Test KTM 1290 Super Duke R: Troufneš si na mne?
- Publikovno: 29.1.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Ne že by člověk neměl rád silné a obratné motocykly, ale KTM se svým nejsilnějším nekapotovaným strojem je opravdu něco, co v běžném provozu hned tak neuvidíte.
Přiznám se, že i já bych se na tuhle motorku asi spíše díval v garáži, než jezdil. Prostě na ni nemám dost zkušeností, pokory a odvahy zároveň. Lehké pootočení rukojeti plynu v režimu Race a trocha nepozornosti vám zadělá na okamžitý problém. Tenhle nekapotovaný stroj s opravdu tuhým rámem, skvělým podvozkem a výbušným motorem si za sucha na několika kilometrech známé okresky či okruhu rád vyzkouší každý, ale to, co jsem si s ním zažil za vydatného deště při zhruba stokilometrovém přesunu, byl křest ohněm. Od té doby nezávidím ani jednomu okruhovému závodníkovi, když musí zajet rychlé kolo v kvalifikaci či při závodě za mokra.
Pojďme si ale KTM Super Duke R nejdříve trochu představit. První motocykl tohoto označení se u rakouského výrobce objevil v roce 2005 jako ultimativní „naháč“, ještě s motorem o objemu 1,1 litru. V roce 2014 přišlo další provedení s navýšeným objemem dvouválce LC8 (1,3 l) a také cestovnější provedení GT vybavené větším plexi štítem a dvěma postranními kufry. Dát boční kufry na motocykl, který zrychluje z klidu na 200 km/h za pouhých sedm sekund, je odvážný počin a výsledkem byl jednoznačně nejrychlejší sportovní V-Twin s cestovatelskými geny na trhu. Nekapotované provedení modelového roku 2020 se ale spíše než na cestování, zaměřuje na ještě větší porci výkonu, přesnosti a stability.
KTM totiž nehodlá vyrábět čistokrevný kapotovaný supersportovní motocykl, který by navázal na RC8. Namísto toho vypiplala stroj, od nějž mohu na pár dní mít v kapse ovladač bezklíčového přístupu. Nejprve jsem ale musel oprášit celokoženou závodní kombinézu a boty, vybrat helmu, která při rychlostech nad 200 km/h drží na hlavě a tolik do ní nefouká, a přidat pořádné rukavice s chrániči kloubů. KTM Super Duke 1290 R si můžete pořídit ve třech barevných provedeních – černé, oranžové a šedé. I když po pravdě řečeno, moc se to neliší. Buď je motorka víc oranžová, nebo méně, přičemž temná černá verze má jen oranžový rám a link kolem světlometu.
Základem téhle jednomístné motorky je posílený příhradový rám (oproti předchozímu provedení o hodně tužší), v němž je usazen vidlicový dvouválec (úhel sevření válců 75°) o výkonu 180 koní a točivém momentu 140 Nm. Na méně než dvousetkilový nekapotovaný stroj je to opravdu pořádná porce výkonu, jehož zvládnutí „tak nějak“ jsem popisoval v úvodu článku. Samozřejmě dávkovat se tahle síla dá nejen díky vašemu citu pro jízdu, ale i ve spolupráci s elektronickými systémy. Například máte na výběr z několika jízdních map (Street, Rain, Sport, Performance a Track), kontrolu trakce, asistent rozjezdu do kopce, tempomat nebo třeba kontrolka pro hlídání tlaku v pneumatikách.
Všechna tahle elektronika by byla ale na nic, kdyby se nemohla opřít o skvělé mechanické komponenty, kterými jsou motocykly rakouské značky KTM pověstné. O velmi tuhém rámu jsem se již zmínil a na něm jsou namontovány plně nastavitelné vidlice WP APEX, zadní jednoramenná vidlice je od stejného výrobce. Celek působí pevně a stabilně a také se tak chová. Ochota měnit bleskurychle směr i v opravdu vysokých rychlostech spolu se skvělou přilnavostí pneumatik Bridgestone S22 vám dá pocit jistoty, stejně jako výtečné brzdy se spoustou síly a dávkovatelnosti, či skvěle fungující rychlořazení. Nesmím zapomenout ani na fakt, že poslední vydání Super Duke R má přepracovaný výfukový systém se svody s větším průměrem, dvěma katalyzátory, a hlavně skvělý zvuk od Akrapoviče.
Vše je vyladěno pro poskytnutí maximální zábavy za řídítky, takže stačí mít tuhle mašinu jen trochu pod kontrolou a a nebudete s ní chtít slézt, dokud nepropotíte vaše spodní prádlo. Pokud však přeženete svoje sebevědomí a začnete tahat za plynovou rukojeť v režimu Sport a Performance o trochu více, přední kolo se vám bude zvedat klidně i při 200 km/h, a to už není sranda…
Zkrátka a dobře, jízda na KTM 1290 Super Duke R se pro vás z části stane adrenalinovým zážitkem, protože nevím, jestli se vám podaří udržet tuhle mašinu v klidu, když budete pořád cítit, jak moc chce jet. A letmý pohled na tachometr vůbec nedoporučuji. Ve „dvoustovce“ se zkrátka budete cítit jako na jiných motocyklech při 100 km/h. Zachovat si s tímhle motocyklem chladnou hlavu a absolutní soustředěnost je při jízdě asi to nejdůležitější. A pokud budete chtít poznávat plný výkon motoru a možnosti pně stavitelného podvozku, doporučuji přesunout se na uzavřenou trať.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec (75 stupňů) s elektronikou Ride by Wire. Vrtání a zdvih 108 x 71 mm, zdvihový objem 1301 ccm. Největší výkon 132 kW (180 k) při 9500 ot/min, největší točivý moment 140 Nm při 8000 ot/min. Elektronické vstřikování a zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem. Hydraulická spojka, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový rám z chrommolybdenové oceli. Přední vidlice WP Apex upside-down, průměr 48 mm, zdvih 125 mm. Zadní jednoramenná kyvná vidlice, zdvih 140 mm. Brzdy kotoučové, vpředu Brembo Stylema dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístkové radiálně uložené třmeny. Vzadu jednoduchá dvoupístkový třmen o průměru 240 mm, systém ABS Bosch 9.1MP 2.0. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 200/55 ZR17 vzadu. Rozvor 1497 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, světlá výška 160 mm, suchá hmotnost 189 kg. Objem palivové nádrže 16 litrů.
Základní cena vč. DPH: 489 900 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 29.1.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro