BMW R32 (1923): první opravdová legenda

Od leteckých motorů až k motocyklu. Tak by se dal nejstručněji popsat začátek historie dnes již legendární produkce výroby jednostopých strojů značky BMW.

BMW byla kdysi úspěšná firma vyrábějící letecké motory. Po první světové válce se nad ní začaly stahovat mraky. V Německu totiž platilo nařízení zákazu výroby letadel a tudíž i leteckých motorů. Část výroby tak byla přestavěna na produkci brzdových soustav pro vlakové soustavy. V tomto odvětví se však společnost neuchytila a byla nucena odepsat finanční ztrátu.

V roce 1923 padlo tedy rozhodnutí vyrábět motocykly. Ve skutečně zoufalé situaci požádali vlastníci firmy svého předního leteckého návrháře a konstruktéra Maxe Frize, aby navrhl design a konstrukci motocyklu, což pro něj bylo zcela odlišné odvětví. Firma však vsadila na jeho genialitu a velmi precizní přístup ke konstrukci. Max ovšem nemohl vydržet sílící nervozitu v Mnichově, a proto se vydal do svého domku na Bavorském venkově. Pracoval dnem i nocí a za pouhopouhé čtyři dny se vrátil zpět do Mnichova společně s hotovým projektem motocyklu, který nakonec modrobílou značku postavil zpět na nohy.

Ten motocykl nesl název R32 a ve dvacátých letech minulého století to byl doslova revoluční stroj. Poháněl jej motor s dvěma válci svírajícími úhel 180 stupňů s kubaturou 594 ccm a výkonem 8,5 koní. Horizontální čtyřtaktní dvouválec byl tak jedinečný, že u BMW dostal přezdívku boxer. Motor byl spojen s třístupňovou převodovkou automobilového typu a zadní kolo bylo místo řetězu spojeno kardanovou hřídelí. Tyto znaky se nakonec staly typickými pro motocykly značky BMW, používají se totiž dodnes.

Dohromady bylo celkem ručně vyrobeno na 3100 exemplářů. Model R32 disponoval suchou hmotností 122 kilogramů a dosahoval nejvyšší rychlosti 90 km/h. Ve své době se prodával za cenu 2200 německých marek.

bmw_r32_(1923)_2010_04bmw_r32_(1923)_2010_05bmw_r32_(1923)_2010_01bmw_r32_(1923)_2010_02bmw_r32_(1923)_2010_03



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama