Test BMW R nineT Pure: čistá zábava

Nejlevnější model z nabídky roadsterů od BMW nabídne stejnou porci zábavy jako dražší stroje. Výrobce srazil cenu lehce nad 300 tisíc korun a my se mohli svézt a přesvědčit se, že jde stále o plnohodnotné R NineT.

Rodina R NineT se už pěkně rozrostla a mimo klasické „najntýčko“ si u nich můžete pořídit Racer nebo Scrambler a dokonce i lehce terénní model Urban. Pure by pak měl být typické R nineT oholené o značkové tlumení s nepatrnými změnami na podvozku. Když přijdete k motorce, možná vás trochu zamrzí právě ta přední vidlice, která není pozlacená a ani obrácená. Nevadí, aspoň víte hned, kde se šetřilo. Dál už můžete být v klidu, je to již klasické poctivé BMW se vším všudy.

1 BMW R nine T Pure test (1)1 BMW R nine T Pure test (2)1 BMW R nine T Pure test (3)

Testovací model měl mimo standard lakované pruhy na nádrži v barvě Msport. To proto, že se někomu podařilo s ním praštit, a tak se BMW rozhodlo o lehčí tuning, aby mohli testovací motocykl půjčovat i nadále. (UPDATE: omluva BMW Motorrad, motocykl byl takto záměrně lakován, ne z důvodu pádu, autor chybně pochopil informaci) Myslíme si však, že to báwu sekne. Rozhodně ani na silnicích nepotkáte další stejný kousek. Na motorce se sedí nízko, ale přitom v ní nejste zapadlí, naopak, vyčníváte dost nahoru. To je dáno stylem roadster. Sedlo je téměř v jedné rovině s nádrží a na rovná řídítka se musíte lehce natáhnout. Pozice není až tak nepříjemná, naopak, je tu znát sportovní pocit, ale stále při zachování jakéhosi pohodlí.

Po rozjetí vás překvapí, jak snadno se BMW ovládá. Je to sice městské a okresní přibližovadlo, ale pořád tu máte celkem těžký motor boxer. Jenže právě i díky tomu, že je nízko položený, jde motorka pěkně do zatáček. Nepatrné rozdíly oproti R nineT tu však jsou. Na papíře se jedná o lehčí úpravy, ale už samotný rozvor je lehce větší než v základu. Jedná se o milimetry, ale společně s dalšími změnami se pak všechno projeví naplno. Zadní kyvná vidlice je také delší, sice opět o milimetry, ale i to přispělo ke zcela jiné ovladatelnosti.

1 BMW R nine T Pure test (6)1 BMW R nine T Pure test (7)1 BMW R nine T Pure test (8)

Pokud nebudete mít možnost porovnat obě motorky, jak základní R nineT tak Pure, tak vám ani nepřijde, že by byl Pure nějak neochotný. Jeho mrštnost chce po vás lehce větší snahu a rozhodně nedostanete překlápění ze strany na stranu jen tak zadarmo. Jakmile se vám však podaří chytit rytmus, tak už je Pure váš. Jeho stabilita je perfektní a právě díky delšímu rozvoru i kyvné vidlici se motorka krásně drží stopy. Možná právě i o malinko lépe, než mrštné R nineT. Pure pak umí i skvěle držet směr na dálnici v přímce a úplně top je pak v dlouhých táhlých zatáčkách.

Po motorové stránce jde o nejuhlazenější boxer, který je vzduchem chlazený. Vibrace máte šanci zaznamenat, ale nejde o nepříjemné mravenčení. Do rukou i do sedla vibrace vnímáte, ale tak to má přece být. Z motorky cítíte charakter, není to strojové fungování, jen přidání plynu a nic k tomu. A i když schválně nechám spadnout otáčky až na hodnotu 2 000, tak motor neprotestuje. Krásně se rozmotá i na vyšší rychlostní stupeň. Nechá se rovněž roztočit do vyšších otáček a tam už lehce vibrace zaznamenáte.

1 BMW R nine T Pure test (9)1 BMW R nine T Pure test (5)1 BMW R nine T Pure test (19)

Brzdy fungují na tento styl perfektně, to už byste museli jet téměř na hraně, aby se vám zdálo, že je jejich stisk gumovější. Při rychlém tempu si nebudete stěžovat na nic. Nástup síly není tak okamžitý, ale jde spíš o pozvolné zpomalování. Jakmile ale přitáhnete páčku o něco víc, dostanete už plnohodnotný zákus. Citu na páčce moc není, ale vždy víte, kde je ta hranice mezi vlažnější sílou a perfektním stiskem. Zadní brzda pak lehce umí zklidnit celý stroj, když je potřeba. Pure je totiž měkce nastaven a umí se i zavlnit jako havajská tanečnice. Tento styl je nám sympatický, jde o lepší svezení než na tvrdém přesném podvozku, který žádá perfektní silnice. Těch stejně u nás moc není, takže musím BMW pochválit, jak skvěle dokázalo Pure naladit i pro naše české silnice.

S cenovkou jakou si BMW za tento motocykl účtuje, je Pure skvělá koupě. Rozhodně nejde o nic horšího nebo ošizenějšího než u ostatních roadsterů z rodiny BMW R nineT. Kdybych si mohl sám zvolit, šel bych s výběrem právě do Pure a doplňky si ho vyladil přesně podle svých představ.

1 BMW R nine T Pure test (22)1 BMW R nine T Pure test (23)1 BMW R nine T Pure test (24)

Technické údaje

Motor: vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 81 kW (109 k) při 7750 1/min, největší točivý moment 116 Nm při 6000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem.

Podvozek: ocelový trubkový rám třídílný, přední teleskopická vidlice o průměru 43 mm, zdvih 125 mm, zadní BMW Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Litá kola. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 180/55 R17 vzadu. Rozvor 1493 mm, výška sedla nad zemí 805 mm, provozní hmotnost 219 kg. Objem palivové nádrže 17 litrů.

Cena: 327 500 Kč vč. DPH

foto: Jiří Kaloč

2 BMW R nine T Pure test2 (2)2 BMW R nine T Pure test2 (1)1 BMW R nine T Pure test (4)1 BMW R nine T Pure test (11)1 BMW R nine T Pure test (14)1 BMW R nine T Pure test (12)1 BMW R nine T Pure test (15)1 BMW R nine T Pure test (16)1 BMW R nine T Pure test (17)1 BMW R nine T Pure test (18)1 BMW R nine T Pure test (21)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama