Test Harley-Davidson LiveWire: americká raketa
- Publikovno: 4.12.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Tak neuvěřitelné zrychlení z místa jsem ještě nezažil na žádném produkčním Harleji . LiveWire, elektrická prvotina amerického výrobce vám dovede pořádně vytahat ruce a na semaforech jí asi jen máloco a málokdo stačí. Musím se přiznat, že jsem byl zprvu k tomuto typu motocyklu skeptický, ale nakonec jsem si s ním užil plno elektrizujících zážitků a vracel jej s úsměvem na rtech.
Asi nejznámější americký výrobce motocyklů, jehož dosavadní produkci charakterizují hlavně vidlicové dvouválce spalující bezolovnatý benzin, se pustil do zcela nového typu stroje, jehož pohon zajišťuje kapalinou chlazený elektromotor s permanentním magnetem. Jednosedadlový motocykl tak oživíte pouze připojením do elektrické sítě, a pokud plně nabijete jeho baterii o kapacitě 15,5 kWh, na LCD displeji mezi řídítky se v kolonce dojezdu objeví číslovka v okolí dvoustovky.
Ano, pro dosavadní příznivce značka z Millwaukee je to zcela nová zkušenost, a myšlenku na koupi si většina z nich při pohledu do ceníku nechá asi ještě nějaký ten čas odležet. Plně elektrický model LiveWire tedy útočí hlavně na nové zákazníky, kteří se budou chtít s tímto motocyklem blýsknout před kavárnami v centrech měst nebo zkoušet jeho rychlé starty na bulvárech a semaforech v jejich blízkosti. Ovšem, s tímhle strojem se díky dobře nastavené rekuperaci dá jet třeba i na stopadesátikilometrový výlet, ale vždy je nutné si cestu trochu promyslet, aby vám nedošla „šťáva“ někde v brdských lesích. Tlačit tuhle dvěstěpadesátikilovou mašinu bych potom rozhodně nechtěl.
Tak či onak je Harley-Davidson LiveWire technicky velmi zajímavým motocyklem, který v současné světové velkosériové produkci nemá prakticky konkurenci. Jeho elektromotor s permanentním magnetem poskytuje slušný výkon 105 koní (78 kW) a více než slušný točivý moment 116 Nm, který je zde k dispozici od nulových otáček. Takže pokud si přepnete jízdní režim do módu Sport, poháněcí soustava, již doplňuje bezestupňová samočinná převodovka a sekundární převod řešený řemenem, vám jej po otočení rukojeti téměř okamžitě naloží na zadní kolo.
Výsledkem je fakt, že za zvuku pouhého svištění proráženého vzduchu tak dokážete potrápit na semaforu kdejaký supersportovní vůz. Hodnotě zrychlení z klidu na sto kilometrů za tři sekundy proto věřím bezezbytku. Zadní 180 milimetrů široká pneumatika se zapotí a jezdec má plné ruce práce zvládnout to šílené tempo, které pokračuje až ke 170 km/h. A jde to i v zatáčkách, kde díky nízko položenému těžišti dokážete z tohoto elektrického stroje při jeho nemalé hmotnosti dostat maximum i v náklonech.
Pokud nestojíte o divokou jízdu, ale chcete využívat tenhle stroj na delší vyjížďky, bude lepší přepnout nastavení jízdního módu na Road, Rain nebo dokonce Range, které umí kapacitu baterie s výrazným žebrováním, které přispívá k jejímu lepšímu chlazení, využít stejně, jako si vychutnat rekuperaci stroje, pokud povolíte pravou rukověť. LiveWire totiž nejen raketově zrychluje, ale také velmi dobře brzdí. A popravdě za tím nestojí jen dvoukotoučové brzdy o průměru 300 mm, ale právě kombinace jejich účinku s rekuperací.
Elektromotor se současně chová jako generátor a při jeho použití v tomto režimu můžete prodloužit dojezd v městském provozu až někam ke 230 km tiché a bezemisní jízdy. Jestli si ale budete občas chtít užít dosti návykového raketového zrychlení na semaforech či při výjezdu ze zatáček, počítejte zhruba s polovičním dojezdem. kompletní jízdní data i okamžitý dojezd můžete stále sledovat na barevném displeji, LiveWire je ale také stále připojený k mobilní síti a údaj o dojezdu nebo dokončení nabíjení vám zobrazí také na mobilu, když jste mimo motorku.
Pak je potřeba vyhledat nějakou zásuvku nebo dobíjecí stanici. Kabel je umístěn v podsedlové části a konektor pro dobití pod víčkem, kde byste u ostatních harlejů hledali otvor pro naplnění nádrže. Livewire můžete doma či v práci nabít z běžné zásuvky za 8 až 10 hodin. Samozřejmě rychlejší je to z nabíjecích stanice, kde se na osmdesát procent kapacity dostanete za 40 minut a 100% za hodinu. A to už se dá unést.
Výhodou elektrického motocyklu je minimum servisních operací, nemusíte měnit olej v motoru, vzduchové filtry, zapalovací svíčky a ani primární převod. Ani jej nijak nemusíte připravovat na zimu, pokud byste nepatřili mezi jezdce, které zastaví až sněhová nadílka. Jediné s čím budete muset jezdit na kontrolu a výměnu jsou brzdové destičky, pneumatiky a drobné součástky, které se mechanicky opotřebují. No a nesmím zapomenout také na kontrolu napnutí hnacího řemene.
Občas se stane, že dostanete na test stroj, který se vám moc testovat ani nechce. Ne, že by mě elektrický Harlej nezajímal, ale nijak jsem po něm netoužil. Ovšem názor jsem změnil téměř okamžitě, co jsem opustil vrata dealerství na Šalamounce. Chyběl mi sice ten hutný baryton, který umí vyloudit motocykly značky Harley-Davidson, ale to okamžité zrychlení LiveWiru bylo tak návykové, že jsem vlastně nedělal nic jiného, než tahal za plynovou rukojeť jak o život. Kdyby jeho cena nezačínala na částce 27 860 eur bez DPH (cca 737 tis. Kč bez DPH), asi bych o něm jako o zábavné hračce uvažoval. Ale za svezení to rozhodně stálo!
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený elektromotor s permanentním magnetem. Největší výkon 78 kW (105 k), největší točivý moment 116 Nm. Sekundární převod ozubeným řemen. Vysokonapěťová baterie RESS 15.5 kWh. Zrychlení 0–100 km/h za 3 s. Nejvyšší rychlost 177 km/h (elektronicky omezena). Dojezd 235 km (mimo město), 158 km (kombinovaný provoz).
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární řemenem, automatická převodovka.
Podvozek: Samonosný rám z lehkých slitin. Zdvih odpružení Showa 115 mm vpředu i vzadu. Rozvor 1490 mm, světlá výška 130 mm. Vpředu dvoukotoučové brzdy Brembo, průměr 300 mm, čtyřpístkový třmen, vzadu jednokotoučová, dvoupístkový třmen. Sedmnáctipalcová pětipaprsková litá kola s pneumatikami o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Výška sedla nad zemí 780 mm. provozní hmotnost 251 kg, užitečná hmotnost 430 kg.
Barevné provedení: černá Vivid Black, příplatková za 220 eur bez DPH: oranžová Orange Fuse a žlutá Yellow Fuse
Cena: od 27 860 eur (bez DPH)
- Přidat komentář +
- Publikováno: 4.12.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 15.5. - Oruga Unitrack: první elektrický monotrack
- 2.2. - Motosalon 2024 Brno: čtyři haly plné zážitků
- 20.12.2023 - Honda SC e: Concept: koncept elektrického skútru
- 6.11.2023 - ViaGo Bologna: elektrický skútr
- 1.11.2023 - ViaGo Venice: elektrický skútr se sportovními tvary