Test Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016: milovaná bestie

Nejsportovnější naháč prošel modernizací a nám nezbývá než opět prohlásit, že jde o nejzábavnější nářadí, co kdy jezdilo po téhle planetě.

Model Aprilia Tuono se dělá už víc jak patnáct let a za svojí dobu se z neotesaného sportovního nářadí postupně stala nejlépe ovladatelná bestie. Na začátku nového tisíciletí, kdy ještě motor dodávali Rakušáci od Rotaxu nebyla jízda na Tuonu žádný med. Tvrdý sportovní podvozek, ostrá geometrie a dvouválcový surový motor. Z této doby si dnešní model převzal surovost, kterou však výrobce vymazlil poddajným podvozkem a lepší jízdní pozicí.

1 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test011 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test132 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test17

Designově se poslední model od toho předchozího skoro vůbec neliší. Najdeme tu jisté odlišnosti, ale pouze v detailech. Nová grafika polepů je výraznější a nutno říci, že i líbivější. Naše testovaná verze Factory je pak i lepší co se týká podvozkových a brzdových komponentů. Po usednutí za řídítka nepoznáte výraznější rozdíl, ale i tady došlo na úpravy. Pokud máte možnost jako já si sednout na předchozí model a ihned se posadit zde, tak oceníte lepší, pohodlnější sedlo, lépe tvarovaná řídítka a jiné umístění stupaček. Celkový posed řidiči nyní lehce otevřel úhel skrčených nohou a řídítka nahnul víc k jeho tělu. Samotné sedlo vám pak dovolí v kuse ujet na jednu nádrž v pohodlí a bez bolestí.

Náš model byl pak osazen i laděnou koncovkou Akrapovič, která ze sebe vydává jeden z nejlepších zvuků, jaké jsem kdy slyšel. První nastartování vám ihned napoví, že tady je zkrátka něco jinak. I samotný motor, na vysokých volnoběžných otáčkách hučí jako kdyby chtěl ihned vyrazit. Tohle se zkrátka s ničím nedá srovnat a charakter sportovního nářadí tu je cítit ihned od začátku. Je to i dáno usednutím poněkud vysoko než jste u naháčů zvyklí, ale jak už jsem říkal nejde o nepohodlnou pozici. Výrobce udělal všechno proto, abyste si tu připadali dobře, byť tu jde primárně o sportovnější jízdu.

1 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test071 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test103 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test38

Motor sice umí i v dolních otáčkách, ale když chcete držet ustálené tempo, třeba okolo 120 km/h cítíte, že motor jako by chtěl neustále lehce zrychlovat. Zkouším tedy navolit palivovou mapu s nejméně agresivní křivkou a rozdíl je znát. Teď si Tuono nechá líbit i 4500 otáček a usrkává okolo 5,5 litru na sto kilometrů. To je však nejmenší hodnota spotřeby paliva na kterou se na digitálním přístroji podíváte. Počítejte spíš se spotřebou nejméně 7 litrů a pokud začnete hodně tahat, tak spíš 9. Aprilia je zkrátka sportovec a ten toho spořádá docela dost. Náš průměr po týdenním testování činil 7,4 litrů.

Těžko se zvolňuje tempo, protože okamžitě se tu cítíte dobře a jízda probíhá v rychlém tempu. To co bylo na jiných motorkách těžkopádné se na Tuonu stává opravdovou zábavou. Brzdící síla je rovněž jinde než jste byli doposud zvyklí a po páčce nyní saháte o něco později a přitom s obrovskou jistotou. Tuono z vás prostě dělá lepšího řidiče. Není problém kdykoli a kohokoli v provozu předjet a to jen stačí vrknout plynem.

3 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test321 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test091 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test06

Schválně zkouším na chvíli ubrat a usadit tempo na rychlost 100 km/h, ale to chce obrovskou dávku sebezapření. Motor vás neustále nabádá ať ho alespoň trochu prohrábnete. A trochu tady znamená zvýšit okamžitě rychlost o 40-60 km/h. Pružnost s jakou motor tlačí řidiče vpřed nemá téměř konkurenci. Lehce se tomu přiblížila námi testovaná novinka Yamaha MT-10, ale ta má při přechodu ze středních otáček do vyšších trochu kopanec a to není vždy příjemné. Tuono je dál, tomu stačí od volnoběhu naložit, přikrčí se a jede bez sebemenšího zaváhání dopředu.

Podvozkově jde ale Aprilia ještě dál a dovolí naklonit motorku do neuvěřitelného náklonu a to ihned po rozjetí. Velký díl na to mají špičkové pryže, ale samotná geometrie vám jde rovněž na ruku. Motorka je krátká a mrštná, přitom když se rovnáte do zatáčky a jste na tvrdých brzdách, tak netancuje a nevymýšlí kraviny. Prostě jen zavěsíte ruku na páčku a motorka si kecne k zemi a vy jen zatočíte natočením hlavy, tam kam potřebujete. Po tomhle projetí zatáčkou si můžete pak sednout na jakéhokoli naháče, ale nikdy nedostanete takovou samozřejmost s jakou to dělá Tuono.

4 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test454 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test524 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test44

Na Aprilii Tuono V4 1100 Factory není zkrátka nic špatně. Takovýhle bike se rodí jednou, dvakrát za deset let. Můžete mít KTM Super Duka 1290 a budete se bavit a věřím, že bude i o něco pohodlnější. Nebo si můžete pořídit levnější Yamahu MT-10, která vás bude nějaký čas bavit neokoukaným designem a nejměkčím podvozkem. Nic z toho není ale tak ostrý a přitom kamarádský jako Tuono. Posledně jsme si mysleli, že jde v podání Aprilie o radikální motorku jen na víkend. Dneska díky lepší jízdní poloze řidiče musíme říct, že si užijete i každodenní dojíždění do práce. Aprilia je v námi testované variantě letos nejlepší naháč. Tolik sportovního nadání a okruhového potenciálu nenabídne žádná jiná. Přesto vás nechce zastrašit tvrdým podvozkem a zabijáckým motorem. Tohle zkrátka nemá chybu.

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec 65°, objem 999,6 ccm, rozvod DOHC, , kompresní poměr 13:1, největší výkon 129 kW při 11 000 1/min, největší točivý moment 120 N.m při 9 000 1/min. Vrtání a zdvih 78x52,3 mm, elektronické vstřikování, výfuk 4-2-1.

Pohoné ústrojí: šestistupňová převodovka, vícelamelová antihopingová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem.

Podvozek: hliníkový rám, přední vidlice upside-down, zdvih 120 mm, zdvih zadního odpružení 130 mm, obojí plně nastavitelné. Přední brzda 2x320mm kotouče, radiální brzdiče Brembo monobloc, radiální pumpa, opancéřované hadice, zadní brzda 1x220mm brzdič Brembo s integrovanou nádobkou kapaliny. Sedmnáctipalcové ráfky z lehké slitiny, přední pneumatika o rozměru 120/70 ZR, zadní 200/55 ZR, výška sedla 825 mm, rozvor 1445 mm. Suchá hmotnost 183 kg, objem palivové nádrže 18,5 litrů.

Cena: 449 990,-Kč

4 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test421 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test011 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test021 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test031 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test121 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test132 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test172 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test182 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test194 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test434 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test444 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test454 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test464 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test474 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test484 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test494 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test504 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test514 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test521 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test041 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test051 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test061 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test071 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test081 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test091 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test101 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test112 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test142 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test152 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test162 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test202 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test222 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test232 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test242 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test252 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test263 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test273 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test283 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test293 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test303 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test313 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test323 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test333 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test343 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test353 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test363 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test373 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test383 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test394 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test404 Aprilia Tuono V4 1100 Factory test41



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama