Honda slaví 10 let automatické dvouspojkové převodovky DCT
- Publikovno: 26.8.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Už celé desetiletí nabízí Honda u některých svých modelů dvouspojkovou automatickou převodovku DCT. Asi málokdo z nás ji při jejím představení v roce 2009 dával velkou šanci. Přesto se velmi rychle stala žádaným artiklem, na svůj motocykl si ji jenom v Evropě zvolilo už přes 140 tisíc zákazníků.
Předchůdcem dvouspojkové automatické převodovky DCT byl v sedmdesátých letech systém nazývaný Hondamatic, následovaný hydraulickou převodovkou HFT, která se dávala do modelu Honda DN-01, ovšem fungovala poněkud jinak, než jak jste u DCT zvyklí nyní. HFT byl hydraulický variátor, kde se lineárně měnil převodový poměr. Pokud jste chtěli, mohli jste si jej přepnout do manuálního řazení a využít tak „přednastavených“ šesti převodových poměrů.
Dvouspojková automatická převodovka DCT (Dual Clutch Transmission) byla poprvé představena v roce 2009 v modelu Honda VFR 1200F, jejíž test si můžete přečíst zde. Jak vlastně celý mechanismus funguje? Dvouspojková převodovka jsou spojené dvě běžné mechanické převodovky do jedné. Vstupní hřídel je vlastně 2 v 1, vnitřní ve vnějším. Na jednom jsou sudé převodové stupně, na druhém liché, navíc každá tato hřídel má ještě svoji vlastní spojku. Odtud tedy plyne název dvouspojková převodová skříň.
V jeden okamžik jsou tak zařazeny dva rychlostní stupně naráz, sudý a lichý. Sepnutá je však pouze jedna spojka a ta druhá je rozepnutá. Pokud máte zařazený například třetí rychlostní stupeň a přidáváte plyn, elektronický systém již ví, že bude přeřazovat na vyšší stupeň, proto má již předpřipravený čtvrtý stupeň a ve správný okamžik rozpojí lichou spojku a sepne sudou. Je to rychlé, jednoduché a postřehnutelné jen mírně. Na výběr máte navíc mezi automatickým normálním režimem D (Drive) a sportovním S (Sport) nebo si můžete přepnout do manuálního řazení M a tlačítky umístěnými na levém řídítku řadit nahoru a dolů. V posledních letech si můžete za příplatek pořídit řadící páku na nohu, která nefunguje jako klasická řadička, ale jako „elektronický posel“ dávající impuls pro změnu rychlosti.
Druhá generace DCT byla představena v roce 2011 a byla určená pro motory s nižším zdvihovým objemem. Navíc přichází s novým inteligentním režimem D, který se přizpůsoboval vašemu stylu jízdy a pokud jste si například sami podřadili, dokázal se po určitém čase vrátit zpět do automatického režimu, aniž byste museli cokoliv mačkat. V roce 2012 je řazení doplněno o meziplyn při podřazování a tím se celý proces stává mnohem příjemnější. V roce 2013 se díky adaptivně řízenému prokluzu spojek stává řazení citlivější v obou směrech.
Dalším milníkem se pro DCT stává rok 2015, kdy se automatická převodovka začíná nabízet i modelu Honda CRF1000L Africa Twin DCT. Přibyl také režim G (Gravel), který je určený pro jízdu v terénu a sportovní režim S je možno nastavit ve třech úrovních. Rok 2017 přináší nový model Honda GL 1800 Gold Wing DCT a s ním i sedmirychlostní převodovku DCT, zpátečku, režim chůze a také start-stop systém. Poslední změnou prošlo DCT vloni v nových Honda CRF1100L Africa Twin, kdy je převodovka řízena z víceosé řídící jednotky a díky tomu už vám DCT nepřeřazuje v náklonu, kdy jste zrovna uprostřed zatáčky a potřebujete držet otáčky nahoře.
O dvouspojkové automatické převodovce DCT můžeme klidně říct, že je to velmi povedený krok japonského výrobce. Momentálně se montuje do deseti modelů a aktuálně ji využívá již více než 140 tisíc evropských zákazníků. V roce 2019 si 45% nových zákazníků Africa Twin pořídilo tento model s DCT a u Gold Wingů je jich dokonce 67%. Automatická převodovka totiž otvírá dveře i novým zákazníkům, kteří nejsou zkušenými jezdci, nebo zkrátka nejsou tak šikovní na řazení a DCT jim tento problém jednou provždy vyřeší.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 26.8.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025
- včera - MS Side se pojede 2025 opět i v České republice
- 12.12. - Testovací tým KTM MotoGP testuje v Jerezu
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 11.12. - Šampionát IRRC 2025 se pojede v srpnu opět v Hořicích
- 10.12. - Petr Svoboda za MTM Kawasaki
Další z rubriky
- 12.11. - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7. - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7. - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7. - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7. - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6. - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix