Test BMW R nineT Racer: závislost na café raceru

Upozornění pro čtenáře, tahle mašina je silně návyková! Tohle totiž není obyčejný café racer, tohle je směs emocí, síly a neskutečné krásy, poháněný pořádným kusem železa. Vypadá extrémně nepohodlně, ale v jeho případě zdání klame. Až na něm uletíte, ano, doslova uletíte prvních sto kilometrů, zjistíte, že je absolutně bezchybný a že jej musíte mít.

Tedy jestli se BMW Motorrad něco povedlo, tak je to tenhle krasavec. Retroroadster R nineT Racer má unikátní design, který dokonale podtrhuje jeho mohutný výfuk s hlasem drsného zabijáka. A přitom vlastně jenom navěsili na R NineT kapotáž, doladili pár drobností a rázem máte pocit, že jste se vrátili o několik desetiletí zpět. I ten kulatý světlomet, který v základu nijak nebudí emoce, tady zapadá do celkového vzhledu naprosto dokonale. Budil pozornost, kamkoliv jsem s ním přijela, otáčeli se hlavy zvědavců a provázeli nás po celou dobu pohledem. Vyladila jsem se s ním do barvy a byli jsme spolu jako jin a jang, dvě části spojené do jednoho celku.

1 BMW R nine T Racer test (15)1 BMW R nine T Racer test (27)1 BMW R nine T Racer test (22)1 BMW R nine T Racer test (29)

Nádech doby minulé dokonale vystihovaly příplatková drátěná kola a kryty válců a rozvodů, které přímo pro BMW navrhl Roland Sands. Řídítka jsou posazená pěkně dolů, téměř do jedné roviny se sedlem a vy, stejně jako jsem si to myslela já, máte pocit, že tohle bude vážně pěkně nepohodlná jízda. Tedy než si na něj sednete, kopnete jedničku dolů, usadíte nohy na stupačky a zjistíte, že sedíte dost podobně jako na dragsteru. Kolena pokrčená, kyčle se hlásí o slovo, ruce natažené dopředu, ale nijak extrémně na nich nenesete váhu vašeho těla. Díky klenuté nádrži, o kterou si můžete lehce opřít vaše bříško, ulevíte vašim rukám. Ostatně jakmile se rozjedete, protivítr vás bude lehce nadnášet a vy vlastně jenom budete jemně vodit Racera z pravé zatáčky do levé. Tím nechci říct, že na vás bude foukat, štítek docela dobře plní svoji úlohu, ale určitý protivítr tam je a ten funguje přesně tak, jak jsem popsala. Tahle mašina je určená pro ty, co se chtějí během jízdy bavit, je to Racer, retro závoďák, trochu nepohodlný, ale já bych jej chtěla, a moc!

Racer neoplývá žádnou bohatou výbavou, jako jsou nejdokonalejší elektroničtí pomocníci a to je právě na něm to krásné. Má pouze povinné ABS a náš testovaný kousek měl navíc příplatkovou kontrolu prokluzu ASC a vyhřívané rukojeti. Oblá kapotáž hladce rozráží vzduch během jízdy a odráží i pár deštivých kapiček, které mě během jízdy potkaly. Dva kulaté budíky jsou jednoduše přehledné a v pohodě na ně vidíte, i když zrovna „ležíte na břiše“.

1 BMW R nine T Racer test (30)1 BMW R nine T Racer test (26)1 BMW R nine T Racer test (33)1 BMW R nine T Racer test (17)

Možná vám přijde Racer jako neohrabaný, ale budete velmi překvapení, jak stabilní je podvozek během jízdy a je mu úplně jedno, jestli jedete rychle nebo pomalu, ve městě nebo po dálnici. Těžiště má dole a pomáhá vám při vedení stroje. Je přesný při průjezdu zatáčkami, drží jako přibitý ať jedete pro radost, nebo jako závodník. Nemusíte mu vůbec nijak pomáhat, tlačit jej do zatáčky, prostě se jen nakloníte, lehce zatlačíte do řídítka a je to tam. Možná bych uvítala o trochu tvrdší naladění tlumičů, ale kdo má rád zhoupnutí při žehlení nerovností, ten bude skákat radostí do stropu. Jsou laděny na komfortní jízdu, měkkou, poddajnou a pro radost jezdce. Ostatně přidaný tlumič řízení je tu rovněž příjemným pomocníkem.

Hned od samého začátku mě nejvíc baví rozjezdy. Užívám si, jak můžu s 220 kilogramů těžkým motocyklem vypálit vpřed. Žádný pozvolný rozjezd, ale pěkně od podlahy, tady a teď, já se s tím párat nebudu, říká vám vzduchem chlazený dvouválcový boxer o obsahu 1170 ccm. Mých 110 koní je připraveno a nažhaveno vyrazit vpřed. Největší masakr zažijete kolem sedmi tisíc otáček, to je pak pěkně ostrá zábava, ale on ten motor funguje i ve dvou tisících. Odpustí vám, když jej občas podtočíte a pořád si bude brumlat svoji písničku, jen na vás zlostně zavibruje, abyste tam vy hejskové zařadili ten správný kvalt. Ovšem nejraději to má od třech tisíc otáček a výš. Reakce na přidání plynu jsou plynulé. Se spotřebou jsem se dostala někam k šesti litrům na sto kilometrů, ale přiznám se, že tento údaj já nijak zásadně neřeším. Jezdím pro radost, ne na spotřebu.

1 BMW R nine T Racer test (2)1 BMW R nine T Racer test (23)1 BMW R nine T Racer test (32)

Lehce jsem bojovala s převodovkou, kdy se mi občas nechtěla zařadit jednička a také jsem pracně lovila neutrál. Chybělo mi tady cvaknutní na řadičce a tak jsem se musela naučit dívat na budík a sledovat zelenou kontrolku s písmenem N. Co však musím vyzdvihnout jsou brzdy. Mají okamžitý nástup, nepotřebujete k jejich zmáčknutí žádnou sílu, jdou lehce a jsou příjemně dávkovatelné. Netuhnou a drží až do konce a mají pořádnou sílu, aby rychle a bezpečně zastavily váš rozjetý stroj. I při extrémním zabrzdění se jen zhoupne předek dolů. Jo, ale bacha, všechno má svoje hranice, takže nepokoušejte osud. Když už se vám to rozvlní, malinko přibrzděte zadní brzdou a ona vám motocykl uklidní.

BMW R nine T Racer, klidně můžu říct, že to byla letos moje nejemotivnější mašina. Zamilovala jsem se do její syrovosti, jednoduchosti, do jejích oblých linií a ačkoliv není úplně z nejpohodlnějších motocyklů, chtěla bych ji mít doma ve své garáži. Nemám ji pár dní a už teď mi chybí její motor a práskající dunivý výfuk. Jo, tohle je vážení srdcová záležitost.

1 BMW R nine T Racer test (46)1 BMW R nine T Racer test (49)1 BMW R nine T Racer test (55)

Technické údaje

Motor: vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním (boxer). Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 81 kW (110 k) při 7750 1/min, největší točivý moment 116 Nm při 6000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem, kardan, suchá spojka, hydraulicky ovládaná.

Podvozek: ocelový trubkový rám třídílný, skládající se z jedné přední a dvou zadních částí, kde motor je součástí nosné konstrukce, přední USD teleskopická vidlice o průměru 43 mm, zdvih 125 mm, zadní BMW Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 180/55 R17 vzadu. Rozvor 1491 mm, výška sedla nad zemí 805 mm, provozní hmotnost 220 kg. Objem palivové nádrže 17 litrů.

Cena základního modelu: od 382 600 Kč
Cena testovaného modelu: 469 617 Kč

1 BMW R nine T Racer test (40)1 BMW R nine T Racer test (41)1 BMW R nine T Racer test (42)1 BMW R nine T Racer test (39)1 BMW R nine T Racer test (43)1 BMW R nine T Racer test (1)1 BMW R nine T Racer test (36)1 BMW R nine T Racer test (38)1 BMW R nine T Racer test (21)1 BMW R nine T Racer test (52)1 BMW R nine T Racer test (45)1 BMW R nine T Racer test (47)1 BMW R nine T Racer test (48)1 BMW R nine T Racer test (53)1 BMW R nine T Racer test (54)1 BMW R nine T Racer test (56)1 BMW R nine T Racer test (10)1 BMW R nine T Racer test (11)1 BMW R nine T Racer test (12)1 BMW R nine T Racer test (13)1 BMW R nine T Racer test (14)1 BMW R nine T Racer test (16)1 BMW R nine T Racer test (35)1 BMW R nine T Racer test (4)1 BMW R nine T Racer test (5)1 BMW R nine T Racer test (18)1 BMW R nine T Racer test (19)1 BMW R nine T Racer test (31)1 BMW R nine T Racer test (9)1 BMW R nine T Racer test (7)1 BMW R nine T Racer test (8)1 BMW R nine T Racer test (6)1 BMW R nine T Racer test (20)1 BMW R nine T Racer test (30)1 BMW R nine T Racer test (25)1 BMW R nine T Racer test (24)1 BMW R nine T Racer test (28)1 BMW R nine T Racer test (3)1 BMW R nine T Racer test (34)1 BMW R nine T Racer test (37)1 BMW R nine T Racer test (50)1 BMW R nine T Racer test (51)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama