Řidičský průkaz na motocykl: nová pravidla od listopadu 2015
- Publikovno: 9.12.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Závěrečná zkouška žadatelů o řidičské oprávnění skupin AM, A1, A2 a A má od 1. listopadu 2015 nová pravidla.
První část této zkoušky zahrnuje prvotní kontrolu motocyklu před jízdou a zvláštní jízdní úkony, které obsahuje příloha č. 7 k novelizované vyhlášce č. 167/2002 Sb. Pro všechny budoucí zájemce o řidičský průkaz skupiny A, A1, A2 a AM tak čeká náročnější výcvik a závěrečná zkouška. Osobně si myslím, že je to krok dobrým směrem, i když ne zcela dotažený do správného konce.
Podle předchozích pravidel musel účastník výuky absolvovat 13 hodin jízdy na silnicích, 4 hodiny zdravovědy a 27 hodin teoretické přípravy. Poslední dvě položky jsou dostačující, ale 13 hodin ostré jízdy, kdy navíc jedna výuková hodina trvá 45 minut, je pro některé jedince opravdu velmi málo. I když je pravdou, že zkušební komisař hledí na dodržování pravidel silničního provozu a jezdecké umění jedince ho zas až tolik nezajímá.
Ačkoliv novela o zvýšení počtu hodin nehovoří, je potřeba si uvědomit, že provést úkony při závěrečné zkoušce by byl oříšek i pro některé jezdící motorkáře. A tak asi těm méně šikovným nezbude nic jiného, než si nějakou tu hodinu připlatit a více se zdokonalit. Pokud totiž nezvládnou předepsaných dvanáct stanovišť na cvičišti, nedostanou razítko o závěrečné zkoušce.
Co je tedy ve vyhlášce č. 167/2002 Sb nového si můžete přečíst na tomto odkazu, zde máte výběr toho nejzásadnějšího, co se týká samotné závěrečné zkoušky:
Před zahájením jízdy u skupiny vozidel AM, A1, A2 a A se prověří stav pneumatik, brzd, řízení, vnějšího osvětlení vozidla, směrových světel, spínače výstražných světel, je-li k dispozici, výstražného zvukového zařízení, převodu hnací síly, například sekundárního řetězu, hnacího řemenu nebo hřídele, hladiny oleje v motoru a hladiny brzdové kapaliny, upravit si ochrannou výstroj, včetně rukavic, bot a oblečení, řádně upevnit na hlavě ochrannou přilbu a provést následující zvláštní jízdní úkony vyobrazené v příloze č. 7 k této vyhlášce, kterými žadatel prokazuje dostatečnou připravenost a schopnost samostatného ovládání motocyklu bez přítomnosti druhé osoby na sedadle spolujezdce:
1. sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava, se zaparkováním do omezeného prostoru a postavit motocykl na středový stojan; v případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan
2. provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180° projetím zatáčky tvaru „U“, slalom, jízdu po dráze ve tvaru „8“, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu
3. provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom v rychlosti nejméně 40 km/h
a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km/h)
4. provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km/h, nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny
vozidel AM z rychlosti 45 km/h).
Jak by měla taková zkouška probíhat v reálu se můžete podívat na přiložené video.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 9.12.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 23.9. - BMW R 1300 GS Adventure: představení na českém trhu
- 6.9. - The Maestro 4.0 Ducati 30° Anniversario 916: unikátní hodinky pro sběratele
- 4.9. - Harley-Davidson Summer Vibes Ride 2024: tenkrát na Východě
- 28.8. - Tip na víkend: All American Fest 2024
- 16.8. - BMW CE 02 eParkourer: stavba od Vagabund
- 14.8. - European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 3-8.9.2024