Test Suzuki SV 650 ABS 2016: Sporty V-Twin
- Publikovno: 21.8.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Když začne gangster přemýšlet o motorce, skončí s největší pravděpodobností u Harleye. Sporťáci dbající o styl jdou do Ducati. A eSVéčko si pořídí všichni ti, kteří prostě chtějí dostupnou motorku s vidlicovým dvouválcem. Tato konfigurace motoru je v motocyklovém světě zkrátka pojmem, bohužel ale čím dál vzácnějším.
Suzuki stvořila nemálo legend. Vedle GSX-R například Bandita. A právě SV650 je tím vyvoleným, kdo nakonec přežil bratrovražednou válku naháčů a vytlačil svého sourozence a rivala v jedné osobě z ringu. Krátce před krizí totiž udělala firma strategickou chybu. Kromě toho, že začala investovat peníze do vývoje neúspěšných, byť zajímavých mega biků (Hayabusa, B-King a velké cruisery M/C1800), které kupuje málo lidí a jejichž cena je nadmíru vysoká s ohledem na vnímání značky, vrhla do střední třídy příliš mnoho vzájemně si konkurujících modelů najednou.
Na to, že se prosadí nově vyvinutý vidlicový dvouválec na úkor zavedeného Bandita s tradičním japonským čtyřválcem, by asi vsadil málokdo. Kde je třeba Honda se svými V2 sporťáky VTR (SP a Firestorm), které měly za úkol výše zmíněné Ducati ukousnout z koláče (nebo z pizzy) na evropském trhu? Nová Africa Twin se také rozloučila s nákladným vidlicovým motorem a přijala nově vyvinutý řadový dvouválec, který navíc šetří místo a usnadňuje práci konstruktérům. Stejně tak očekávaný Duke (spekuluje se o 790/890) od KTM již nebude osazen dvouválcem s válci svírajícími úhel 75°, ale řadovou strojovnou. A ponecháme-li stranou svébytný svět cruiserů a podélně uložené motory Moto Guzzi s kardanem, zbývá už jen Aprilia, jejíž aktuální V2 nesplňují přicházející od ledna 2017 platnou emisní normu…
Teď přede mnou stojí poslední generace SV představená loni na podzim. Štíhlá a sexy. Design kombinuje tradiční kulatý světlomet s moderními prvky. Subtilní, ostře řezaný zadek se světly odkazujícími svým tvarem na GSX-R a optikou na GSR600 (pět diod v každém světle připomíná květ). Digitální perfektně čitelný budík s ukazatelem průměrné spotřeby je převzatý z aktuální GSX-S1000. Mezi vtipné detaily patří i zobrazení „On“ při zapnutém zapalování skládající se z rychloměru a zařazené rychlosti (0 km, Neutral).
Dobře, dobře, dost řečí, pojďme konečně k jádru věci. Aktuální 650 vychází z původního motoru 1. generace, která se vyráběla od roku 1999. Léta šlechtěná jednotka je samozřejmě vybavena osvědčenou technikou Suzuki známou z jiných motorů. Dvě svíčky na válec zvyšují efektivitu, systém řízení škrticích klapek SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) zajišťuje jemnější odezvu na plyn. Nově výrobce přichází s asistentem při nízkých otáčkách (Low RPM Assist), který usnadňuje rozjezdy a popojíždění mírným zvýšením otáček.
Podobně jako u Ducati stačí krátký stisk tlačítka startéru a 90° dvouvál ožije. Je to tam! Parádní sytý dospělý zvuk silného motoru. Motorka není vtíravá a nenutí vám díky širokému pásmu využitelných otáček (od 2.000 do 10.000) určité tempo nebo styl jízdy. Motor má hedvábně měkký chod a od 3.000 běží zcela bez reakcí na změnu zatížení (ubrání/přidání). Navíc díky dostatku síly v celém spektru nenutí k vytáčení a můžete být i trochu líní, pokud se vám nechce řadit, byť převodovka funguje naprosto spolehlivě.
Že se jedná o „rozpočtovou“ motorku, je nejvíc znát na nenastavitelném podvozku (s výjimkou předpětí zadní pružiny). Ten zvládá i rychlou jízdu, ale čím je povrch méně kvalitní, tím více důvěry a jistoty pilot ztrácí. Kde drahé motocykly žehlí a jezdec ani nevnímá, jak strašné silnice místy máme, na SV je třeba pořádně ubrat. Pokud je ale asfalt kvalitní, chová se twin jako štika v rybníce. Díky mimořádně štíhlé stavbě, úzké zadní sedmnáctipalcové pneumatice (160/60) a hmotnosti pod 200 kg se vrhá do zatáček a hladově vyhlíží další a další. Je to radost bez námahy prolétávat zatáčky nejrůznějších poloměrů. Na výjezdu máte k dispozici vždy dostatek síly a v zásobě plných 72 koní. Motor navíc silně brzdí při ubrání plynu a to je dobře, protože brzdy nevynikají ani extrémní silou, ani jemnou dávkovatelností.
Nejen pěkné silnice plné zatáček, ale i město je pro SV650 ideálním hřištěm. Skvěle ovladatelný čtyřventil umožní jak stylovou večerní projížďku, tak každodenní dojíždění do práce ve špičce. Menší postavy ocení v ráji semaforů relativně velmi nízké sedlo. To ale není na delší cesty příliš pohodlné, navíc jedinci kolem 185 cm si mohou stěžovat na málo místa pro nohy. Suzuki nicméně pro esvéčko připravila celou řadu zajímavého příslušenství. Motorku lze tedy individualizovat doplňky jako je právě lepší designové sedlo, větrný štítek, klín pod motor, atd.
SV650 je univerzální a jednoduchá motorka, která se soustředí na to podstatné. Jak už slovo motorka napovídá, to oč tu jde, je motor. A ten je vyzrálý, příjemný s dostatkem charakteru, spotřebou kolem 4 litrů a v tomto segmentu unikátní.
Někdy kolem roku 2000 jsem četl velký test tehdy ještě trochu obhroublé první generace s karburátory, kde jako resumé zaznělo, že SV je neuvěřitelně levné na to, jak dobře je postavené. A dnes tuto motorku s výjimečným motorem pořídíte ještě o 50 000 levněji než tehdy. Kéž by Suzuki už chystala eskovou verzi s dělenými řídítky, polokapotáží a ostřejším podvozkem. A SV1050 by nebylo?
Technické údaje
Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec do V (90°), DOHC. Vrtání a zdvih 81x62,6 mm, zdvihový objem 645 ccm, největší výkon 53 kW (72k) při 9000 1/min, největší točivý moment 64 Nm při 7200 1/min, tlakové oběžné mazání, elektronické vstřikování paliva, elektrický spouštěč.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Hliníkový rám, přední odpružení hydraulická teleskopická vidlice, zadní kyvná vidlice s centrální pružící a tlumící jednotkou, přední dvoukotoučová brzda, zadní jednoduchá kotoučová brzda, Systém ABS. Přední pneumatika o rozměru 120/60 ZR17, zadní pneumatika o rozměru 160/60 ZR17. Délka/šířka/výška 2080/745/1085 mm, rozvor 1470 mm, světlá výška 150 mm, výška sedla nad zemí 800 mm, objem palivové nádrže 17 litrů, suchá hmotnost 168 kg,
Barevné provedení: černá, modrá, červená, bílá
Cena včetně DPH: 177 900 Kč
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 21.8.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro