Test Yamaha MT09: nezkrotná touha jet až na doraz
- Publikovno: 24.7.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Lehčí facelift motocyklu jednoznačně prospěl a MT-09 teď působí sportovnějším dojmem. Už to není jen vysoká, pohodlná mašina s výborným motorem, ale pozornost na sebe strhává i modernější přední maskou. Poznávacím znamením číslo jedna však stále zůstává zábava za řídítky.
Nový styl MT-09 sedí perfektně. A to i když máte motorku v temné černé, která často detaily hodně utlumí. Jenže oči Aliena jsou natolik výrazné, že od nich nejde odtrhnout pohled. Přitom, když sedíte za řídítky, nepřipadáte si nějak extra výjimečně. Příjemně široká řídítka a známý budík, frajersky hozený bokem, poskytne dostatek informací. Přehlednost díky menšímu rozměru samozřejmě lehce trpí, ale na to, že je designově „prďácký“ a muselo se kvůli tomu přistoupit na pár kompromisů, údaje přesto odečítáte za jízdy rychle.
Náš kousek měl navíc oproti standardu i větrný štítek. Ten funguje do určité rychlosti, podle vaší výšky a kdo bude mít víc jak 185 centimetrů, může mu hnát vítr přesně pod helmu. Při mých 177 cm, bylo vše ok a na dálnici se lehce přikrčuji, aby šel proud nad helmu a ne do ní. Výrobce poskytuje spoustu dalších doplňků a my jsme okusili laděný kotel od Akrapoviče. Jeho umístění je pod motorkou, což prospívá ovladatelnosti, ale na druhou stranu si jeho sytej zvuk nemáte moc šanci vychutnat. To už musíte plyn řádně proroštovat, abyste si tuhle drahou koncovku užily na plný pecky.
Pokud už sedíte a nutno dodat, že docela vysoko, tak si užijete příjemnou ovladatelnost v pomalé rychlosti, při otáčení nebo v těsném provozu. Přehlednost a pohodlí je špičkové. Vidíte daleko před sebe a to je jedině dobře. Tady totiž nebude nikdo jezdit pomalu. Motor si o otáčky říká a podvozek mu špičkově sekunduje. Tříválec nastupuje ihned a na palivovou mapu A je agresivní. Pro začátečníka až moc, a je potřeba zkušeností. Krotíte téměř litrový objem a tři válce mají kroutící moment po celém průběhu otáčkového spektra. Pokud chcete průběh motoru vyhladit, je dobré nastavit palivovou mapu na Standard. Reakce motoru se zjemní při zachování maximální porce výkonu. Béčková mapa je, jak uvádí výrobce, například do deště nebo právě pro méně zkušené borce.
Tah motoru je na mapu A obrovský a pocítíte to nejenom v rukách při zátahu, ale i díky neklidu řídítek. Tím, že je hodně síly na zadku, máte v rychlostech přes 160 km/h o zábavu postaráno a MT-09 by si tady zasloužila tlumič řízení. Pro někoho to však může být velká zábava i bez něj, takže volbu necháme na vás. Podvozek je sám o sobě parádní a klidně můžete celý den přejíždět kanály a stále si budete hovět v pohodlí. Tlumiče krásně pruží, a tak jak vyšli z fabriky, budou většině jezdcům vyhovovat . My bychom je však lehce přitvrdily, protože si Yamaha neustále říká o sportovní jízdu.
Zatáčky vykružuje suverénně, bez zaváhání. Lehké vlnění je spíš díky měkkosti tlumení a silnému zátahu, kdy přední kolo není tolik v kontaktu s povrchem silnice. Díky zdejšímu systému rychlořazenní (pouze nahoru) ušetří několik setinek při přeřazení, ale i zklidníte samotný projev jízdy. Nervete řídítka, neštelujete se na spojku. Prostě jen cvaknete botou a je to tam. Samotný systém mi zde přijde hladký, čistý, bez výraznějšího mechanického hluku. Do boty cítíte klid a jasnou odezvu. Ostatní systémy od jiných výrobců mají jedno nebo druhé horší nebo i lepší. Yamaha je takový zlatý střed. A nutno dodat, že už jej dostanete v základu.
Celkový projev MT-09 je takřka bezchybný, kdyby nebylo lehkých vibrací od středních po vyšší otáčky, tak bychom byli spokojeni. Motor by mohl být od rušivých elementů očištěn, takže do příště má Yamaha co vylepšovat. Trochu bychom chtěli i zklidnit odezvu palivové mapy A, kde cítíte při náhlém otevření plynu cuknutí. Tohle nemůže být takový problém, klidně uberte pár koní a dejte nám raději vymazlený motor pro všechno, Zejména pokud máte zaplatit za motocykl takové peníze a chcete jej používat denně.
Jinak k MT-09 nemáme výhrady. Spotřebou paliva nevybočuje ze zažitých standardů, kdy můžete jet za 5 litrů, ale také za 8. Pneumatiky fungují i v extrémním zatížení a dokonce i při nekvalitním asfaltu. Když přejíždíte různé povrchy ihned za sebou, tak nekloužou. Brzdy jsou Yamahácké typické domácí výroby. Nic moc extra na koukání, žádné nápisy top výrobce, ale fungují skvěle. Z pohledu spolujezdce je sedlo z jednoho kusu v pořádku. Propojí pasažéry v jeden celek a pro bezpečnost ideální. Pro řidiče však by občas bodlo mít vzadu lehce opěrku, vyvýšenou zadní část, aby se při zátahu mohl pěkně opřít. Jenže to už fakt šťouráme do detailů.
Yamaha MT-09 se opět bude prodávat dobře. Je to univerzál, který může na okruh nebo i na cestu do Itálie. Zvládá všechno a to na výbornou. Vymazlete nám Yamaho motor, uberte na agresivitě, necitlivém cuknutí a nebude to jedna mínus, ale čistá jedna. A za to rychlořazení jednička podtržená.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý tříválec, rozvod DOHC. Vrtání a zdvih 78 x 59,1 mm, zdvihový objem 847 ccm, kompresní poměr 11,5:1. Největší výkon 84,6 kW (115 k) při 10 000 1/min, největší točivý moment 87,5 N.m při 8500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka. Mokrá vícelamelová spojka. Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem.
Podvozek: hliníkový rám, přední teleskopická vidlice, zdvih 137 mm, zadní asimetrická kyvná vidlice, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 298 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 245 mm s jednopístkovým třmenem. ABS. Kola litá desetipaprsková. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Rozvor 1440 mm, světlá výška 135 mm, výška sedla nad zemí 845-860 mm. Pohotovostní hmotnost 210 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.
Barevné provedení: Night Fluo, Tech Black a Yamaha Blue
Cena: 254.900,- Kč vč. DPH
- Přidat komentář 4
- Publikováno: 24.7.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec