Řidičáky v pohybu

Jak to bude příští rok s řídičskými průkazy na motocykly? A jaké budou změny v autoškolách ohledně výcviku?

Téma řidičské průkazy na moto v pohybu, které jsme nakousli už v minulém roce, se znovu dostalo do kurzu a většina médií se je snažila a snaží uvést veřejnosti ve známost. Bohužel, někdy v dost nesrozumitelném znění a se spousty věcných chyb. Budeme se vám snažit uceleně objasnit tzv. velké změny v získávání řidičských oprávnění (dále jen ŘO)„sk. A“ po vzoru nového systému platného od 19.ledna 2013.

Za prvé, zákon č.297/2011 sb. (k nahlédnutí zde), který upravuje podmínky k získání ŘO a rozděluje po novu skupiny ŘO, vyšel ve sbírce zákonů už 6. září 2011, nejedná se tedy o žhavou novinku. Datum platnosti 19.1.2013 je to nejzažší, co nám umožnila směrnice evropského parlamentu a rady 2006/126/ES (k nahlédnutí zde). Nicméně s blížícím se datumem platnosti tohoto předpisu se budou množit jak názory tak i dotazy k samotné avízované změně.

Nejvíce diskutovaným tématem bude určitě možnost získání ŘO na sk.A1 (125 ccm a max.11 kW výkonu) současně se sk. B. Bude se jednat „sice jen“ o motocykly s automatickou převodovkou – skútry, ale oproti předchozím podmínkám je to výrazný skok vpřed. Současná úprava dovoluje se sk.B řídit „pouze“ motocykl o objemu do 50 ccm a zároveň nepřevyšující konstrukční rychlost 45 km/h, jedná se o tzv. sk AM. Ta v době svého vzniku (r.2001) okamžitě zlikvidovala leta známou skupinu M (15 let, 50 ccm – bez omezení konstrukční rychlosti). Pamětníci si určitě vzpomenou na možnost od 15 let kočírovat Pionýra nebo Simsona. Kdo neměl řidičák na „fichtla“, tak jako by nebyl. Dnes se ovšem skupina AM v autoškolách vyučuje minimálně.

Osobně to považuji za dost podstatný problém tehdejší právní úpravy rozdělení ŘO, neboť se to projevilo v razantním úbytků adeptů na tehdy novou „očesanou“ sk. AM a vše se přelilo do tehdy taky nově vzniklé sk. A1 (125 ccm a max.11 kW výkonu). Jednak se noví adepti začali seznamovat s problematikou provozu až o rok později, a někerým to nestálo ani za to. Počkali si prostě do 18 let na skupinu B, kde byla a je možnost sdruženým výcvikem získat společně i s oprávněním skupiny A (do max. 25 kW výkonu). Naši junioři začali vstupovat do provozu s minimem základních návyků a to se postupem doby odráží i v dnešním hektickém provozu.

Sk. A1 - (do 125 ccm a max 11kW výkonu) zůstává prakticky beze změn včetně věku 16 let.

Sk. A2 – (do max.výkonu 35 kW) prakticky „nová“ skupina, kromě věku. 18 let stále zůstává, tím vyvracím nesmyslné údaje o zvyšování věku ze 17 let na 18 let. Z věkové hranice 17 let na 18 let se zvyšovalo již v roce 2001 při zatím poslední a doposud platné úpravě u sk. A (do maximálního výkonu 25 kW). Důležitým doplněním je fakt, že na 35 kW je možno upravit i motocykl s vyšším výkonem, ale ne z motocyklu s více než s dvojnásobným výkonem! V tom případě už nebude možné vidět například Yamahu R1 staženou na „nových“ 35 kW, podle současné úpravy ŘO je zatím možné stáhnout i z tohoto výkonu na 25 kW pokud je k tomu souhlas výrobce pro daný typ motocyklu. Problém by tak ani nebyl v technické části snižování výkonu, ale spíše v papírové fázi. Spousta u nás provozovaných motocyklů je takto upravena opravdu jen zápisem v TP a jinak otevřena na plný výkon. Zajímavou změnou je i možnost pro adepty vlastnící od 16 let sk. A1 (do 125 ccm a max. 11 kW výkonu) rozšířit si v 18 letech na sk. A2 pomocí jen tzv. doplňovací zkoušky, bez nutnosti absolvovat celý kurz.

Sk. A – bez omezení výkonu. Hlavním změnou je posunutí věku na 24 let. Ovšem opět důležitým doplněním je možnost získat toto ŘO už po tzv. dvou letech praxe od získání sk. A2 (do 35 kW výkonu, 18 let). Když to zjednodušíme, tak v 18 letech získáte sk. A2 a ve 20 letech složíte tzv. doplňovací zkoušku a můžete osedlat bez omezení jakýkoliv motocykl včetně motocyklu s postraním vozíkem. Další příklad, složíte zkoušku na sk. A2 až ve 20 letech a ve 22 letech můžete opět pomocí doplňovací zkoušky získat neomezenou sk. A. Pokud si dáte načas, tak od 24 let vás nečeká již žádná postupka, ale můžete složit zkoušku rovnou na sk. A bez omezení. V tomto případě ale musíte absolvovat celý kurz, doplňovací zkouška nestačí.

A co nás čeká dál v oblasti získávání řidičských oprávnění? Chystá se i úprava způsobu výcviku v autoškolách a způsob provádění závěrečných zkoušek. Nástin změn už do odborných kruhů sice prosákl, ale je tady ještě mnoho otazníků. Jakmile budou v dosahu důvěryhodné informace, tak se o ně s vámi rádi podělíme. Předpokládáme, že tyto změny se v podobě zákonů a vyhlášek nedostanou dříve na svět než počátkem roku 2014 spíše 2015. Ale třeba naše zákonodárce podceňujeme, uvidíme.

Vybrané nejdůležitější změny si přečtete v tomto článku. Tabulkové rozdělení ŘO od 19.1.2013: najdete zde.

Nakonec bychom chtěli znát i váš názor na současné chystané změny v novém rozdělení ŘO. Myslíte si, že se tím docílí větší bezpečnosti nejen motorkářů v dnešním provozu a sníží se tak nehodovost? Nebo je někde jinde zakopaný pes?

Předem děkujeme za vaše názory.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama