Honda CB 750 Four: přelomová motorka let sedmdesátých
- Publikovno: 29.12.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Japonského výrobce motocyklů asi ze všeho nejvíce proslavila modelová řada CB. Opravdovou bombou byla čtyřválcová CB750 Four z konce šedesátých let, která představuje zřejmě technicky nejpokrokovější konstrukci všech dob.
Už při vývoji tohoto stroje mysleli u Hondy také na závody sériových motocyklů, jež byly na konci šedesátých let velmi populární v USA. Vývojový tým, který čítal asi dvacet členů, rozjel svůj projekt v únoru 1968. Zadání znělo jasně – přivést na svět nejen cenově dostupný a praktický, ale především technicky daleko lepší motocykl, než jaký nabízela srovnatelná konkurence od Triumphu, BMW, a Harleje. Proto také bude muset Honda nabídnout vyšší úroveň výkonu a spolehlivosti.
Základem přelomového modelu, který se poprvé světu představil jako zjevení na tokijské Motor Show v říjnu 1968, byl kompaktní řadový čtyřválec s vačkovou hřídelí v hlavě, čtyřmi karburátory a působivým výfukovým ústrojím 4-4, které uchvacovalo zejména při pohledu zezadu. Honda na modelu CB 750 Four představila také první kotoučovou brzdu dodávanou do sériově vyráběného motocyklu. Na tu dobu stabilní rám a podvozek dovolil přenést potenciál čtyřválce o výkonu necelých sedmdesáti koní na silnici. Není divu, že honda jízdními vlastnostmi i maximální rychlostí kolem 200 km/h patřila k těm nejagilnějším jednostopým strojům, které šlo koupit.
S modelovou řadou CB 750 se tak objevil zcela nový druh motocyklů a je třeba říci, že se v prakticky nezměněné podobě její koncept vyrábí u tohoto japonského výrobce dodnes (Honda CB1100 EX). Hondě se tah s CB 750 Four opravdu povedl a přes původní záměr vyrobit nějakých 500 kusů zvedl příchod tohoto stroje celosvětově velmi silný zájem o čtyřválcové stroje. V následujících letech uvedla vedle původního provedení Four japonská značka také další provedení s motorem o objemu 750 ccm. Například silnější CB 750 F s výfukem 4-1, CB 750 A s dvoustupňovou automatikou nebo v osmdesátých letech velmi populární CB 750 Seven Fifty.
Technické údaje
Motor: Vzduchem chlazený řadový čtyřválec. Vrtání a zdvih 61 x 63 mm, zdvihový objem 731 ccm, kompresní poměr 9,2 : 1. Největší výkon 67 k (49 kW) při 8 500 1/min, největší točivý moment: 60 Nm při 7 500 1/min. Čtyři karburátory v řadě, tlakové oběžné mazání a nožní spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý trubkový rám. Přední teleskopická vidlice, zdvih 140 mm, vzadu dvojice klasických tlumičů. Přední brzda kotoučová o průměru 296 mm jednoduchým třmenem, vzadu bubnová o průměru 180 mm. Kola s drátěným výpletem o rozměru 19“ vpředu a 17“ vzadu. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Výška sedla nad zemí 875 mm, pohotovostní hmotnost 230 kg. Objem palivové nádrže 19 litrů.
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 29.12.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 12.11. - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7. - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7. - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7. - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7. - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6. - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix