Test Aprilia Tuono V4R/APRC: silně návykový stroj
- Publikovno: 8.9.2011
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vzrušení, Emoce, Adrenalin…to jsou slova, která mě napadají nejdříve při vzpomínce na těch několik dní strávených za řídítky nové Aprilie Tuono. A jaké jsou mé další dojmy z italského superstroje?
Historie Tuona sahá až do roku 2002, kdy Aprilie přišla nejdříve s limitovanou exkluzivní serií 200 kusů (exkluzivní byla též cena) svlečeného superbiku. Od roku 2003 se Tuono začalo vyrábět v sériové podobě. Další model Tuona s přívlastkem „R“se objevil v roce 2006 s radikálně změněným vzhledem. V letošním roce přišel italský výrobce s úplně novým Tuonem V4R a systémem APRC (Aprilia Performance Ride Control). Jediná věc, která tři po sobě jdoucí generace spojuje je to, že se opět jedná o superbike bez kapot a jakýchkoli kompromisů.
Přejděme ale k samotnému motocyklu a začněme rovnou jeho srdcem. V hliníkovém rámu je uložen motor v konfiguraci V4 odvozený od toho, který pohání supersportovní RSV4. V případě Tuona byl výkon čtyrválcového agregátu snížen ze 180 na 162 koní a točivý moment ze 113 na 111 N.m. K dispozici jsou tři palivové mapy a to Road s výkonem sníženým o 25 %, Sport a Track s plným výkonem. Plyn je ovládán elektronickým systémem Ride-by-Wire, tedy žádnými lanky. Palivové mapy je možné přepínat za jízdy v menu na displeji přístrojové desky. Zátah motoru je doslova brutální a to i na hodnější mód Road, pokud přepnete na Sport nebo Track tak na nižší převodové stupně se na pouhé prudké přidání plynu začne přední kolo okamžitě odlepovat od silnice nebo při horším povrchu začne blikat na přístrojovém štítu kontrola trakce. Akcelerace je díky systému AQS, kdy řadíte bez ubrání při plném plynu, opravdu famózní a musíte se hodně pevně držet řídítek nebo pokud jste spolujezdec plně důvěřovat tomu před vámi.
Výrazným projevem motoru je jeho zvuk, či spíše řev, který vás nutí si co chvíli jen tak pro radost vrknout plynem. V nižších otáčkách zhruba pod čtyři tisíce se motoru i díky delším převodům (jednička jde až do 120 km/h) moc nechce, ale jak se přehoupnete přes pět tisíc, což trvá velmi malou chviličku začne opravdové rodeo a pak už jen na zablikání červené kontrolky řadíte a řadíte. Kontrolku signalizující dosažení určitých otáček si můžete tak jako všechno na této motorce nastavit na požadovanou hodnotu.
Ano, asi nejčastěji se opakující a nejvíce skloňované slovo tohoto článku je nastavení. I podvozek je samozřejmě plně nastavitelný, jediné co není možné si nastavit je barva předních vidlic. Já osobně jsem se ani nepokoušel nic předělávat, nastavení z továrny mi naprosto vyhovovalo a k mému překvapení motorka byla jistá a přesná i na našich rozbitých silnicích, což bývá někdy problém sportovních motorek. Tuono se chová přímo předpisově. Co se týče brzd, nové Tuono je vpředu osazeno radiálními 4-pístkovými třmeny Brembo, kotoučemi o průměru 320 mm a opletenými hadicemi, což je kombinace, která nemůže jinak než brzdit skvěle. Zadní brzdou je 2-pístkové Brembo s kotoučem 220 mm. Na brzdách si můžete nastavit vzdálenost páčky od řidítek v pěti polohách.
Jak jsem již napsal na začátku jedná se o superbike ze kterého v Aprilii sundali kapoty a dali mu širší řidítka. Vzhled téhle motorky je dotažen k dokonalosti. Hned na první pohled nikoho nenechá na pochybách že se jedná o opravdovou bestii pro zkušeného motorkáře. Přední světla jako by zamračená jsou umístěná v dle výrobce v „malém, ale funkčním štítku“. Já bych vynechal slovo funkční, protože jsem žádnou funkci nepozoroval. Na maximální rychlosti se dostanete velmi rychle, ale dlouho při nich nevydržíte, ochrana před prouděním větru je minimální.
Širší a vyšší řídítka jsou fajn, posez je pohodlnější a uvolněnější. Manipulace při menších rychlostech je jistější, jenom kdyby ten rejd nebyl tak zatraceně malý. Po usednutí na motorku máte pocit že se s ní otočíte na pětníku, ale pokud se opravdu chcete otočit, potřebujete buď parkoviště, nebo se otáčíte systémem tam zpátky tam a zase zpátky. Zvláštní je, že Tuono vůbec není nepohodlné, ne že by se jednalo o cestovní motorku, ale vzhledem k zaměření a původu se nedostavují klasické příznaky sportovních motorek jako křeče v předloktí, zadek naklepaný jak řízek a podobně. Ovládací prvky jsou umístěny logicky a tak, aby jste na všechno dosáhli bez pouštění řídítek. Na levé straně je navíc ovládání a přepínání LCD displaye a tlačítka plus a mínus, kterým nastavujete hodnoty APRC. Přiznám se, že při školení na ovládání APRC (vysvětlení jeho funkcí je na konci článku) jsem se asi tak v polovině ztratil, ale poté jsem si to v klidu za rohem nastudoval. Veškeré nastavování má logickou strukturu, takže za chvíli už brouzdáte v menu automaticky. LCD display disponuje další funkcí a tou je možnost přepnutí na závodní mód, ve kterém se velkými číslicemi zobrazuje čas, zařazená rychlost ATC a naopak původně zobrazená okamžitá rychlost se na displeji zmenší. Při klasickém zobrazení má displej dvě denní počítadla s údaji o ujetých kilometrech, průměrné spotřebě, průměrné a maximální dosažené rychlosti.
Sečteno a podtrženo, nová Aprilia Tuono V4R/APRC je technicky dokonalý stroj nabitý těmi nejmodernějšími technologiemi, které jsou na trhu k dispozici. Proto cena tři sta tisíc korun za jeho pořízení mi připadá docela adekvátní částka.
Funkce systému APRC
Tato funkce je názornou ukázkou toho, jak se aplikují moderní technologie a elektronika ze závodní dráhy na sériové motocykly. Jedná se o systém čtyř elektronických modulů, kterými nezávisle na sobě může jezdec nastavovat motor nebo podvozek.
ATC Aprilia Traction Control
Jedná se o nový, italskou značkou patentovaný systém kontroly trakce, který při prokluzu zadního kola omezuje kroutící moment motoru a umožňuje jezdci kontrolovat boční smyk při akceleraci. ATC se aktivuje v menu na přístrojové desce. Nabízí 8 stupňů nastavení nebo úplné vypnutí a hlavně je možné kontrolu trakce nastavovat tlačítkem plus a mínus na levém řidítku kdykoli během jízdy. Další věc, kterou tento systém umí je schopnost si sám načíst velikost pneumatik, což je pro správnou funkci velmi důležité.
AWC Aprilia Wheelie Control
Tento systém rozpoznává za pomocí senzorů kdy wheelie začíná a kdy končí a přes management motoru zajišťuje plynulou kontrolu maximální akcelerace. AWC se aktivuje přes palubní počítač nezávisle na ostatních modulech APRC. Nabízí tři stupně nastavení nebo úplné vypnutí.
ALC Aprilia Launch Control
Zde se jedná o systém umožňující maximální akceleraci při startu. Při zařazeném prvním rychlostním stupni otočíte plynovou rukojeť naplno a pustíte spojku. ALC zajistí ten nejrychlejší start, který je v rámci momentální adheze možný. ALC má tři stupně nastavení opět přes menu, ale změna je možná pouze při stojícím motocyklu současným stisknutím obou tlačítek kontroly trakce.
AQS Aprilia Quick Shift
Toto je poměrně známý systém umožňující řadit směrem nahoru při plném plynu bez vymáčknutí spojky. AQS přes senzor na páčce řazení vypne zapalování, přičemž se jedná o velmi krátký čas, jenž se mění v závislosti na momentálních otáčkách motoru.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec 65°, objem 999,6 ccm, rozvod DOHC, , kompresní poměr 13:1, největší výkon 120 kW při 11 500 1/min, největší točivý moment 111,5 N.m při 9 500 1/min. Vrtání a zdvih 78x52,3 mm, elektronické vstřikování, výfuk 4-2-1.
Pohoné ústrojí: šestistupňová převodovka, vícelamelová antihopingová spojka v olejové lázni, sekundární převod řetězem.
Podvozek: hliníkový rám, přední vidlice upside-down, zdvih 120 mm, zdvih zadního odpružení 130 mm, obojí plně nastavitelné. Přední brzda 2x320mm kotouče, radiální brzdiče Brembo monobloc, radiální pumpa, opancéřované hadice, zadní brzda 1x220mm brzdič Brembo s integrovanou nádobkou kapaliny. Sedmnáctipalcové ráfky z lehké slitiny, přední pneumatika o rozměru 120/70 ZR, zadní 190/55 ZR, výška sedla 835 mm, rozvor 1425 mm. Suchá hmotnost 183 kg, objem palivové nádrže 17 litrů.
Základní cena: 334 900 Kč (v akci za 314 900 Kč)
- Přidat komentář +
- Publikováno: 8.9.2011
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 23.12. - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12. - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12. - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12. - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
- 21.12. - Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025
- 21.12. - MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec