Test pneumatik Mitas E-09 a E-13 Rally

Univerzální pneumatika, kterou byste obuli na vaše cestovní enduro a mohli s ní vesele jezdit po šotolině, mokré trávě, v bahně a pak s ní při cestě domů klopit zatáčky na asfaltové silnici, jednoduše není. Vždy musíte udělat ústupek na jednu nebo na druhou stranu a hledat spíše podle toho, na jakém povrchu najedete více kilometrů.

Já přesně tuhle situaci řešila. Na co si obout svoje BMW F 800 GS, se kterým budu jezdit v terénu, ale i dost po silnici? Zasedla jsem doma k počítači a jala se pročítat jednotlivé diskuze a byla jsem na tom hůř než před tím. Tak tudy cesta nevede. Dala jsem tedy „na srdíčko našince“ a vybrala jsem si českou značku Mitas, která má bohaté zkušenosti s výrobou pneumatik pro off-road a enduro.

3 Mitas pneu E-09 a E-13 (2)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (3)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (6)

Váhala jsem mezi E-09 a E-10, které si navíc můžete pořídit i ve verzi Dakar, tedy se zesílenou kostrou, s tvrdšími bočnicemi a běhounem a je rovněž vhodná pro vyšší zatížení a na delší cesty. E-10 je univerzální pneumatika, která je určená na silnici a do terénu v poměru 50/50. To E-09 je určená převážně do terénu, tady je poměr silnice vs. off-road 20/80. Věděla jsem, že budu jezdit spíše horší povrch, zvolila jsem tedy nakonec E-09. Na předek jsme vyzkoušeli obout loňskou novinku, pneumatiku E-13 určenou pro Rally.

Aby vám pneumatika vydržela co nejdéle, je potřeba si uvědomit, že endurová pneumatika není určená pro rychlé dálniční přesuny, kde nasadíte maximální rychlost a pálíte to od pumpy k pumpě. Tímhle tempem by vám její vzorek ubýval přímo před očima. Naštěstí můžu z vlastní zkušenosti říct, že pokud jste nabaleni na delší cestu, tak se na ní jede pohodově tak do 130 km/h, pak se začíná motocykl rozkmitávat a není to dlouhodobě zrovna dvakrát příjemné. Ideální cestovní rychlost je tak kolem 120 km/h, navíc jako bonus klesne i spotřeba paliva. Když už jsme u cestování po asfaltu, počítejte s tím, že vaše brzdná dráha je delší a také pokud prší, tak má hlavně zadní pneumatika tendenci podklouzávat. Je to prostě daň za to, že máte „gumu s tvrdší směsí určenou převážně do terénu a ne na silnici“, ale to jste přece chtěli, nebo ne?

3 Mitas pneu E-09 a E-13 (7)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (8)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (9)

Nepodceňujte ani tlak uvnitř pneumatiky, prodloužíte si tak nejen její životnost, ale také jejich vlastnosti, kvůli kterým si je pořizujete. Na jízdu po silnici jsem hustila na 2,4 a 2,6 baru, do terénu 2 bary, snižujte tím také riziko proražení pneumatiky. Nejideálnější místo, kde pneumatiky vyzkoušet je v terénu, kde se mění různé povrchy. Rozhodla jsem se, že jim dám pořádně zabrat v Enduroškole, dva dny ježdění od rána do pozdního odpoledne. Zahulit dostaly nejen Mitasky, ale také já.

Musím se přiznat, že jsme se zpočátku oťukávali a moc jsem pneumatikám nevěřila. Každou hodinou však moje obavy opadávaly a já zjistila, že nejhorším článkem celého řetězce jsem kupodivu já než endurové pneumatiky. Ať jsem jela jakýkoliv povrch, písek, štěrk, mokrá tráva nebo kluzké kameny, vždy dobře držely stopu a drobné podklouznutí dokázaly snadno vyrovnat.

3 Mitas pneu E-09 a E-13 (15)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (11)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (12)

Přední E-13 má užší profil a tak mnohem snáze zvládala jízdu po štěrkovně, kde se jiní potýkali s častějším podkluzováním na ostrých kamenech. Vede velmi dobře stopu, podrží vás v zatáčkách a také není zrádná při brzdění. Nemá tendenci se obrušovat na jakémkoliv povrchu, jedině na asfaltu, pokud budete jezdit ostřeji, tedy více tahat za plyn a prudce brzdit. Překvapila mě svou spolehlivostí při dlouhém prudším sjezdu po trávě. Já byla pořád připravená, že upadnu, ale rallyčko si drželo svoji stopu a nerozhodil ji ani uklouzaný bahnitý úsek cesty.

Co musím vyzdvihnout u zadní E-09 je její trakce v terénu. Čím více se poznáte, tím víc se vám budou zamlouvat její vlastnosti. Umydlená bahnitá cesta, pro ni byla jako jízda na asfaltu. V ostré zatáčce si lehce klouzla, ale téměř okamžitě se chytila, takže jste to brali spíše jako zábavu. Statečně se poprala s listím, mokrou trávou, pískem i štěrkem. Při cestě domů jsem zvolila svižnější tempo, abych vyzkoušela, jak se bude chovat na asfaltu. Za sucha se s ní nemusíte bát naklopit to do zatáčky, za mokra volte spíše klidnější tempo, E-09 na mokru klouže více než obutí určené pro jízdu na silnici.

3 Mitas pneu E-09 a E-13 (13)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (14)3 Mitas pneu E-09 a E-13 (18)

Na pneumatikách jsem zatím nenašla jakoukoliv známku poškození, nenašla jsem ani jednu podélnou trhlinku od ostrých kamenů nebo zvrásnění mezi špalky. Osobně jsem s volbou pneumatik E-09 na zadek a E-13 Rally na předku maximálně spokojena. Sadu koupíte zhruba za 3000 korun a to je ve srovnání cena/kvalita/výkon velmi dobrá nabídka.

přední Mitas E-13
90/90-21
Cena: od 1167,- Kč

zadní Mitas E-09
150/70-17
Cena: od 1735,- Kč



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama