Test Yamaha MT-03 2016: odstrojený malý supersport
- Publikovno: 19.7.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jestli se dá o nějakém motocyklu říct, že ho budou potajmu tátové krást svým synům, tak je to rozhodně letošní novinka japonského výrobce MT-03. Nepotřebujete totiž žádný silný stroj, tohle tříkilo vám poskytne tolik zábavy, až tomu nebudete sami chtít věřit.
Novinka MT-03 není vlastně nic jiného, než svlečený supersport Yamaha R3 s vyššími řídítky a bez kapotáže. Samozřejmě, že prošel ještě nějakou další úpravou, má nově vytvořenou kapotáž přímo pro MT-03, přední světlomet, řídítka jsou o 40 mm širší, posunutá o 19 mm blíže k jezdci a jsou o 39 mm usazená výše oproti R3 a na nich jsou uchycená odlišná zpětná zrcátka, ale to je asi tak vše. Kompaktní rám z ocelových trubek o průměru 35 mm, brzdy, odpružení a kapalinou chlazený řadový dvouválec, to vše zůstalo beze změny. Celkově se svým štíhlým vzhledem, doplněný o ostré rysy, na vás působí jako hbitá a mrštná ještěrka.
Jestli si myslíte, že je to motocykl pro holky a pro začátečníky, protože jej můžou řídit majitelé řidičského oprávnění skupiny A2, tak na to rovnou zapomeňte. Já si to tedy původně myslela také, ale velmi rychle jsem tuto myšlenku opustila a pak jsem vlastně nechtěla opustit ani tento stroj. Jakmile mu přijdete na chuť, vzájemně se oťukáte, tak si spolu užijete obrovské množství zábavných kilometrů.
Díky výše umístěným řídítkům sedíte za kokpitem vzpřímeně, pohodlně a nemá to žádný vliv na sportovní styl vaší jízdy. Sedlo je umístěno ve výšce 780 mm, naprosto v pohodě dosáhnou na zem i menší jedinci. Multifunkční přístrojový panel je složen ze dvou částí. Vlevo máte klasický analogový otáčkoměr, vpravo je digitální rychloměr, který vám navíc ukazuje množství paliva, hodiny, dvě denní počítadla kilometrů a také zařazený převodový stupeň. Přístrojovka je jednoduše řešená, přehledná a dobře čitelná i když na ni svítí slunce.
Motor o zdvihovém objemu 321 ccm vám nabízí výkon 42 koníků, ale ne ledajakých, tyhle jsou nejspíše z nějaké dostihové stáje. Dvouválec vám odpustí mnoho chyb, pokud vám nepadnou otáčky pod 5000, tak vám bude dobře reagovat na přidání plynu, ale tu největší parádu si užijete od nějakých osmi tisíc otáček a výš. Až teprve v poslední třetině otáček si dokážete vychutnat sportovní charakter motoru. V kombinaci s lehkou váhou 168 kilogramů budete řezat zatáčky jednu za druhou a nebudete chtít přestat. To je panečku jízda! Já bych si k tomu dala ještě zvučný laďáček, ať jsem taky slyšet.
Podvozek je totožný jako má R3, využívá kyvnou vidlici, která je namontovaná přímo na tlumič Monocross. Je stabilní a během jízdy, a to i v náklonu, žehlí veškeré nerovnosti celkem s přehledem. Přední odpružení KYB je spíše měkčí. Spokojená jsem byla i s brzdami, ačkoliv je na předku jednokotoučová s dvoupístkovým třmenem, nebyla vůbec gumová, naopak, nástup měla rychlý a nevadla ani při konečné fázi brzdění.
Do palivové nádrže vám vejde 14 litrů benzínu, což je dostatečné množství. Přiznám se, že jsem ani nijak nekontrolovala moji průměrnou spotřebu, točilo se to kolem čtyřech litrů na sto kilometrů, ale zrovna u tohohle biku mi ten údaj nijak důležitý nepřijde. Pohodlně se vám pojede do rychlosti 130 km/h, takže zvládnete i přesuny po dálnici, ale pak počítejte s tím, že přece jenom budete muset navštěvovat čerpací stanici častěji, než jste zvyklí. Maximální rychlost jsem dostala na 155 km/h a ještě by kousek šla, předpokládám však, že by tu zasáhl omezovač.
MT-03 má rovněž stejná desetipaprsková hliníková kola jako má R3. Na zadku však máte šířku 140 mm, pneumatika je sice užší, ale aspoň se vám dobře překlápí ze strany na stranu. Novinku MT-03 si můžete pořídit ve dvou barevných provedeních černá Midnight Black a modrá Race Blue. Prodejní cena je necelých 134 tisíc korun. Samozřejmostí jsou i značkové doplňky, ať už je to zmíněný laďáček nebo kufry.
Novinku Yamaha MT-03 bych s klidným srdcem pořídila pro svou ratolest, snadno se vede, je lehká a odpustí vám pár školáckých chyb. A pak bych jí na ní jezdila taky. Je totiž stvořená na vyčištění hlavy a na parádní svezení. Nemůžete se tedy divit, že si tuhle mašinu budou chtít půjčit i starší a zkušenější jezdci. Dokonce i mně ji ukradl kolega z naší redakce.
Tedy já si za to vlastně tak trochu můžu sama. Petr Sluka je majitelem autoškoly a motoškoly a já si u něj chtěla vyzkoušet praktickou zkoušku na motocyklu dle nových pravidel od listopadu 2015. Musím se přiznat, že sice vlastním řidičský průkaz již mnoho let, ale z některých úkonů, které se provádí na cvičišti, jsem měla obavy již dlouho dopředu. Pomyslnou třešničku na mém „dortu z obav“ mi přidal i článek Matouše Landy o problematických změnách v autoškolách pro motocykly.
„Přece si netrhnu ostudu se svým BMW F 800 GS, já která píšu testy, mám plno letitých zkušeností a pak si ustelu na cvičišti a ještě k tomu se svým bikem, kterého znám jak svoje boty?“ Tak jsem pořád dokola odsouvala předem dohodnutý trénink s Petrem, než přišla ta pravá motorka, Yamaha MT-03. Už od prvního kilometru v jejím sedle jsem věděla, že tohle bude ten správný stroj na cvičiště. A byl! Osmičky, slalom, otáčení do protisměru, to vše zvládala výborně. Tím nechci říct, že to bylo jednoduché, naopak, některé úkoly byly docela těžké, ale přece jenom se s tímto lehkým bikem daly zvládnout.
No a jak jsem tam kroužila po cvičišti, tak se ta MT-03 Petrovi natolik zalíbila, že mi ji prachsprostě odpoledne sebral. Druhý den si přesunul jízdy se žáky a vyrazil na ní na svou oblíbenou trasu. Tímto mi lehce vrátil, když jsem mu já před lety ukradla Yamahu MT-07 a vrátila jsem mu ji až na konci testu. Podtrženo sečteno, čekají vás dva testy v jednom.
Yamaha MT-03 očima Petra Sluky
Segment třístovkových objemů zažívá boom a všichni přední světový výrobci reagují poměrně svižně. Před pár lety jste tyto obsahy zahlídli akorát na asijském trhu a Evropě se vyhýbaly. Yamaha není výjimkou a po představení sportovní verze YZF R3 přichází do Evropy nová MT-03.
Už na první pohled je patrná hravá ovladatelnost a lehkost MT-03. Úzká stavba a decentně agresivní střih celého motocyklu už jen doplňují tuto základní charakteristiku. Paralelní dvouválec o objemu 321 ccm přebraný právě z YZF R3 čítá 42 koní a dá se s tím užít spousta zábavy. Jeden den jsem dostal MT-03 plně k dispozici a tak jsme si spolu užili.
Jako každý motorkář co přesedne z většího stroje na slabší a menší ze začátku trpí pocitem méněcennosti. Ale to je jen krátkodobý pocit a MT-03 vám pomůže rozhodně a rychle se toho pocitu zbavit. Je to taková malá hra mezi jezdcem a strojem pod ním. Najednou zjistíte, že jediné o co se při jízdě staráte je užít si ten pocit lehkosti ovládání a bavit se samotnou jízdou. Nejprve musíte ale najít ten správný recept.
Třístovkový motor má velkou chuť do života a pokud si sednete s převodovkou a režimem řazení tak je o zábavu vystaráno. Zhruba do 7,5 tisíc otáček je motor středně točivý a například pro městský provoz ideální. Motor snese i mírné podtočení v nízkých otáčkách bez nějakých trhavých reakcí a zadušení. Nad 7,5 tisíc je cítit všech 42 koní v plné parádě, a pokud si pohlídáte včasné odřazování tak si skvěle užijete na točivých okreskách tak jako my. Cca 156 kg suché váhy jde krásně přehazovat bez známky odporu, s čímž koresponduje i užší profil zadní pneu 140/70-17.
Brzdy odpovídají standardu a nenechají vás na holičkách. Dvoupístky na předním kotouči mají dobrý nástup a nevadnou ani ve finálním dobrzdění. Sečteno a podtrženo z mého pohledu šikovný stroj pro začínající generaci motorkářů s věkem od 18 let (sk. A2)a to včetně dámského publika. Právě pro tuto kategorii je současná produkce třístovkových lehkých motocyklů určena.
Jen malá poznámka na okraj. Provozuji už pár řádek let autoškolu-motoškolu a právě po takovém motocyklu bychom rádi sáhli, neboť by jak váhově tak i výkonově seděl adeptům, co chtějí získat řidičák na sk. A2. Ovšem je tady zádrhel, současná legislativa sice dovoluje použít k výcviku i zkouškám motocykl do 35 kW výkonu, ale s obsahem nejméně 400 ccm! Takže zase ostrouháme, škoda...
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih: 68 x 44,1 mm , zdvihový objem 321 ccm, kompresní poměr 11,2: 1. Největší výkon 30,9 kW (42 k) při 10750 otáčkách. Největší točivý moment 29,6 Nm při 9000 otáčkách, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, vícelamelová hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: příhradový rám z ocelových trubek, teleskopická vidlice KYB, průměr nosníků 41 mm, zdvih 130 mm, vzadu kyvná vidlice s centrální pružící a tlumicí jednotkou, zdvih 125 mm. Brzdy kotoučové, vpředu 298 mm, dvoupístkový brzdič, vzadu jednoduchá ventilovaná 220 mm s jednopístkem, ABS. Desetipaprsková litá 17" kola. Pneumatiky 121/70 ZR 17 vpředu a 140/70 ZR 17 vzadu. Výška sedla nad zemí 780 mm, provozní hmotnost 168 kg, rozvor 1380 mm, objem palivové nádrže 14 litrů.
Barevné provedení: Midnight Black, Race Blue
Cena: 133 990 Kč
Gábinu obléká firma MBW s.r.o.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 19.7.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 28.12.2024 - Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu
- 27.12.2024 - Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory!
- 23.12.2024 - Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii
- 23.12.2024 - John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship
- 22.12.2024 - Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie
- 21.12.2024 - Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR
Další z rubriky
- 6.12.2024 - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10.2024 - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8.2024 - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8.2024 - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7.2024 - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7.2024 - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec