Test Husqvarna 701 Svartpilen: černý rytíř
- Publikovno: 24.5.2019
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Trochu sci-fi, trochu retra, trochu moderny, v černočerném designu bez kapotáží, s ďábelským jednoválcem pod sedlem, okořeněným oboustranným quickshifterem, to není sen, to je Svartpilen 701. Opravdu existuje a s ním vyplují na povrch i vaše doposud utajované ďábelské choutky.
Minimalisticky působící motocykl vás překvapí svými zábavnými vlastnostmi, agilností na místě i obratností v provozu. Vloni jsem testovala všechny novinky od Husqvarny, ať už to byli čtyřstovky Vitpilen 401 a Svartpilen 401 nebo silnějšího bílého sourozence Vitpilen 701. Ten mě zpočátku nijak neoslovil, dokonce jsem přemlouvala kolegu, ať si jej vezme on, ale pak mě tak chytil za srdce, že mě z něj po jeho testu museli téměř násilím sundávat, neboť jsem jej odmítala vrátit. A stejně tak, jako u čtyřstovek byl blíže mému naturelu černý Svartpilen, čekala jsem totéž u sedmistovek.
Líbí se mi, jakou cestou se po stránce designu Husqvarna vydala. Mohli jít s davem a chrlit jeden sportovní stroj s ostrými rysy za druhým, ale oni zkusili něco jiného, něco, co tu na trhu ještě není. A šli do toho i s tím rizikem, že se ta jejich designová strohost nebude všem líbit. Určitě to chtělo hodně odvahy, ale za mě mají palec nahoru. Podařilo se jim vytvořit motocykl, se kterým na každé křižovatce sbíráte obdivné pohledy kolemjdoucích, ale také motocykl, který do vašeho života přinese notnou dávku zábavy. Mimochodem, Husqvarna nabízí velké množství stylových doplňků, takže se můžete pěkně vyladit i vy a jestli chcete být slyšet už z velké dálky, doporučujeme koncovku od Akrapoviče, to je panečku symfonie.
Černý Svarpilen 701 se ve větší míře nechal inspirovat flattrackovými motocykly. Jejich vliv poznáte třeba podle štíhlých tvarů, boční tabulky nebo podle přední masky s výrazným kulatým LED světlometem. Pětipaprsková litá kola jsou obuta na pneumatikách Pirelli MT60 RS, vpředu je osmnáctipalcové, vzadu sedmnáctipalcové kolo. Komu by se stejně jako mě líbila vyplétaná kola, pro ty je tu výbava Style, ve které si je můžete pořídit.
Po usednutí za řídítka okamžitě poznávám rozdíl oproti sportovnějšímu Vitpilenu. Sedím vzpřímeně, nohy mám zalomeny pod sebou a je to mnohem pohodlnější i díky širším a výše uchyceným řídítkům. Obě páčky, jak spojková, tak brzdová, jsou stavitelné. Tvrdé, téměř rovné, sedlo je ve výšce 835 mm a v pohodě z něj při své výšce 174 cm dosáhnu na zem. Nicméně i když jste moc nenarostli, motocykl váží něco málo přes 170 kilogramů a snadno jej udržíte na jedné noze. Kulatý retro budík je stejný pro všechny „pileny“. Někomu možná nebudou vyhovovat menší písmena na digitálním displeji, ale okamžitá rychlost, včetně zařazeného kvaltu, je zobrazena velkými číslicemi a stejně se brzy naučíte Svartpilena řídit pocitově, takže jej ani moc používat nebudete. Ovládá se pomocí dvou tlačítek vlevo.
To, co vás bude na tomto motocyklu asi nejvíc bavit je jeho kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 692,7 ccm s výkonem 75 koní při 8 500 1/min a točivým momentem 72 Nm při 6750 1/min. Pokud jste majiteli řidičského oprávnění A2, můžete si nechat nahrát palivovou mapu, která vám upraví maximální výkon na 35 kW. Motor je v nízkých otáčkách trochu víc ucukaný, což je občas nepříjemné, pokud se zrovna proplétáte kolonou ve městě. Jednoválec jednoduše potřebuje víc točit nebo aspoň používat spojku, která má mimochodem v případě Svartpilenu příjemný hladký chod. Jakmile však protnete hranici čtyřech tisíc otáček, dostává se vám do rukou žihadýlko, které vás bude náramně bavit.
Drobné nedostatky motoru vám Svartpilen plně vynahradí jeho obratností. Díky jeho štíhlé stavbě a nízké hmotnosti se vám courání po městě bude zamlouvat. Velmi dobře se s motocyklem manévruje jak při pomalé jízdě, tak i při svižnějším výletu za hradby velkoměsta. S neuvěřitelnou lehkostí a přesností si budete užívat jednu zatáčku za druhou a pořád nebudete mít dost. Zážitek z jízdy vám ještě umocní quickshifter, se kterým budete všech šest rychlostí dávat oběma směry mnohem rychleji než se spojkou. Elektronika si s tím bezbolestně poradí i v případě, že budete muset podřadit uprostřed zatáčky.
Pochvalu si rovněž zaslouží podvozek, který se nekroutí a vy si jej můžete doladit podle vašich představ. Má sice z výroby poněkud tvrdší naladění, což občas pocítí vaše záda, ale to vše mu odpustíte, jakmile se dostanete na klikatou silnici. Tady jednoznačně nejvíce oceníte jízdní vlastnosti Svartpilenu, přesně na tenhle styl jízdy je stavěný. Levá, pravá, levá, pravá, vracečka.... Oba WP tlumiče, jak přední 43 mm se zdvihem 150 mm, tak i zadní monoshock, rovněž se zdvihem 150 mm, jsou plně stavitelné.
Brzdy od Bremba jsou spolehlivé, nejsou gumové a ani nemají tendenci tuhnout, jen mají poněkud pomalejší nástup. Jsou vybaveny elektronickým systémem ABS Bosch 9M+, který se však nedá zcela vypnout a to ani na zadním kole. Vpředu máte jeden kotouč s radiálním čtyřpístkem. Co však můžete vypnout je kontrola trakce, kterou Svartpilen dostal také do výbavy, ale musím se přiznat, že jsem si ji nechala zapnutou. Nastavená byla citlivě a do řízení mi nijak nezasahovala.
Asi ani nemusím říkat, že s tímhle jednoválcem se na žádné dlouhé cesty vydávat nebudete. Ne, že by vám nestačila dvanáctilitrová nádrž, ale spíš vás bude bolet pozadí od tvrdého sedla a také budete docela unavení z vaší jízdy. Ono totiž s tímto motocyklem se jinak než sportovně jezdit nedá. Už samotný posaz za řídítky vás k tomu bude nutit a jakmile okusíte první rychlý výjezd ze zatáčky, nic už vám v tom nedokáže zabránit.
Zkrátka jestli hledáte motocykl, se kterým se budete chtít dosytosti vyřádit, je Svartpilen 701 ten pravý. Zamilujete si živelnost jeho jednoválce a to jak vás po přidání plynu dokáže vytáhnout ze zatáčky. Budete hledat ty nejvíc klikaté silnice kolem vašeho domu, protože přesně na ně je Svartpilen stavěný. A jako bonus k tomu získáte, jedinečný, do nejmenšího detailu propracovaný design, s nímž budete získávat obdiv na každém kroku.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec LC4. Vrtání a zdvih 105 x 80 mm, zdvihový objem 692,7 ccm. Kompresní poměr 12,8:1. Největší výkon 55 kW (75 k) při 8500 1/min. Největší točivý moment 72 Nm při 6750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Trubkový rám z chrom-molybdenové oceli, přední WP obrácená 43 mm teleskopická vidlice USD, zdvih 150 mm. Zadní kyvná vidlice WP, zdvih 150 mm. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu jednoduchá o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem, ABS Bosch 9M+. Litá 18' kola vpředu a 17' vzadu, přední 110/80, zadní 160/60 pneumatiky Pirelli MT60 RS. Rozvor 1436 mm, světlá výška 164 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, suchá hmotnost 158,5 kg. Objem palivové nádrže 12 l.
Cena základního provedení: 268 500 Kč
Cena provedení Style: 281 500 Kč
foto: Martin Matula
video: Miroslav Lacko
- Přidat komentář +
- Publikováno: 24.5.2019
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro