Řidičský průkaz na motocykl: nová pravidla od listopadu 2015

Závěrečná zkouška žadatelů o řidičské oprávnění skupin AM, A1, A2 a A má od 1. listopadu 2015 nová pravidla.

První část této zkoušky zahrnuje prvotní kontrolu motocyklu před jízdou a zvláštní jízdní úkony, které obsahuje příloha č. 7 k novelizované vyhlášce č. 167/2002 Sb. Pro všechny budoucí zájemce o řidičský průkaz skupiny A, A1, A2 a AM tak čeká náročnější výcvik a závěrečná zkouška. Osobně si myslím, že je to krok dobrým směrem, i když ne zcela dotažený do správného konce.

Podle předchozích pravidel musel účastník výuky absolvovat 13 hodin jízdy na silnicích, 4 hodiny zdravovědy a 27 hodin teoretické přípravy. Poslední dvě položky jsou dostačující, ale 13 hodin ostré jízdy, kdy navíc jedna výuková hodina trvá 45 minut, je pro některé jedince opravdu velmi málo. I když je pravdou, že zkušební komisař hledí na dodržování pravidel silničního provozu a jezdecké umění jedince ho zas až tolik nezajímá.

Ačkoliv novela o zvýšení počtu hodin nehovoří, je potřeba si uvědomit, že provést úkony při závěrečné zkoušce by byl oříšek i pro některé jezdící motorkáře. A tak asi těm méně šikovným nezbude nic jiného, než si nějakou tu hodinu připlatit a více se zdokonalit. Pokud totiž nezvládnou předepsaných dvanáct stanovišť na cvičišti, nedostanou razítko o závěrečné zkoušce.

Co je tedy ve vyhlášce č. 167/2002 Sb nového si můžete přečíst na tomto odkazu, zde máte výběr toho nejzásadnějšího, co se týká samotné závěrečné zkoušky:

Před zahájením jízdy u skupiny vozidel AM, A1, A2 a A se prověří stav pneumatik, brzd, řízení, vnějšího osvětlení vozidla, směrových světel, spínače výstražných světel, je-li k dispozici, výstražného zvukového zařízení, převodu hnací síly, například sekundárního řetězu, hnacího řemenu nebo hřídele, hladiny oleje v motoru a hladiny brzdové kapaliny, upravit si ochrannou výstroj, včetně rukavic, bot a oblečení, řádně upevnit na hlavě ochrannou přilbu a provést následující zvláštní jízdní úkony vyobrazené v příloze č. 7 k této vyhlášce, kterými žadatel prokazuje dostatečnou připravenost a schopnost samostatného ovládání motocyklu bez přítomnosti druhé osoby na sedadle spolujezdce:
1. sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava, se zaparkováním do omezeného prostoru a postavit motocykl na středový stojan; v případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan
2. provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180° projetím zatáčky tvaru „U“, slalom, jízdu po dráze ve tvaru „8“, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu
3. provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom v rychlosti nejméně 40 km/h a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km/h)
4. provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km/h, nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM z rychlosti 45 km/h).

Jak by měla taková zkouška probíhat v reálu se můžete podívat na přiložené video.

1 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl11 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl41 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl31 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl61 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl21 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl51 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl71 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl81 novela 2015 ridicsky prukaz motocykl9



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama