Test Honda CB 500 F ABS 2016: za málo peněz, hodně muziky
- Publikovno: 3.5.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nekapotovaná Honda CB500F je už po desetiletí vhodnou motorkou pro začínající jezdce. Její poslední vydání jsem měl možnost prověřit na počátku sezóny.
Recept na technicky vyspělý, pohledný, univerzální a dostupný motocykl má Honda v malých kubaturách už po dlouhá léta naučený. Také novinka CB500F má přesně všechny ty zmíněné atributy, které se jí daří podávat v daleko atraktivnějším balení, než tomu bylo doposud. A to nemám namysli jen výrazné lakování (trikolóra), jehož součástí jsou třeba i polepy ráfků kol.
Vzhledově se nová Honda CB500F pyšní malým, ale účinným LED světlometem, který je vybaven pozičními světly umístěnými v horní části. Při jízdě v noci také oceníte přístrojový panel s modrým podsvícením. Námi nedávno testované provedení CB500X má digitální přístrojovku podsvícenu komornějším žlutým světlem. Digitálně se na něm zobrazuje rychlost, otáčky motoru, počítadlo kilometrů, dvě denní počítadla, hodiny a digitálním ukazatel hladiny a spotřeby paliva.
Boční kapotáž půllitrového „efka“ je nyní menší a je rozdělena na dvě části, přičemž horní část je lakovaná. Také střední panely, jejichž tvar sleduje obrys nádrže, mají kompaktnější rozměry a obnažují tak větší část ocelového rámu a kompaktního dvouválcového motoru s bronzovým krytem klikového hřídele a pláště válců. Závěsy stupaček jezdce i spolujezdce jsou oproti předchůdci CB 500F menší a sedlová část je zakončena LED světlem s čirým krytem a ostře tvarovaným blatníkem. Detaily zvyšující komfort jezdce zahrnují odklopné víčko palivové nádrže a pětistupňové nastavení polohy brzdové páčky. Bohužel pokud jste větších rozměrů asi, budete nadávat na umístění standardních zrcátek a občas si také postesknete nad logikou umístění ovladačů. Tam, kde hledáte přepínač směrovek je totiž velké tlačítko klaksonu.
Inovovaný model je lépe propracovaným a technicky vylepšeným strojem než jeho předchůdce, kterého jsme také testovali. Na letošní novince jsem po necelém týdnu našel jen opravdu málo chyb (a v podstatě jsem je zmínil v minulém odstavci). Co však u stroje za sto padesát tisíc korun oceníte bude třeba i objemnější palivová nádrž (16,7 l), dobré osvětlení, nastavitelné předpětí přední vidlice, nový lehký výfuk či už zmíněná nastavitelná brzdová páčka a úspora dvou kilogramů váhy oproti předcházející generaci.
Rozvor kol je 1 410 mm, předsazení a závlek činí 25,5°/102 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou pohotového a přesto jistého řízení, což jsem ocenil zejména během ostřejší jízdy. Ostatně s tímto streetbikem se ani pomalu jet nedá. Centralizace hmoty, kdy motor je velmi blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení a to si ve spojení se širokými rovnými řídítky budete užívat plnými doušky.
Stabilita motocyklu je zajištěna díky dobrému rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. A skutečně, lehkost a přesnost s jakou je možno tenhle 190 kilogramů těžký maloobjemový stroj možno vodit do zatáček je překvapivá a podvozek i účinné brzdy doplněné systémem ABS (vpředu jednoduchý kotouč 320 mm s dvoupístkovým třmenem) vám dá dostatek sebevědomí točit motor do nejvyšších otáček. Jak už jsem naznačil, srdcem japonského nekapotovaného stroje je paralelní dvouválec o výkonu 35kW, jenž díky tomu vyhoví i držitelům řidičského oprávnění kategorie A2.
Charakter této pohonné jednotky je díky mnoha úpravám vycházejících ze skutečných supersportovních strojů této japonské značky, v mnohém překvapující. Osmiventilový kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor DOHC proto nabízí dobrou rovnováhu fyzických rozměrů, pružnosti a výkonu. „Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR.
Na motoru mě překvapivě zaujal jeho tichý chod, upřímně, čekal jsem větší rámus. Toho bylo dle výrobce docíleno několika zásadními úpravami. Vrtání a zdvih je 67 mm x 66,8 mm, zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu dvou ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku.
Motor jde překvapivě dobře a bez jakéhokoliv zakolísání a za příjemné zvukové kulisy až do nejvyšších otáček. Maximálního výkonu 35 kW agregát dosahuje při 8 500 otáčkách, přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 N.m při 7 000 1/min. Ovšem to nejlepší z něj dostanete zhruba od nějakých 4 000 otáček a výš, šestistupňová převodovka hladce klouže a kvalty tam padají jako po másle.
Motocykl se vede lehce a tak po chvíli zjišťuji, že moje náklony do zatáček jsou čím dál větší a s tím roste i moje důvěra v tento stroj. Měl jsem lehce obavy, jak se bude chovat jeho relativně tuhý podvozek, ale překvapivě mi žádné záludnosti nepřipravil. Musím ještě vyzdvihnout dobrou odezvu od přední teleskopické vidlice, která pracuje v rozsahu 120 mm. Běžné nerovnosti na povrchu vozovky zvládala dobře. Na zadním tlumiči si můžete nastavit až devět úrovní předpětí.
Sečteno a podtrženo, nová Honda CB500F se ještě více dokázala odlišit od svého daleko univerzálnějšího sourozence CB500X. Zato ale mladým jezdcům nabízí více jistoty, charakteru a potěšení ze sportovnější jízdy.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 67.0 x 66.8 mm, zdvihový objem 471 ccm, kompresní poměr 10,7:1. Největší výkon 35 kW(48 k) při 8 500 1/min, největší točivý moment 43,0 N.m při 7 000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Ocelový trubkový rám - motor součástí nosné konstrukce. Přední klasická teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 120 mm. Zadní centrální pružící jednotka s devítistupňovým nastavením předpětí. Brzdy kotoučové, vpředu jednoduchá dvoupístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 160/60 R17 vzadu. Rozvor 1410 mm, světlá výška 160 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, provozní hmotnost 190 kg. Objem palivové nádrže 16,7 litrů.
Barevné provedení: bílá Ross White a červená Millennium Red (trikolóra), žlutá Lemon Ice Yellow / černá Graphite Black, oranžová Candy Energy Orange / šedá metalíza Macadam Grey Metallic, červená Millennium Red / šedá metalíza Macadam Grey Metallic, bílá perleťová Pearl Metalloid White / šedá metalíza Macadam Grey Metallic, matná černá Matte Gunpowder Black / matná stříbrná metalíza Matte Krypton Silver Metallic
Cena včetně DPH: 149 900 Kč (s ABS)
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 3.5.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro