TT byli první, kdo soutěžil v živém závodním týdnu. Pro tuto třídu měla britská asociace ACU (Auto-Cycle-Union) jako pořadatel tolik přihlášek, že startovní pole bylo omezeno na 100 jezdců.

Pro tento úvodní závod byl Brit Les Graham považován za velkého favorita na svém dvouválci AJS, kterému se také říkalo „Porcupine“ kvůli žebrovaným válcům. Poté, co bylo 100 testovacích subjektů vysláno ve dvojicích na Horský okruh za pěkného závodního počasí, byl to ve skutečnosti Les Graham, kdo se prosadil a dokončil první kolo jako nejrychlejší s náskokem 19 sekund. Jenže ve druhém ze sedmi kol na trati dlouhé 37,73 míle (cca 60,720 km) musel kvůli vadné spojce odstavit motorku.

Tím pádem byl Bill Doran na druhém AJS v čele závodi, ale v posledním kole a jen asi 20 kilometrů před cílem ho navíc postihla závada v podobě prasklého ložiska převodovky. To dalo Freddiemu Frithovi šanci vyhrát se svým Velocette. V závěrečném kole dohnal Billa Dorana a zajel nejrychlejší kolo za 26:35 minut a průměrnou rychlostí 135,55 km/h. Jeho vítězný čas byl nakonec 3:10:26,0 (133,817 km/h) na závodní vzdálenost 425,044 kilometrů. Jeho týmový kolega Ernie Lyons potřeboval o 32 sekund více, aby skončil druhý před Artiem Bellem na Nortonu, který zaostal o dalších 41 sekund.

Další první závody mistrovství světa vyhráli Harold Daniell (500 ccm, Norton) a Ir Manliff Barrington (250 ccm, Velocette).

Prvními mistry světa v historii se na konci roku stali Bruno Ruffo (ITA, Moto Guzzi, 250 ccm), Freddie Frith (GBR, Velocette, 350 ccm) a Les Graham (GBR, AJS, 500 ccm). Dále se mistry světa stali jezdec třídy 125cc Nello Pagani (ITA, Mondial) a Eric Oliver/Denis Jenkinson (GBR, Norton) v sajdkárách.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama