KTM 1390: novinkou je automatické řazení AMT
- Publikovno: 9.10.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
KTM oficiálně představila automatické řazení, které si budete moci pořídit do všech modelů poháněných vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1390 ccm. Budete si moci zvolit mezi automatickým nebo manuálním řazení a k tomu vám automat nabídne i hodně zajímavých funkcí.
Jedním z prvních, kdo přišel s automatickým řazením, byla Honda, a to s dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT. Ani se mi nechce věřit, že už je to více než 15 let. Letos svůj automat představilo i BMW pod názvem ASA a pozadu nezůstala ani Yamaha. Ta o prázdninách přišla s automatickou převodovkou Y-AMT u modelu MT-09. O tom, že bude mít automatické řazení i KTM se spekulovalo po letošním Erzberg Rodeu, kde na prototypu 1390 Super Adventure závodil Johny Aubert.
KTM při představování svého automatu pustila do světa jen jedno akční video z Erzberg Rodea a tři fotografie, na kterých je vidět spojka, převodovka a motor. Spojka bude mít odstředivé ovládání, pravděpodobně od značky Rekluse, se kterou dlouhodobě spolupracují, a elektromechanické ovládání řadícího válečku. Nový systém pojmenovali AMT, což je zkratkou pro Automated Manual Transmission, což v překladu znamená automatická manuální převodovka.
Jak to celé funguje? Celkem jednoduše. Nebudete už muset mačkat spojku, to za vás bude řešit odstředivé ovládání vícelamelové spojky. O řazení se postará řídící jednotka motoru spolu s elektronicky řízenou řadičkou, která dokáže měnit rychlosti v ultrakrátkém čase 50 milisekund. Dvouhřídelová převodovka má šest rychlostních stupňů a řazení probíhá posuvem ozubených kol. Oproti konkurenci má však KTM navíc i parkovací polohu P. Řazení rychlostí je tak poskládáno následovně, P (parkovací) - N (neutrál) - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6. Parkovací poloha a neutrál lze aktivovat pouze pomocí zmáčknutí tlačítka spolu se zmáčknutou brzdou. Tu musíte mít zmáčknutou i při řazení prvního rychlostního stupně.
Na výběr budete mít mezi dvěma režimy, automatické řazení nebo manuální, kde budete řadit buď pomocí tlačítek na levém řídítku nebo nožní řadičky. U modelu KTM 1390 Super Duke R si budete moci rychlosti poskládat v opačném směru. V manuálním řazení budete moci deaktivovat systém High Rev limiter, který sám přeřazuje, jakmile dosáhnete maximální otáčky.
Automatický režim bude mít tři stupně nastavení, Comfort, Street a Sport, které budou propojeny s jízdními režimy. V tomto režimu si samozřejmě budete moci řadit i sami, do automatického režimu se systém vrátí sám po 4 vteřinách. Nebudete muset ani řešit okamžité podřazení pokud byste jej potřebovali například při předjíždění, stačí totiž buď jen rychle otočit plynem nebo jej rychle zavřít a převodovka automaticky sama podřadí.
Zamlouvá se mi spolupráce s adaptivním tempomatem, kdy motocykl bez vaší pomoci s podřazováním dokáže sám úplně zastavit před překážkou nebo automobilem a pokud se dá do třech vteřin do pohybu, automaticky se rozjede i samotný motocykl. V opačném případě pak stačí jen přidat plyn nebo tlačítko Resume na tempomatu.
Zdroj: KTM
- Přidat komentář +
- Publikováno: 9.10.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 28.12. - Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu
- 27.12. - Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory!
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
Další z rubriky
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 20.12. - BMW R 12 S: pocta ikoně
- 17.12. - Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou