Norton míří ke krachu, zastavil výrobu a hledá investora
- Publikovno: 26.2.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jedna z nejslavnějších anglických značek byla nucena zastavit výrobu a na konci ledna na ni byla uvalena nucená správa. Budoucnost značky Norton je nejistá a prozatím to vypadá, že se blíží spíše její neslavný konec než záchrana v podobě vstupu nějakého investora.
V posledních letech to však na nějaký konec vůbec nevypadalo. Norton představoval jeden atraktivnější model vedle druhého, ale ať už to byl superbike V4 RR a V4 SS, Norton Dominator nebo Superlight 650, vždy se jednalo o zakázkovou výrobu. Spasit je měl nový dvouválcový scrambler Norton Atlas 650, ve verzi Nomad a Ranger, kde by se konečně jednalo o velkosériovou výrobu a zároveň očekávaná návratnost vložených investic do podnikání neboť motocykl se měl prodávat za příznivou a konkurenceschopnou cenu, dostupnou velkému množství zákazníků.
K ani jednomu však nedojde. Na konci ledna letošního roku uvalila banka Metro Bank na značku Norton Motorcycles Limited a Norton Motorcycle Holding Limited nucenou správu. Poté co nahlédli do majetkových a finančních poměrů, nestačili se divit. Kromě několikamilionových dluhů zjistili také podvody se státními dotacemi. Norton totiž získal pro svůj rozvoj dotaci ve výši čtyřech milionů liber, ze kterých využil jen 1,8 mil., téměř jeden milion byl převeden do jiné společnosti a kam se ztratili zbývající dva miliony se doposud neví.
Podvody se také týkaly důchodového pojištění jejich dvěma stům zaměstnancům, kteří již nejspíš původnímu zachránci značky Stuartu Garnerovi nemohou přijít ani na jméno. Ten je aktuálně vyšetřován pro podezření na nekalé vedení firmy a s podvody při financování společnosti Norton. Továrna je tak momentálně uzavřena a zatím to vypadá, že více než stoletá historie nejslavnější anglické značky zřejmě zamíří do propadliště dějin.
Norton vznikl v roce 1898 a první motocykly opustili bránu továrny v roce 1902. Velmi rychle se v Anglii stala slavnou značkou nejen na poli sportovních motocyklů a stává se také úspěšnou obchodní firmou. Ustála obě světové války a teprve až šedesátá léta se vstupem japonských značek na evropský trh, znamenal pro Norton první políček. Značka začíná skomírat. Několikrát byl učiněn pokus o vzkříšení, ale vždy to vzalo rychlý konec. Až v roce 2008 se na scéně objevuje Stuart Garner, který zakoupil značku Norton a o dva roky později zahajuje výrobu modelu Commando 961. Tehdy to vypadalo, že Norton chytl druhý dech a vyrazil správným směrem.
Aktuálně to na další záchranu nevypadá, pomohl by jim jedině vstup investora. Jedním z nich by mohl být čínský Zongshen, který s Nortonem již spolupracoval a odkoupil od nich práva na jejich dvouválcový motor, který již úspěšně montuje do svých motocyklů. Pro ně by to také mohl být atraktivní kup, Norton je totiž značkou s historickou hodnotou a na evropském kontinentu velmi dobře známou. Informace k celé situaci bohužel zatím žádné nejsou a tak jen momentálně můžeme anglické značce popřát „Good luck!“.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 26.2.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky
- 22.10. - Honda Hornet CB1000: sršeň s motorem z Fireblade