BMW vyvíjí rám z uhlíkových vláken
- Publikovno: 19.8.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Uvidíte, jednou budou mít rámy, nebo alespoň některé jejich části, z uhlíkových vláken téměř všechny nové motocykly.
Důvod je zcela jasný a jednoduchý. Je to jeho nízká váha a také rychlejší a levnější výroba. Pro vaši představu, výrobky z karbonu jsou o 40% lehčí, než jejich kovové ekvivalenty. Pro bavorského výrobce se však nejedná o nic nového. V automobilovém průmyslu již technologii výroby uhlíkových vláken zavedli a úspěšně ji použili například u jejich vozů poháněných elektrickou energií s označením i3 nebo u hybridního vozu i8, kde plně nahradili ocelový rám monokokem z uhlíkových vláken. Monokok však musel splňovat přísná bezpečnostní kritéria, protože slouží jako základní nosná část vozu, na kterou je připojeno zavěšení přední nápravy, řízení, zadní část vozu s pohonným ústrojím a zadní nápravou.
Také u luxusnějších vozů BMW sedmé řady byly části bezpečnostního rámu kolem pasažérů vyrobeny z uhlíkových vláken. Výrobce by chtěl do konce roku 2016 z celkové produkce dva milionů vozů vyrobit 100 tisíc automobilů, kde bude plně nebo částečně použity karbonové komponenty.
BMW je světovým lídrem mezi výrobci, kteří již masově používají některé součástky vyrobené z uhlíkových vláken. Nebude tedy pro ně problém využít je také u motocyklů a nahradit tak ocelové a hliníkové rámy novým lehčím materiálem. Však si také nechali zaregistrovat na patentovém úřadu dva nové karbonové rámy, jeden pro sportovní motocykly, jako je například BMW S 1000 RR a druhý pro klasické cestovní stroje typu BMW R 1200 RS nebo BMW R 1200 GS.
Zní to jednoduše, ale nahradit klasický hliníkový rám z uhlíkových vláken tak snadné nebude. Jeho konstrukce bude poněkud odlišná a vlastně i jeho výroba je zcela jiná. Pro dosažení vysoké pevnosti, srovnatelné s kovovými rámy je potřeba upéct jednotlivé karbonové součástky v přetlakové peci. K tomu se používají speciální formy, vyrobené taktéž z uhlíkových vláken a to z důvodu toho, aby byla zajištěná stabilita při vysoké teplotě a tlaku a také aby byla zajištěna stejná tepelná roztažnost.
Ovšem to ještě není všechno. Aby bylo dosaženo co nejlepších mechanických vlastností, je potřeba pomocí laserového navádění pokládat do formy jednotlivé vrstvy uhlíkových vláken, vložek a jader. To vše je potřeba mezi jednotlivými vrstvami několikrát částečně vytvrdit v přetlakové peci, ale tak, aby byly komponenty stále poddajné a dalo se s nimi pracovat, ohýbat je, zkracovat a upravovat do tvarů, jaké jsou požadovány.
Teprve poté, až je rám kompletně poskládaný do požadovaného tvaru, dá se na několik hodin znovu do přetlakové pece a tam je při určité teplotě finálně vytvrzen a tím získá svoji potřebnou pevnost. Tato výroba je relativně rychlá, ale dosti pracná a proto budou takto vyráběny pouze rámy pro supersportovní stroje.
Pro ostatní motocykly přišlo BMW s levnější variantou. Pro výrobu rámu budou použity duté trubky z uhlíkových vláken, které se pospojují a vytvoří tak kompletní rám. Zásadní rozdíl je v připojení jednotlivých trubek. U běžného ocelového rámu jsou jednotlivé díly k sobě svařeny, pro spojení karbonových trubek budou použity speciální lité spojovací bloky, které by mohly být vyrobeny buď z kovu anebo také z uhlíkových vláken. Díky tomu, že se dá lehce pozměnit jejich geometrie a rozměry, získáme téměř neomezené možnosti pro konečný tvar rámu motocyklu.
Pro výrobce je snad nejatraktivnější to, že můžou při konstrukci a výrobě rámu kombinovat různé materiály, tak jak se jim to hodí. Kov i plastové trubky můžou kombinovat s komponenty z uhlíkových vláken a mohou tak plynule regulovat hmotnost, flexibilitu i náklady na výrobu motocyklu.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 19.8.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Testy WSBK a WSSP v Portimão
- včera - ProDina Kawasaki zachránila kariéru Julia Garcii
- 10.3. - Zlatá řídítka za rok 2024 získal Martin Michek
- 10.3. - Carmelo Ezpeleta: „Jednáme s KTM o nové smlouvě MotoGP“
- 9.3. - Josh Herrin vyhrál letošní legendární Daytona 200 mil
- 7.3. - Motocykl Praha 2025: fotoreportáž z veletrhu
Další z rubriky
- 10.3. - Zlatá řídítka za rok 2024 získal Martin Michek
- 5.3. - Voge SR1 125i ADV: skútr pro dobrodruhy
- 28.2. - Suzuki DR Z4S a Z4M: enduro a supermotard
- 26.2. - Honda Dax, Monkey a Super Cub C125: nové barvy pro rok 2025
- 24.2. - KTM 790 Duke 2025: s novým displejem
- 19.2. - Ducati XDiavel V4: Luciferovo peklo!