Test BMW R NineT 2016: Němci Čechům
- Publikovno: 25.7.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Díky za tuhle motorku, díky za to jak vypadá a hlavně jak jezdí. Bez takto příjemného chování by to byla jen paráda na stojánku. Takhle jsme dostali motorku, která po právu patří mezi Top Ten.
Výrobce před pár lety udělal motocykl k devadesáti letům fungování sekce BMW Motorrad. Uběhl nějaký ten měsíc, my se vracíme zpět na místo činu a bereme si znovu na test tento výroční bike. Veškerá sláva, tak jak tomu bývá, utichla a nás zajímalo zda se i po čase dokážeme s R NineT bavit stejně dobře, jako tomu bylo předloni.
Pokud žijete od malička ve světě motorek a poznáte motorku už podle zvuku, neunikne vám žádná novinka, mohli byste být trochu zmlsaní a nic vás jen tak neohromí. Takže celý zvědavý se řítím do garáží BMW pro motorku a jsem jak na trní, co to se mnou udělá. A hned můžu říct, že mě motorka opět dostala do kolen. I přesto, že první pohled k ní směřuje zezadu, je to nádhera. Už letmý pohled napoví, že máte co do činění s něčím „echtovním.“
Klasické kulaté světlo, zlatá vidlice, minimalistická zadní část, ale i detaily jako znak BMW na spoustě dílech a v neposlední řadě retro oválný štítek na krku řízení. To všechno vám ukazuje, že platíte nejen za kvalitu, ale i promyšlený celek podtržený velkým množstvím detailů. Usednutí za řídítka je velice příjemné a zhoupnutí tlumičů vám už ledacos napoví. Ale nepředbíhejme. Nejdříve se mrkneme na sympatické budíky, které vychází z modelu R 1200R, který je vlastně celkově prapůvodcem tohoto modelu.
Jak už u BMW bývá zvykem, přehlednost, jasné stručné údaje a vlastní styl tu hraje první housle. Jakási strohost a chladnost známá jak z motocyklů, ale i vozidel německého výrobce tu na vás dýchne také. Pokud vám tohle příliš nevoní, upozornění tu máte ihned od nás, ať víte do čeho jdete. Přísná strohost tu je, ale přeci jen nabourána jak výše zmíněnými detaily, tak příjemným podsvícením budíku a velice uvolněnou polohou řidiče s nízkým sedlem.
Měkkost a poddajnost s jakou na vás Nine T dýchne, je skvělá. Někoho to může až zarazit, protože výrobce BMW, byť známí svou vstřícností k pohodlí, nebyl nikdy vyloženě na houpavý styl. Tady to je ale trochu jinak. Přeřazení doprovází mírné zhoupnutí v tlumičích a už to by vám mělo říct, že jízda po našich silnicích bude špičková. V převodovce lovíte s přesností kvalty jedna radost a až na poněkud mechanický zvuk nejde o žádné tupé rány.
Pohyb po městě je tedy na mimořádné úrovni a i naladění převodovky napovídá, že rychlý odpich ze světel byl při výrobě v požadavcích motorářů postaven velmi vysoko. Když k tomu připočtete boxer, který se okleštil od vibrací, tak tu máte jeden z nejlépe fungujících motocyklů do provozu. Neberme skútry a maloobjemové stroje, tady mluvíme o objemu motoru 1200 kubíků, jehož vytrčené hlavy motoru do strany mohou někomu způsobit nevolnost a strach z ovládání. Jenže, právě tahle nízko položená hmota hodně pomáhá a nemusíte být ani testovací pilot, aby vám tohle docvaklo.
Tah motoru začíná už na třech tisících a mírné oklepání boxeru pod touto hranicí vám napoví, že je nejlepší nezacházet do extrému a nenechávat jej spadnout až pod 2 500 otáček. Vibrace tu jsou jen na místě, ale ty zmizí s prvním přidáním. Kultivovanost s jakou se výrobce na nás dokázal vytasit je fantastická. Dál už prostě u téhle koncepce nejde zajít. Výkon je prvotřídní a jakž takž ještě v mezích lidského umu jej zvládnout. Průměrně nadaný řidič se nezalekne, ale ani nebude strádat a motorkář, který po letech opět oprášil řidičák bude mít úsměv na tváři a s výkonem si vystačí na několik let.
Lineární nárůst bez nějakých propadů i kopanců může být pro někoho nuda, ale tak už to u boxera zkrátka je. Charakter motoru ale neschází a dunění v nízkých otáčkách u každého motoru také nenajdete. Testovací bike byl vybaven koncovkami od Akrapoviče a i přesto, že jsme čekali větší bublák, tak nemůžeme vyloženě říct, že je to málo. Otáčky motoru pak můžete díky výfuku pustit z hlavy a řadit právě díky odlišnému tónu, který se z koncovek za jízdy line.
Zatím to vypadá, že není nic co by BMW vyřadilo ze hry a je tomu i nadále při zmínce o podvozku. Ten si dovolím tvrdit, je vůbec to nejlepší co tady za své peníze dostanete. Nejde o to, že máte tlusté přední vidle a zadní kvalitní kyvku. Naopak, máte tu nenastavitelný předek a zadek s možností nastavení jen předpětí. Tím hlavním tu je naladění už z výroby, a to je v našich končinách opravdu špička. Ladné zhoupnutí si vás ihned získává a vy byste mohli mít dojem, že v zatáčkách tak budete okradeni o přesné vedení. Ve skutečnosti se však perfektně svezete i v zatáčkách a nikdy nepocítíte, že byste potřebovali podvozek přitvrdit. Za mě říkám, že je tohle jeden z nejlépe naladěných podvozků na naše silnice.
BMW R NineT je přesně ten motocykl, kterých se rodí jen pár za sezónu. Na obrázku při představení se strhla mela a každý ho chtěl. Spousta doplňků, které výrobce nabízí abyste si motocykl mohl upravit podle sebe, jen tento chtíč umocnil. Pak ale dojde většinou na vystřízlivění. V tomhle případě je vše ale jinak a nám se opět potvrdilo, že když už BMW něco prezentuje s pompou, měli bychom zbystřit.
Technické údaje
Motor: vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 81 kW (109 k) při 7750 1/min, největší točivý moment 119 Nm při 6000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem.
Podvozek: ocelový trubkový rám, přední USD teleskopická vidlice o průměru 46 mm, zdvih 120 mm, zadní BMW Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 180/55 R17 vzadu. Rozvor 1476 mm, výška sedla nad zemí 785 mm, provozní hmotnost 222 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.
Cena: 399 000 Kč
Přilbu Rocc, oblečení a boty Büse nám zapůjčila firma TOP MOTO S.R.O.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 25.7.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro