KTM Duke: 30 let s Vévodou

Psal se rok 1994, když rakouská KTM poprvé představila jednoválec 620 Duke. Kdo by tenkrát čekal, že tohle supermoto s rebelskou duší odstartuje u KTM oblibu nekapotovaných motocyklů v tak velké míře? V modelové řadě Duke bylo až do dnešního dne představeno na 25 různých verzí zahrnující jednoválcové stroje pro mladé a začátečníky, kterým vyhovuje hravost Duka, až po ty super výkonné, které naopak potřebují pevnou a zkušenou ruku, pod jejímž vedením na okruhu snadno porazí i supersportovní motocykly.

Klidně bychom mohli hovořit o evoluci v modelové řadě Duke, od skromného jednoválcového motoru se vyšplhal až na současné motocykly, které jsou symbolem výkonných strojů, inovací, nových technologií a jedinečného jízdního zážitku. Vše odstartoval v roce 1994 jednoválec 620 Duke o zdvihovém objemu 609 ccm, nekapotované supermoto, které bylo výjimečné svým stylem, ergonomií posazu a s výraznými sportovními prvky. Odhalený mřížový rám, minimalistická kapotáž a jednoválcový motor, takový motocykl nebyl v nabídce žádného jiného výrobce. Kupodivu všech konkurentů si tento radikální model našel své zákazníky celkem rychle. Oblíbenost stroje, který nabízel syrový a nespoutaný zážitek z jízdy, začala nabírat čím dál větších obrátek.

1 KTM Duke 30 vyroci (1)1 KTM Duke 30 vyroci (2)1 KTM Duke 30 vyroci (4)

Jeho úspěch byl až takový, že v roce 1999 přichází KTM s výkonnější druhou generací Duke, v ostřejším designu, který nahradil zaoblené tvary jeho předchůdce. V segmentu nekapotovaných motocyklů to spustilo nečekanou revoluci, KTM tak přidává další objemové verze a k jednoválci přibyl také dvouválcový motor LC8 o zdvihovém objemu 990 cm3 a s ním se v roce 2005 objevuje na scéně i zcela nový model s označením 990 Super Duke. O tři roky později se objevuje ve sportovnější verzi s označením R.

V roce 2008 dochází k další evoluční změně, do prodeje se dostává model 690 Duke ve zcela novém vzhledu, je mohutný, s koncovkou výfuku umístěnou až dole pod jednoválcem a se zcela pozměněnou ergonomií posazu, která je více agresivní, nahrbená, s nataženými lokty, a která se stala typickou jízdní polohou i pro následující modely.

V roce 2011 se na scéně objevuje model 125 Duke, který cílí na začínající mladé jezdce. Je lehký, obratný, snadno se ovládal, a navíc měl dostatek výkonu, aby jízda v jeho sedle byla stejně hravá a zábavná jako u silnějších verzí. O rok později se objevil v nabídce model 200 Duke a v roce 2013 i 390 Duke.

1 KTM Duke 30 vyroci (3)1 KTM Duke 30 vyroci (5)1 KTM Duke 30 vyroci (6)

Ovšem ta největší revoluce přichází v roce 2014, na scéně se objevuje Bestie – The Beast. Tak se nazýval model 1290 Super Duke R s dvouválcovým motorem do V o zdvihovém objemu 1301 cm3, nejvýkonnější motor, který kdy KTM ve své nabídce mělo. O dva roky později se Bestie nabízí také v cestovní verzi 1290 Super Duke GT. Většina výše zmíněných modelů prošla během své doby několika úpravami, ale žádná z nich nebyla tak zásadní jako u 1290 Super Duke R v roce 2017, přezdívaný Bestie 2.0. Ten se pyšnil vylepšeným výkonem, podvozkem, designem, ale hlavně zcela novým elektronickým balíčkem vyšperkovaným o nový jízdní režim Track určený pro jízdu na závodním okruhu.

Rok 2018 přináší další evoluční změnu, KTM na trh uvádí model 790 Duke, přezdívaný Skalpel – The Scalpel. Už samotné jméno prozrazuje, že se jednalo o stroj ostrý jako břitva, poháněný dvouválcovým motorem, vybavený špičkovou elektronikou, skvělým podvozkem, jedinečným designem a s cílem ovládnout segment nekapotovaných motocyklů ve střední třídě.

KTM však znovu všechny překvapila, v letošním roce slaví výročí 30 let modelu Duke a poprvé v historii této značky uvádí na trh tři nové modely současně, 390 Duke, přezdívaný The Corner Rocket s bezkonkurenčním výkonem, elektronickým balíčkem a výrazným stylem, 990 Duke přezdívaného Sniper a poháněného zcela novým dvouválcem LC8c a konečně nejvýkonnějším nekapotovaným motocyklem na trhu, 1390 Super Duke R a 1390 Super Duke R Evo. Bestie s výkonem 190 koní a maximálním točivým momentem145 newtonmetrů. Už teď si říkám, co chystají „oranžoví“ dál?

1994
620 Duke- Duke I.

1 KTM 400 Duke 19941 KTM 620 duke 1994 (2)
400 Duke – limitovaná edice pouhých 50 kusů

1999
640 Duke – Duke II
1 KTM 640 Duke 1999

2005
990 Super Duke
1 KTM 990 Super Duke 2005

2008
690 Duke – Duke III
1 KTM 690 Duke 2008
990 Super Duke + verze R
1 KTM 990 Super Duke R 2008

2010
690 Duke R
1 KTM 690 Duke R 2010

2011
125 Duke
1 KTM 125 Duke 2011

2012
200 Duke
1 KTM 200 Duke 2012
690 Duke – Duke IV
1 KTM 690 Duke 2012
990 Super Duke R
1 KTM 990 Super Duke R 2012

2013
390 Duke
1 KTM 390 Duke 2013
690 Duke R
1 KTM 690 Duke R 2013

2014
1290 Super Duke R
1 KTM 1290 Super Duke R 2014

2016
690 Duke + verze R
1 KTM 690 Duke 2016
1290 Super Duke R – speciální edice
1 KTM 1290 Super Duke R 2016

2017
125 Duke
1 KTM 125 Duke 2017
250 Duke
1 KTM 250 Duke 2017
390 Duke
1 KTM 390 Duke 2017
1290 Super Duke R
1 KTM 1290 Super Duke R 2017

2018
790 Duke
1 790 Duke 2018

2019
1290 Super Duke R
1 KTM 1290 Super Duke R 2019

2020
890 Duke R
1 KTM 890 Duke R 2020

2024
990 Duke
1 KTM 990 Duke 2024
1390 Super Duke R + verze EVO
1 KTM 1390 Super Duke R 2024

Zdroj: KTM



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama